IPRED-effekten bortblåst

Permalänk
Melding Plague

IPRED-effekten bortblåst

Sedan IPRED-lagen trädde i kraft har internettrafiken i landet sjunkit kraftigt. Nu är den använda bandbredden uppe på normala nivåer igen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

okej då kan vi vänta fler klagomålsbrev från maffian snart då ...

Permalänk
Medlem

Yarr, pirates dont stop pirating until we be hanging from the gallows pole!
;P

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Vad säger att all trafik som gått upp är just pirattrafik? Visst, en del av det är jag övertygad om, men finns annat också

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Inte direkt någon överraskning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har stats för längre tillbaka sen än två år?
Det verkar ju nästa som om det var en stor uppladdning inför IPRED, som om folk hamstrade. Är det så, och kombinerat med att nivåerna är samma nu som i mars, kan man ju spekulera huruvida IPRED än så länge haft en uppmuntrande snarare än avskräckande effekt. Dvs att folk laddade ner mycket och vande sig, och de nu tagit tillbaka vanorna som de drog på sig _inför_ IPRED?

Två år:

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Är det någon som har stats för längre tillbaka sen än två år?
Det verkar ju nästa som om det var en stor uppladdning inför IPRED, som om folk hamstrade. Är det så, och kombinerat med att nivåerna är samma nu som i mars, kan man ju spekulera huruvida IPRED än så länge haft en uppmuntrande snarare än avskräckande effekt. Dvs att folk laddade ner mycket och vande sig, och de nu tagit tillbaka vanorna som de drog på sig _inför_ IPRED?

Två år:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/all_twoyear_sum.png

mycket intressant, det betyder ju att nättrafiken har STIGIT sen IPRED ?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har bara en sak att säga:

IN YOUR FACE USA!

Bwahahaha...

Permalänk
Medlem

Som de kan gå

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Dvs att folk laddade ner mycket och vande sig, och de nu tagit tillbaka vanorna som de drog på sig _inför_ IPRED?

Kan vara sant

Så *#¤*% ägda antipirater

Permalänk
Musikälskare

Helt underbart

Kärlek till alla pirater <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kan bara säga: Jag sa ju det! Go Sverige!

Man kommer ju ihåg "Det tyder på att lagen fungerar" ^^ Idioti

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara så att precis när April började så började också det fina vädret för året, och nu när vädret är sunkigt igen så ökar nerladdningen och soffpotatisandet.

Sen så ska tydligen lagliga alternativ för strömmad media och köp av varor digitalt ha ökat kraftigt sedan Ipred, jag misstänker att många iallafall gav sig på att prova de lagliga varianterna som finns. Det har ju faktist inte funnits lagliga alternativ som varit smidiga och bra förrän ganska nyligen, så många har säkert undvikit dem med tanke på hur dåliga de var i början.

Det är dock väldigt svårt att dra slutsatser kring en sådan begränsad mängd data, då man inte vet vad trafiken står för. Jag tycker mig minnas att en bredbandsleverantör i Californien blev avstängd i början på året, och de stod för en ganska stor del av den globala spammen. Eller snarare deras kunder, men ni förstår poängen. Kommer inte ihåg vad siffran är för spam numera, men det står ju för en oerhört stor del av all trafik på nätet. Någon som minns vilket botnet som nyligen blivit aktivt igen? Bara en sådan sak påverkar ju en hel del t.ex.

Permalänk
Medlem

Hoho, hos mig har det lätt gått över 5TB i trafik sen IPRED-lagen anlände så jag bidrar så mycket jag bara kan Innan var det inte alls samma mängd.

Permalänk
Medlem

-15 gastar på dömanskista, ja då skålar jag med rom!

Att tankandet ökat är väl föga förvånande?
-Förr kunde man åka fast men men chansen var minimal, vilket den fortfarande är.

I och med införandet av IPRED har ju många gömt sina IP, troligen mot en avgift som de rättfärdigar genom att "tanka järnet" dygnet runt.
Då de får allt gratis kan de gärna punga ut med den extra hundralappen per månad utöver ISP:ns avgift (2-400:-) så jag vill nog påstå att IFPI-crikusen mfl. helt enkelt tog fildelning till nästa nivå med stor hjälp av IPRED.

När de fått folket att gömma sig för en avgift bakom något obskyrt företags proxy, så känner de inte för att köpa musik om de ens uppskattar den då de redan betalar en avgift för att kunna ladda ner den med dolt IP i första taget.

Sharing is caring!
Skål and out!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Vad folk inte fattar är ju att sverige är ett litet skitland i sammanhanget,visst tpb var/är ju stort men vem fan bryr sig om att vi i sverige stiftar lite skitlagar som tomas bodström blev fuckad för av den amerikanska filmindustrin för?
Världen skulle utan vidare fortsätta även om hela sverige blev en ren polistat aka usa:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Det finns en massa faktorer.
Den lagliga datatrafiken ökas hela tiden, så man kan inte med säkerhet säga att den olagliga fildelningen är på samma nivå.

Sedan som sagt så hamstrade folk före 1 april, många tog t.o.m. hem cams och såg dem. Och gjorde de det, så har det inte före nu kommit ut så många intressanta filmer att tala på i bra kvalité. Detsamma är det med mjukvara, det har inte hänt så mycket sedan 1 april, men snart kommer ett nytt windows m.m.
Så jag tror att såvida inte något nytt ipred åtal inträffar, så kommer trafiken stiga rejält.
Frågan är hur stor andel som har gått tillbaka till samma nivå som de gjorde innan? Jag skulle spekulera i att väldigt många "småfildelare" fortfarande avvaktar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vad folk inte fattar är ju att sverige är ett litet skitland i sammanhanget,visst tpb var/är ju stort men vem fan bryr sig om att vi i sverige stiftar lite skitlagar som tomas bodström blev fuckad för av den amerikanska filmindustrin för?
Världen skulle utan vidare fortsätta även om hela sverige blev en ren polistat aka usa:)
MvH albanen..

Hollywoods mål var attfå männen bakom piratebay dömda och få ner sidan. Känns långsökt att hollywood killarna bryr sej om att folk i sverige sitter o laddar ner amerikanske filmer. Sverige är som sagt ett litet skitland i jämförelse. Det man bör akta sej för är nog att ladda upp och ner svenskt material...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Frågan är hur stor andel som har gått tillbaka till samma nivå som de gjorde innan? Jag skulle spekulera i att väldigt många "småfildelare" fortfarande avvaktar.

Jag har avvaktat men snart blir det ftp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Har bara en sak att säga:

IN YOUR FACE USA!

Bwahahaha...

Löpsedel från 2 månader in i framtiden: USA stämmer svenska staten.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Min bandbredd har alltid använts fullt ut, 24/7 365 dagar om året =). iaf på upplinan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Är det någon som har stats för längre tillbaka sen än två år?
Det verkar ju nästa som om det var en stor uppladdning inför IPRED, som om folk hamstrade. Är det så, och kombinerat med att nivåerna är samma nu som i mars, kan man ju spekulera huruvida IPRED än så länge haft en uppmuntrande snarare än avskräckande effekt. Dvs att folk laddade ner mycket och vande sig, och de nu tagit tillbaka vanorna som de drog på sig _inför_ IPRED?

Två år:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/all_twoyear_sum.png

Mycket möjligt, folk samlade på sig så mycket som möjligt innan ipred, kommer ihåg hur alla ipred-skraja fyllde diskarna.

Permalänk
Medlem

Men grejen är den att bandbredden skulle fortsatt öka om det inte vore för IPRED.
Att den nu är tillbaka på samma nivåer som för 6 månader sedan säger ganska lite.
Om man tittar tillbaka historiskt så ökar bandbredden ganska rejält på 6 månader, så att effekten av IPRED är som bortblåst är ganska dumt sagt.

Permalänk

Måste bara le och skratta när man ser detta

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

haha ganska onödigt o starta lagen från första början!!!!Nuuuts you fail we win thats it

Hail Piratebay is back

Permalänk

Det har nog större chans att ta fast alla terrorister i världen än att stoppa alla pirater från att ladda ner.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk

Töntar.
Varit olagligt sedan jag skaffade dator med internet sedan fösta gången. 8 år sedan....

Varför skilja på fånarnas upphovsrätt först nu? kom igen och kom före nästa gång, minst 3.5 mille laddar nu, ni är helt lost.

Visa signatur

HP

Permalänk

Det är rent ut sagt naivt att tro att en sådan här lag kommer få stopp på piratkopieringen. Det enda som hjälper är att komma med bättre lagliga alternativ, jag är ganska säker på att det är rätt väg att gå för att få bukt på problemet. Lagar funkar bara om en stor del av folket efterlever dom av en eller flera anledningar (som att risken att åka fast är väldigt hög eller att det går emot den enskildes moral att begå detta lagbrott), lagar som IPRED är lika effektiva som lagen om att gå mot röd gubbe.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Har väl dragit en 10 TB upp och 5 TB ner sen den kom.

Permalänk
Medlem

Kul att se när de försöker göra en stor del av sveriges befolkning till brottslingar, riktigt underhållande och ett riktigt prakt exempel på hur babylon går tillväga när de vill ta kontrollen över saker som de egentligen inte har en aning om men vet att de kan tjäna pengar på.

Alla genererade flöden av pengar som vi inte kan tjäna pengar på (i första hand) i andra hand beskatta, vad gör vi med dem? Jag vet! vi gör dem olagliga så att folk måste välja alternativ som vi skapar!

Permalänk

Jag tor det är på rätt väg nu, när folket börjar ställa sig upp mot orättvisorna och peka långfinger till medieindustrin efter alla år dem stått på våra tår

Tacka vet jag människan... och tekniken