GXT 295 eller HD 5870 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Är det inte en myt att nya drivrutiner gör korten mycket bättre?

Jo, dom släpper bara nya drivrutiner för att det ska ta mera plats på HDDn uppenbart...

Kostar dom 10 tusentals dollar varje dag att sitta och utveckla nya drivrutiner.

Sitter man på 2x3870 eller 2x4870 i CF idag och installerar en drivrutin från Januari 2008 eller något sånt så skulle man nog tro att korten var kassa pga. dålig prestation och reklamera dem.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är väll i princip meningslöst att jämföra Nvidias värsta mot ATI:s värsta, det blir verkligen sandlåde diskussion.
De flesta har väll en viss påse pengar att lägga på ett nytt grafikkort och sen tar man det som är bäst i den prisklassen. Altså bör det ju vara mest relevant att jämföra grafikkort i samma prisklass och inte bry sig om generation antal processorer och annat tekniskt nonsens.
Sen tittar man på FPS/kr eller om man bryr sig om lull lull får man väll räkna in det med.

Bryr man sin inte om pengar lär väll 3, eller 4, 5870 i CF vara snabbast, så alla Nvidia fanatiker som säger att 295 är överlägset kan gå och dra något gammalt över sig Även om man kör 295 i SLI.
Vid närmare eftertanke har någon sett en jämförelse? Blev lite nyfiken på om jag faktiskt har rätt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Eftersom att Fermi bygger i grunden på GT200 så går det absolut att göra grova överslagsberäkningar, främst med tanke på att kortet inte kommer ha kass bandbredd som HD5870.

Kan du inte komma med något som stöder ditt snack om "kass bandbredd"?

Citat:

Kortet kommer vara aningen strömsnålare än GT200 eftersom att chippet är aningen mindre än GT200.

Så det är alltså bara storleken på chippet som avgör strömförbrukning? Inget annat?

Citat:

Som jag skrivit i tidigare poster: Jag har redan sagt att det är klart att nVidia förlorar årets julhandel. Jag sa däremot att nVidia sitter i en riktigt bra sits nästa år med kort med potentiellt överlägsen prestanda och priser som sjunker med tiden.

Fermi är sen. Kanske så sen att AMD har fått ut nästa generation inför julen 2010. Nvidia sitter i en pissig sits, vare sig du vill det eller inte.

Citat:

nVidia kan även introducera kort med trasiga delar av die:en där man blockerar vissa delar och säljer dessa till riktigt bra priser.

Du menar typ som man gjort i flera år? Som att HD5850 är ett HD5870 med 2 färre SIMDs?

Citat:

Och till nästa julhandel, ~1 år efter releasen av Fermi, så kommer priserna definitivt ha blivit riktigt bra.

AMD lär gå segrande ur priskriget den här generationen också, tror du att det gynnar Nvidia? Att de får sälja dyrtillverkade kort till låga priser?

Citat:

Du är exakt hur gammal? 5 år?

19 år, 1 månad och ett par timmar. Exakt.

Citat:

nVidia's värstinglösning med dubbla GT200 GPU'er utklassar HD5870. Det enda som kan få en att tro annat är ATi-fanboyism.

Bara en fanboy kan tro att 10-15% är en utklassning. SUCK

Citat:

Ofan? Du kan inte berätta vart du köper dina spåkulor där du kan förutse detta? Dags att sluta hitta på saker?

Detsamma kan sägas om dig, och lite till.

Citat:

Självklart inte, då HD5870 ställs mot ett dubbelkort från generationen som föregick HD5870. Fermi och HD5870 tillhör samma generation. Det hade vart som att jämföra GTX 285 mot ett HD4870X2. Tänk om, tänk rätt.

Ehm... va? Fermi finns fortfarande inte på marknaden. Någon gång måste ni fatta det. Du kan inte jämföra ett existerande kort med något som bara finns på papper. NÄR Fermi väl finns att köpa så ska de jämföras om de tillhör samma prisklass. Fram tills dess är det RV870 vs GT200b.

Citat:

Om Fermi kan konkurrera så innebär det att ETT chip från nVidia kan konkurrera med TVÅ chip från ATi från samma generation. Det vore, självklart, en tragedi för ATi.

Motsvarande att ett Fermi är snabbare än Hemlock, men det är inte dirket skrivet i sten.

Citat:

Hehe, jo det har dom visst Dom har däremot inga retail-exemplar klara.

Källa?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej det vet jag inte, man brukar ju vinna prestanda genom att uppdatera drivare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
AMD lär gå segrande ur priskriget den här generationen också, tror du att det gynnar Nvidia? Att de får sälja dyrtillverkade kort till låga priser?

Det är för tidigt att säga. Ingen trodde Nvidia skulle kunna släppa GTX 280 så billigt som dom gjorde.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är för tidigt att säga. Ingen trodde Nvidia skulle kunna släppa GTX 280 så billigt som dom gjorde.

GTX280 kostade väl 6000:- när det släpptes? Tänker du på något annat kort?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Nej det är ingen myt.
Inte när vi talar om nya kort, för ett kort med drygt ett år på nacken spelar det oftast liten roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
GTX280 kostade väl 6000:- när det släpptes? Tänker du på något annat kort?

Nope. När Nvidia släppte info om GTX 200 serien och just GTX 280 trodde alla att det inte var möjligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

En massa TEXT

WTG P1nGviN

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nope. När Nvidia släppte info om GTX 200 serien och just GTX 280 trodde alla att det inte var möjligt.

GTX280 kostade $600+ och gick loss för 5500kr+ i Sverige när det släpptes, GTX260 för $449.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7755-mer_information_om_gefo...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

GTX280 kostade $600+ och gick loss för 5500kr+ i Sverige när det släpptes, GTX260 för $449.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7755-mer_information_om_gefo...

Haha, ATI så mkt mer prisvärt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
...jag bara poängterar vad som är mest rättvist...

Vore kul att se när du står i en bilhall och ska försöka välja mellan en Audi och en BMW tills du utbrister: "Det går inte att jämföra, det är inte rättvisst", för att sedan lämna en smått förvirrad försäljare.
Audi har fyrhjulsdrift och en fyrcylindrig motor och man kan fortfarande jämföra den mot BMW med bakhjulsdrift och sexcylindrig motor eftersom båda är tänkta att fungera som transportmedel mellan punkt A till B. På samma vis är både HD5870 och GTX295 främst tänkta att fungera som grafikkort och det intressanta är då vad de presterar, kostar och förbrukar i praktiken. Den underliggande tekniken är egentligen helt irrelevant.

Sen kommer du in en vecka senare och säger att Audi faktisk är bättre eftersom de kommer komma med en V12 i en annan modell om några månader, så det rättvisa valet är därför Audi, trots att BMW presterar bättre i det segment du ändå köper bil i. Allt i enlighet med din logik.

Säljaren är fortfarande förvirrad...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Skulle vara lite kul att se hur många som skulle skicka en check "in blanco" till Nvidia. Detta för ett grafikkort som ingen vet när/om det kommer.

Prestandaskillnaden (fps) mellan 295 och 5870 är i dagsläget relativt marginell och tvivlar på att merparten ser någon faktisk skillnad. I övriga funktionaliteter verkar det som att ATI/AMD har en klar ledning i dagsläget. Priset talar dessutom emot Nvidia. Väldigt många klagar dessutom på storleken på 5870. Hur mycket skiljer det egentligen?

Om vi nu verkligen ska fortsätta med tragiska biljämförelser?
Finns väl många prototyper som är just inget annat än, prototyper och aldrig hamnar på ett produktionsband.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Klart man får jämföra Fermin med 5870 då, så länge den har 1GPU, okej man kan ju jämför 1xGPU VS. 2xGPUer, men jag tycker det ska vara GPU mot GPU, inte GPU mot GPUer, det är ju lite som en krog fight, 5 mot 1 som sparkar på han när han ligger...

men man kan jämför. Men jag tycker inte att det är helt rätt sen att det är båda parters starkaste kort, ja må så vara....

Jag menar bara att ska man titta på vem som har det fetaste grafikkortet måste man ju ta toppmodellen, man kan ju inte välja bort 295 bara för att det är dubbelgpu Då skulle man kunna välja bort 5870 bara för att det kör 40nm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Precis på samma sätt Nvida-gossarna, nu håller på att svamla om Fermi, som komma skall?

On topic HD5870.

1) Billigare.
2) Strömsnålare.
3) DX11.
4) Kommer vinna mer med nya drivrutiner, passerar troligtvis GTX295 i styrka på så sätt .
5) Bättre urval av moderkort om man vill köra CF kontra SLI.
6) Skalar bättre med två HD5870 CF jämför med två 295 GTX SLI.

Hehe det är ju det jag menar. Nvidia-folket babblar om Fermi som inte ens finns (ok ok testex, fine), då måste man ju jämföra 295 mot 5870

Sen är ju faktiskt 285GTX det snabbaste kortet idag, eftersom det har 3d-markrekordet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
TACK! Där kom det! Förstår inte grejen med att man är låst till att jämföra singel/dubbelGPU-kort för sig, utan man jämför ju värstingkorten i det här fallet, då blir det ju 295 mot 5870.

Kul att läsa eran dagisdebatt f.ö.

Det är han som håller sig till dagisdebatt med sitt sätt att sköta en diskussion på. Stavfel, förolämpningar mot andra, kraftigt bristande argument, konkreta faktafel och ingen källa eller motivering för att styrka det han säger.

Jag väntar på ett svar och han kommer gå så förbannat förlorande ur diskussionen då han har gett sig in i något han inte kan behärska. Det är ett diskussionsforum, och ska man diskutera saker och hävda sig, får man stå upp för det också. Killen sitter och spekulerar, tror och hittar på saker för att få det att låta så bra som möjligt för nVidia. Vet man inte vad man talar om ska man inte skriva. Patetiskt... Mata inte trollen som dom säger. Har ett par vänner som är väl insatta, och dom sitter och garvar åt hans inlägg här nu till ölen.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Vore kul att se när du står i en bilhall och ska försöka välja mellan en Audi och en BMW tills du utbrister: "Det går inte att jämföra, det är inte rättvisst", för att sedan lämna en smått förvirrad försäljare... Bla bla bla... Svammel svammel...

Konstigaste jämförelsen jag någonsin läst. Helt ologisk ju.

När du står och ska köpa ditt grafikkort så kan du jämföra precis vilka du vill mot varandra om du känner för det... Det finns en anledning varför exempelvis en Audi A4 1.8T och en BMW M3 aldrig kommer mötas i ett seriöst race för att utse en vinnare. Det hade inte varit RÄTTVIST från första början.

Sen om du köper en Audi A4 1.8T hellre än en BMW M3 för att den är mer prisvärd som transportmedel, det är en helt annan femma.

PS: FYI. När jag väljer bil så lägger jag mest tyngd på utseendet och dessutom kör jag italienskt så jag hade aldrig köpt varken BMW eller Audi. Bra bilar, ja, men såååå tråkiga utseendemässigt i mitt tycke. =0)

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigaste jämförelsen jag någonsin läst. Helt ologisk ju.

Exakt! Men helt i linje med din logik tidigare när du oreserverat instämmer i sthlmskille82s synsätt - vilket är vad jag reagerar på.

Citat:

Det finns en anledning varför exempelvis en Audi A4 1.8T och en BMW M3 aldrig kommer mötas i ett seriöst race för att utse en vinnare. Det hade inte varit RÄTTVIST från första början.

Men nu var ämnet jämförelse, inte race. En snabb jämförelse ger på handen att Audi får det tufft. Det är inte orättvisst, det är ett konstaterande.

Men nu släpper vi semantiken och jag hoppas du slipper problem med din italienska bil som desvärre så många andra får uppleva.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant att det verkar finns så mycket info om Fermi som inte jag hittar. Det påståenden som det kryllar av här att Fermi för det första finns och att Fermi kommer bli så jättebra och kommer komma snart, vart får ni den infon från? Helt ärligt, vart får ni den från?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det kanske är som vid releasen av ATI:s 2000-serie. Löften om hög prestanda men sedan FLOPP FLOPP FLOPP!

Permalänk
Avstängd

Allt har ju ballat ur =/ massa rykten m.m.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Men nu var ämnet jämförelse, inte race.

Jämförelse av prestanda ja för att se vilken/vem som är bäst, vilket ett race går ut på. Du är helt ute och cyklar med din jämförelse och hur du än vrider och vänder på det så blir det en orättvis jämförelse. En jämförelse man gärna får lov att göra och kanske t.o.m. bör göra innan man köper sitt grafikkort men ändå en orättvis sådan då det är 2st. GPU mot 1 och då är det mest rättvist att jämföra "Fermi" (när det släpps) mot 5870, eller 5890 som bör släppas ungefär samtidigt som "Fermi" för att konkurrera.

Permalänk
Medlem

Känns som ja varit med om den här diskussionen förr, först kom ATI med ett värstingkort, månaden efter Nvidia.

Ja rösta på GTX 295:an

Ibland är de skönt att inte behöva leva slaviskt i konsumtions samhället utan ligga å fiska upp "dåtidens" teknologi som tillfredställer ens behov mer än väl

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är väldigt intressant att det verkar finns så mycket info om Fermi som inte jag hittar. Det påståenden som det kryllar av här att Fermi för det första finns och att Fermi kommer bli så jättebra och kommer komma snart, vart får ni den infon från? Helt ärligt, vart får ni den från?

De får väl den från huvudet antar jag, eller de kanske inte får den därifrån utan från rö... Jag tycker att ATi och nVIDIA fanboys är densamma i deras attityd, det är inte som t ex när det är mellan AMD och Intel hehe (usch för AMD fanboys, de smutsar ju ner AMD's rykte!)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Känns som ja varit med om den här diskussionen förr, först kom ATI med ett värstingkort, månaden efter Nvidia.

Ibland är de skönt att inte behöva leva slaviskt i konsumtions samhället utan ligga å fiska upp "dåtidens" teknologi som tillfredställer ens behov mer än väl

Och nu blir det månader senare...

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
Och nu blir det månader senare...

//rillo

Förvisso den ständiga jakten på de perfekta fick oss att glömma bort va de egentligen va vi ville ha...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så man ska göra ett sämre köp för att...det är dumt att göra ett bättre?

This is stupid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

This is stupid.

Redan insett de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Respekterar ditt val, gillar man Nvidia så ..gillar man Nvidia

Har själv inga problem att gå "both ways" i Nvidia vs Ati. För mig personligen är 5870 bättre än GTX295 men då jag inte har något e-penis behov att skryta om 50fps i Ultra high i Crysis räcker det med 35-40 för mig med 5850

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Hittar ingen information jag heller, var är den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |