Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar.

De senaste sex åren har Cloud Imperium Games med Wing Commander-skaparen Chris Roberts arbetat med sitt ambitiösa rymdäventyr Star Citizen. Utvecklarna har som mål att måla upp ett stort universum där spelarna kan röra sig fritt mellan planeter och agera med varandra, allt med påkostad grafisk kvalitet.

I samband med lanseringen av sin Geforce RTX 2000-serie introducerade Nvidia sin plattform RTX, vilken bland annat innefattar stöd för ray tracing i realtid. Det anses av många vara ett stort framsteg när det kommer till grafik för spel, men i sitt forum meddelar en av Star Citizen-utvecklarna att spelet troligen inte blir ett av de som får stöd för RTX.

Not in the slightest. I expect, if we use it, it'll be a massive headache and time-sink but might give us some subtle improvements in looks or performance if we get it right. [...] The added headache is that whatever we offered would have to be an "as well" feature rather than an "instead", developing a feature for a single manufacturer's top-end cards means also maintaining feature parity for everyone else's hardware.

Enligt utvecklaren skulle stöd för RTX inte underlätta arbetet och spara tid, utan snarare tvärtom. Det skulle istället innebära "massiv huvudvärk" och ta upp mycket tid och resultera i små grafiska och prestandamässiga förbättringar, om de lyckas få till det på rätt sätt.

Huvudvärken skulle komma ifrån att det blir ytterligare en aspekt att ha i åtanke när det kommer till optimeringar. Det påpekas även att det rör sig om funktioner som är reserverade för en tillverkare och endast de högst presterande modellerna från den. Det påpekas dock att det finns många möjligheter i tekniken, men att det i dagsläget finns andra funktioner som är högre prioriterade.

Kommentarer till artikeln

86 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Testpilot: Asus ROG Delta – hörlurar med inbyggd DAC

Med ROG Delta lovar Asus en högkvalitativ DAC och extra bra ljudegenskaper för spelhörlurar. Testpiloten Björn Endre har lyssnat för att se om de presterar lika bra som de lovar. Läs mer

35

Live: Vad visar Google på GDC 2019?

IT-giganten Google ska om bara en liten stund avtäcka en större spelsatsning. Vad är det som väntar? In och gissa i forumet! Läs mer

6

Retrokonsolen Atari VCS byter till systemkrets med AMD Zen och Vega-grafik

Ataris kommande spelkonsol får ett lyft på hårdvarusidan, där åldrande Bulldozer skrotas till förmån för en krets med AMD:s moderna arkitekturer Zen och Vega. Läs mer

8

Shadow of the Tomb Raider får stöd för ray tracing och Nvidia DLSS

Precis som Battlefield V och Metro Exodus före det får nu även Shadow of the Tomb Raider stöd för ray tracing och Nvidia DLSS. Stödet läggs till i och med den senaste uppdateringen. Läs mer

I samarbete med AOC
19

Genomgång av menyerna i AOC:s bildskärmar

Funderat över menyer och inställningar i AOC-skärmen och vad de gör med bilden? SweClockers tillsammans med AOC går igenom menyerna och förklarar när, var, hur och varför. Läs mer

46

Apple uppdaterar Imac med Intel Coffee Lake Refresh och Radeon Pro Vega

Apple släpper uppdaterade varianter av sina allt-i-ett-datorer Imac, vilka begåvas med processorer ur Intels senaste generation samt nya grafikkort från AMD. Läs mer

30

Svenska elsparkcykelföretaget Voi läcker kunduppgifter

Ett säkerhetshål i svenska Vois mjukvara uppdagas och nu framkommer att användarnamn, mejladresser och telefonnummer legat oskyddade på en server. Läs mer

35

AMD: "Vi är fast med kisel för tillverkning av kretsar i åtminstone 7–10 år till"

Fördelarna med nya tillverkningstekniker klingar av, men än finns ingen klar kandidat att efterträda kisel. AMD-chefen Forrest Norrod förutspår att en sådan dröjer till efter 3 nanometer. Läs mer

12

Microsoft lägger till stöd för Variable Rate Shading i DirectX 12

Grafikgränssnittet DirectX 12 får framöver stöd för tekniken Variable Rate Shading, vilken bidrar till bättre grafisk kvalitet och högre bildfrekvens i spel. Läs mer

16

Otherside Entertainment visar System Shock 3

Mer än tre år efter att utvecklingen påbörjats släpps ett första videoklipp som visar System Shock 3 i rörelse. Förutom monster och robotar skymtas även den onda AI:n SHODAN. Läs mer

97

Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Stöd för realistiskt ljus via ray tracing i spel kommer snart på bred front, då Nvidia nu meddelar att äldre grafikkort från Geforce GTX 1060 och uppåt får stöd för DirectX Raytracing. Läs mer

I samarbete med MSI
72

SweClockers testar sju olika grafikkort i battle royale-liret Apex Legends

Redaktionen laddar upp testsystemet för att se vad det krävs att driva Apex Legends med stabil bildfrekvens. På menyn finns sju gamla och nya grafikkort från både Nvidia och AMD. Läs mer