Nvidia planerar släppa Quake 2 RTX med ray tracing som öppen källkod

Nvidia planerar släppa Quake 2 RTX med ray tracing som öppen källkod

Den visuellt slående demonstrationen av ray tracing i Quake 2-motorn som Nvidia demonstrerade under GTC 2019 ska göras tillgänglig som öppen källkod.

Ända sedan Id Softwares ikoniska förstapersonsskjutare Quake 2 gjordes tillgänglig som öppen källkod 2001 har kodbasen använts till en mängd olika experimentella spelprojekt, underlag till utbildningar inom spelutveckling, och mycket mer. Ett område där spelmotorn använts flitigt är för att testa ray tracing.

Nvidia är ett av företagen som valt Quake 2-motorn för att demonstrera ray tracing på de nya grafikkorten i Geforce RTX-serien, där just ray tracing står i fokus. Resultatet visades upp under GTC 2019 och är unik i det att den använder en komplett global ljussättning (eng. global illumination) som dessutom inte lider av de problem med visuellt brus tidigare implementationer dragits med.

Nvidias lösning bygger på en utökning av det öppna gränssnittet Vulkan. Detta innebär att demonstrationen fungerar på alla operativsystem där Vulkan finns tillgängligt, och det fungerar dessutom över flera generationer Nvidia-grafikkort. I ett blogginlägg beskriver Nvidia hur demonstrationen stöder global ljussättning som ändras i realtid baserat på en dygnsrytm.

Inlägget beskriver vidare hur demonstrationen ger realistiska reflektioner på vatten och glas, vilket är svårt och beräkningsintensivt med ray tracing, och kulisser i bakgrunden ljussätts också realistiskt baserat på tiden på dagen. Renderingen kan också accelereras med parkopplade grafikkort via SLI, vilket författaren gör en nostalgisk koppling till parkopplade 3dfx Voodoo 2-kort.

Nvidias teknikdemo bygger vidare på den tidigare teknikdemonstrationen Q2VKPT.

Nvidias demonstration bygger vidare på en tidigare teknikdemonstration vid namn Q2VKPT. Detta var ett test som utvecklades av forne Nvidia-praktikanten Christoph Schied. Q2VKPT byggde i sin tur på ett tidigare test vid namn Q2PT, där en teknik vid namn path tracing användes för att samla all ljussättning i en enda ray tracing-algoritm.

Nackdelen med path tracing-tekniken var att det tillförde en hel del visuellt brus, något som Christoph Schied och hans kollegor kraftigt reducerade i vidareutvecklingen Q2VKPT. Här användes samma tillägg till Vulkan som Nvidia nu har använt i sitt egna teknikdemo, där det visuella bruset har reducerats ytterligare.

I en intervju med spelsidan Ausgamers berättar Nvidias ingenjörer att deras målsättning är att släppa Quake 2 RTX tillgängligt som öppen källkod så att alla som vill testa får möjlighet att göra detta. Någon tidsuppskattning för när detta ska ske framgår dock inte.

Läs mer om ray tracing:

Kommentarer till artikeln

13 debattinlägg

Skicka en rättelse
31

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

11

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

5

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

20

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

16

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

19

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

21

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

9

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

141

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
38

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

22

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer