Cyberpunk 2077 får brett stöd för ray tracing och Geforce Now

Med Cyberpunk 2077 får Geforce RTX-ägare njuta av både ray tracing och DLSS 2.0, och spelet kan också strömmas via Geforce Now.

Polska utgivaren och spelutvecklaren, CD Projekt RED, är inte främmande för att låta sina spelprojekt optimeras och poleras under lång tid. Med The Witcher 3 från år 2015 fick företaget till en fenomenal succé, en succé som kom efter förseningar i jakten på att nå tidigare utlovad teknisk kvalitetsnivå. Sedan dess har företagets utvecklare arbetat på nästa stortitel i form av Cyberpunk 2077, vilket nyligen demonstrerades i gameplay-form.

cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-004.jpg
cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-003.jpg
cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-001.jpg
cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-002.jpg
cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-005.jpg
cyberpunk-2077-night-city-wire-june-2020-nvidia-geforce-rtx-exclusive-screenshot-006.jpg

Utöver att CD Projekt RED satsar på hög teknisk och visuell nivå överlag samarbetar de med Nvidia runt ett flertal av det sistnämnda bolagets tekniker. Den minst överraskande av dessa är att spelet stöder ray tracing via DirectX Raytracing (DXR) på Nvidias grafikkort i Geforce RTX-familjen. Flera olika tekniker används, bland annat Ray-Traced Diffuse Illumination.

I praktiken innebär detta att ljusstrålar från himlen och ljusstrålar på ytor i spelvärlden återspeglas mer realistiskt än när tekniken inte används. Nvidias anger exempel på vinster som att reklamtavlor och andra upplösta ytor kan belysa sin omgivning med egen belysning, vars färgton är realistiskt baserad på ytan och belysningens färg. Solens och månens belysning ska också realistiskt påverka ljussättningen i skådeplatsen Night City.

Utöver ljussättningen används ray tracing även till mer realistiska reflektioner i omgivningarnas ytor. Tekniken används inte bara till att återspegla på ytor som befinner sig nära spelaren, istället menar Nvidia att lösningen kan skapa mer realistiska reflektioner över flera kilometers avstånd. Troligtvis handlar detta om att större ytor i fjärran kan reflektera andra stora objekt mer realistiskt än i konventionella lösningar utan ray tracing.

Beskrivningen anger att ray tracing ger stöd för genomskinliga ytor och metallmaterial genom att spåra en enskild ljusstråle genom scenen, vilket antyder att lösningen kan bli prestandaeffektiv. Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält.

Nästa teknik som används är Ray-Traced Ambient Occlusion, vilket förenklat uttryckt handlar om beräkningar av vilken omgivande belysning varje punkt i en scen utsätts för. Det leder till att ytor och objekt får mer realistisk skuggsättning då även lokal belysning kan räknas med i hur objekt och ytor ska skuggsättas. Även systemet för vanliga skuggor i Cyberpunk 2077 bygger på ray tracing-beräkningar.

Användning av ray tracing är dock prestandamässigt tungt, och för att även de som inte använder Nvidias högpresterande grafikkort ska kunna nyttja tekniken implementerar Cyberpunk 2077 även stöd för DLSS 2.0. Genom att använda AI-beräkningar för att skala upp lågupplösta bilder till högupplösta sådana kan spelaren nå högre bilduppdatering även när ray tracing används.

Nästa del i Nvidias repertoar som utnyttjas är den strömmande speltjänsten Geforce Now. Cyberpunk 2077 bekräftas bli tillgänglig på Geforce Now när spelet släpps i november, och får då stöd för ray tracing och DLSS 2.0 även i strömmad form. Löftet är här att även den som inte har hårdvaran som krävs för dessa tekniker kan uppleva Cyberpunk 2077 med hög grafisk kvalitetsnivå i upplösningen 1080p och bilduppdateringen 60 FPS med blott en webbläsare eller mobil enhet som spelplattform.

Cyberpunk 2077 släpps den 19 november år 2020. PC-spelare som vill nyttja spelets stöd för ray tracing och DLSS 2.0 behöver installera Nvidias senaste drivrutin eller nyare, där stöd för DirectX 12 Ultimate introduceras. Då spelet nyttjar DirectX Raytracing (DXR) kan det även komma att få stöd för AMD:s RDNA 2-baserade grafikkort när dessa når marknaden, men AMD och CD Projekt RED har i skrivande stund inte uttalat sig om detta.

Läs mer om Cyberpunk 2077:

Skicka en rättelse
10

Test: Phanteks Eclipse P500A – prisvärt chassi med stomme i världsklass

Jonas tar en titt på Phanteks nya chassi Eclipse P500A, vilket kombinerar högt luftflöde med enkel montering och kabelhantering. Läs mer

23

Lisa Su: "Zen 3-tillverkningen går riktigt bra"

AMD:s VD berättar om barn som döpts till Ryzen och försäkrar återigen om att Ryzen 4000-processorer på Zen 3 inte försenas. Läs mer

24

Ubiquiti marknadsför Unifi Video – ett halvår innan den stängs ned

Plattformen Unifi Video marknadsförs blott en månad före Ubiquiti meddelar att tjänsten stängs ned ett halvår senare. Läs mer

150

Veckans fråga: Har du testat Linux?

Denna vecka undrar vi om ni har testat Linux för privat användning. Hur gick det, och använder ni det fortfarande? Läs mer

13

Intel klargör Thunderbolt 4 inför höstens lanseringar

Med höstens lansering av Tiger Lake-processorerna introduceras också Thunderbolt 4, som garanterar större funktionsutbud än USB 4. Läs mer

51

MSI:s VD Charles Chiang död efter fall från kontorstak

En 20-årig karriär inom MSI når sin ände då VD:n Charles Chiang avlidit i sviterna av ett fall från högkvarterets tak. Läs mer

64

Apple överger AMD Radeon vid övergången till egna ARM-processorer

I en utvecklargenomgång bekräftar Apple att kommande datorer med bolagets egna ARM-processorer bestyckas med egen grafikteknik. Läs mer

18

AMD följer upp Ryzen-uppdatering med Threadripper Pro

Åtta minneskanaler och upp till 128 kanaler PCI Express kommer i finjusterat paket när AMD uppdaterar Threadripper-familjen. Läs mer

7

Marknaden för gaminghårdvara växer under det exceptionella året 2020

COVID-19 står bakom en dryg tioprocentig ökning ställt mot år 2019 för helåret 2020 menar analysfirman Jon Peddie Research. Läs mer

130

Test: AMD Ryzen 5 3600XT, Ryzen 7 3800XT och Ryzen 9 3900XT

Som en uppvärmning inför Ryzen 4000 "Vermeer" sjösätter AMD en omgång Ryzen 3000-processorer med aningen uppskruvade frekvenser. Läs mer

37

Samsung lanserar UV Sterilizer för desinfektering av telefoner

USB-C får stryka på foten till förmån av UV-C när Samsung inför en ny laddlåda med trådlös laddning och desinfektion. Läs mer

5

Samsung når genombrott i lovande halvledaren amorf bornitrid

Kandidaterna till till nästa generations halvledarmaterial är många, och Samsung utökar utbudet med genombrottet bornitrid. Läs mer