Test: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet kompliceras en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

När det kommer till upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar finns det goda möjligheter att få en välflytande upplevelse ihop med Radeon R9 380X. Modellen lägger sig drygt 13 procent ovanför Geforce GTX 960 och utpresterar lillebror Radeon R9 380 med närmare 8 procent högre siffror. Asus Strix-kort tar återigen ett litet kliv upp i tabellen med cirka 4 procent bättre prestanda än ett oklockat R9 380X.

Även i högre upplösning fortsätter Radeon R9 380X att uppvisa fullt spelbara siffror. Nykomlingen presterar här 15 procent bättre än Geforce GTX 960 samtidigt som det utpresterar Radeon R9 380 med 8 procent högre resultat. Asus Strix-kort bjuder på närmare 4 procent bättre prestanda än ett R9 380X i grundutförande.

4K UHD är återigen en tuff nöt att knäcka för grafikkort i det här prestandasegmentet. Radeon R9 380X kan dock utprestera Geforce GTX 960 med 14 procent bättre resultat samtidigt som modellen lägger sig 9 procent över lillebror Radeon R9 380.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Bioshock Infinite uppvisar en jämn men förhållandevis taggig graf från renderingstiderna. Subjektivt är det dock inget större fel i flytet, med undantag för något enstaka småhack.