Compute Express Link kan bli grundbulten för parkoppling av Intel Xe-grafikkort

Compute Express Link kan bli grundbulten för parkoppling av Intel Xe-grafikkort

Intels nyligen presenterade gränssnitt CXL kan lösa problemen med parkopplade grafikkort över PCI Express och kan komma att användas i grafikkortsfamiljen Xe.

Under Intels datacenterkonferens Inteconnect Day 2019 presenterades CXL, ett nytt gränssnitt för kommunikation mellan kretsar. Till skillnad från PCI Express, som är ett rent gränssnitt för kommunikation, är CXL både länklager och integrerad styrenhet för kommunikation mellan processorer. Information om standarden antyder att den kan länka samman Intels kommande grafikkort i Xe-familjen.

CXL Press Briefing Deck.jpg
Intel-CXL-1.jpg
Intel-CXL-2.jpg
Intel-CXL-3.jpg
Intel-CXL-5.jpg
Intel-CXL-6.jpg
Intel-CXL-7.jpg
Intel-CXL-8.jpg
Intel-CXL-10.jpg

CXL är en förkortning av Compute Express Link, en öppen standard som utöver Intel även backas av Alibaba, Cisco, Dell EMC, Facebook, Google, HPE, Huawei och Microsoft. Standarden bygger på det fysiska och elektriska länklagret i PCI Express för snabb kommunikation mellan kretsar.

Inledande implementationer av CXL bygger på PCI Express 5.0 för fysiska och elektriska anslutningar mellan processorer och andra kretsar, med grafikkort och programmerbara kretsar (FPGA:s) som troliga första tillämpningsområden. Skillnaden mellan CXL och PCI Express ligger i att den förstnämnda stöder synkronisering av minne mellan anslutna enheter.

CXL-protocols.jpg
Intel-Xe-Heterogenous-Computing-CXL.jpg

CXL består av tre olika protokoll. Dels CXL.io, vilken ersätter PCI Express, och ansvarar för upptäckt och konfiguration av enheter. Övriga två protokoll heter CXL.cache och CXL.memory, och det är dessa som ligger till grund för synkroniseringen av cacheminne mellan anslutna enheter som representerar potential för parkopplade grafikkort.

Just synkronisering av cacheminne mellan enheter antyder att CXL kan bli en nyckelkomponent i parkoppling av grafikkort, så kallad multi-GPU, för Intels kommande grafikkort i Intel Xe-familjen. Tidigare lösningar för multi-GPU har förlitat sig på PCI Express-anslutningar, som saknar möjligheten att synkronisera minnesinformation mellan anslutna enheter.

AMD:s och Nvidias lösningar för multi-GPU har dels byggt på fysiska hårdvarulänkar, SLI i Nvidias fall och Crossfire i AMD:s fall, och dels mjukvarubaserade lösningar där renderingen av bilder fördelats mellan de parkopplade grafikkorten. Dessa lösningar har dragits med avsevärd latens i kommunikationen och även begränsat utnyttjande av grafikkortens kapacitet i speltitlar som inte optimerats för multi-GPU.

Nuvarande implementationer av parkopplade grafikkort över PCI Express lider av begränsningar i det att resurserna hos parkopplade grafikkort isoleras från varandra. Minnespoolen hos ett grafikkort är isolerat från övriga grafikkort, och kommunikationen mellan de olika parkopplade enheterna introducerar latens som leder till begränsat utnyttjande av grafikkortens resurser.

CXL-länkarnas synkronisering innebär att en enhetlig minnespool kan skapas för anslutna enheter, vilket ska göra det möjligt att skala prestanda utan många av prestandaförlusterna som traditionell multi-GPU lider av. Om CXL används i Intels kommande grafikkortsfamilj Xe skulle det kunna innebära en fördel över AMD och Nvidia, vilka tonat ned fokus på multi-GPU de senaste åren.

Då standarden tog sin början hos Intel är det sannolikt att den första implementationen sker just i Intels grafikkortsfamiljer, men då det är en öppen standard är det fritt fram för konkurrenterna att också bygga lösningar för multi-GPU runt CXL. Då CXL 1.0 bygger på PCI Express 5.0 är sådana lösningar inte att vänta förrän tidigast nästa år, och arbetet på CXL 2.0 är redan igång.

Grafikkortsfamiljen Intel Xe väntas lanseras under 2020. Huruvida grafikkorten kommer nyttja CXL för parkoppling återstår att se.

Läs mer om Intel Xe:

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
31

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

11

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

5

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

20

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

16

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

20

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

21

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

10

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

141

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
38

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

22

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer