AMD demonstrerar Radeon R9 Gemini på Virtual Reality Los Angeles

AMD demonstrerar Radeon R9 Gemini på Virtual Reality Los Angeles

Till vårens stora VR-lanseringar förbereder också AMD nästkommande flaggskepp med dubbla grafikkretsar Fiji, som demonstreras under ett evenemang i Los Angeles.

När AMD sommaren 2015 presenterade Fiji-familjen grafikkort var det i form av fyra olika modeller, varav ett flaggskepp med dubbla grafikkretsar. Lanseringen var från början tänkt att äga rum under hösten samma år, men försenades för att företaget enligt egen utsago vill invänta 2016 års VR-lanseringar.

Radeon-R9-Gemini-VRLA.jpg

Under evenemanget Virtual Reality Los Angeles (VRLA) demonstrerar AMD det kommande grafikkort, som dock är undangömt i det kompakta färdigbygget Tiki från amerikanska datorbyggaren Falcon Northwest. Intressant i sammanhanget är att datorchassit i fråga har en lådvolym på ynka 12 liter.

Att grafikkortet trots två törstiga Fiji-kretsar kan kylas i det kompakta chassit kan sannolikt tillskrivas en skräddarsydda vattenkylare, likt det nuvarande flaggskeppet Radeon R9 Fury X. Vad som talar för att AMD åter valt en sådan lösning är främst att kretskortet mäter uppskattningsvis 21–22 centimeter.

Vidare tros Radeon R9 Gemini ha två fullskaliga grafikkretsar Fiji, båda med 4 GB grafikminne av den staplade minnestypen HBM. Till detta hör en tidigare aviserad beräkningskraft på 16 TFLOPS, vilket kräver en klockfrekvens på 977 MHz över de totalt 8 192 streamprocessorerna för att uppnå.

Lanseringen av grafikkortet väntas äga rum i samband med att Oculus Rift och HTC Vive blir tillgängliga, det vill säga i början av årets andra kvartal.

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer