Prestanda: Crysis (Low + Medium)

Crysis är ett spel som många väntat på och det kräver en hel del av hårdvaran. Vi använder oss inte av demoversionen längre.

Det har vart många diskussioner om drivrutinerna till Nvidia-korten ger samma bildkvalitet. Vi använde oss av 169.09-drivrutinerna som åtminstone skall ha åtgärdat de problem som upptäcktes inför förra testet. En del påstår att det fortfarande finns några skillnader i hur grafiken återges. Dessa diskussioner uppstår ofta när man diskuterar resultat i extremt populära spel, vi kunde dock inte se någon stor skillnad mellan Nvidia- respektive ATI-modellerna.

AMD (ATI) rekommenderade att vi skulle använda deras hotfixdrivrutiner i detta test, vilket vi också gjorde.

Nvidia-korten dominerar helt i högprestanda- respektive mellansegmentet.

Inga större skillnader i fördelningen när vi överklockade korten.

Nu är inställningarna lite mer krävande och detta påverkar resultaten en hel del. Geforce 8600-korten får nu nöja sig med att hamna rätt långt efter HD 3850, HD 3870 och HD 2900 XT. Situationen känns med andra ord mer normal i dessa tester.

Återigen ändrar överklockningarna inte fördelningen speciellt mycket och vi kan väldligt liten skillnad mellan de bästa modellerna. Med andra ord kommer det att behövas mer krävande inställningar för att vi skall se någon större skillnad mellan dem.

Med dessa inställningar händer det även en hel del bland toppmodellerna, vi ser bland annat att Geforce 8800GTS (320 MB) endast ligger lite före HD 3870 respektive HD 2900XT.

Det ger tyvärr väldigt lite ökad prestanda att höja frekvenserna på ATI:s toppmodeller.

När man gick över till mediuminställningarna hände det faktiskt en del med resultaten, vi kan bland annat se att Geforce 8800 GTS (320 MB) och 8600-serien tappar jämfört med hur det såg ut i "Low".

Här framgår det tydligt att varken HD 3870 eller HD 2900 XT tjänar speciellt mycket på överklockning (med dessa inställningar). Annat är det med de flesta Nvidia-modeller och de övriga ATI-korten.

Geforce 8800 GTS (512 MB), 8800 GTX och 8800 GT presterar riktigt bra medan 8800GTS-korten tappar mark jämfört med Radeon HD 3850, HD 3870 och HD 2900XT. 640 MB-modellen presterar dock fortfarande lite bättre än 2900 XT.

Fördelningen är ungefär densamma som innan, men notera att 8800 GTS (640 MB) tjänade en hel del på överklockningen trots att vårt exemplar inte orkar med speciellt höga frekvenser.

Går vi över till en upplösning på 1920x1200 i medium befinner sig Geforce 8800 GTS (512 MB), 8800 GTX- och 8800 GT-korten långt före de övriga.

Ett skifte har skett och de som presterar närmast dem är nu HD 3870 och 2900 XT, de presterar dock minimalt bättre än 8800 GTS-korten.

Skulle vårt Geforce 8800 GTS (640 MB)-kort haft bättre överklockningsresultat hade det fått bättre prestanda än HD 3870 (överklockat). Nu kan man förstås få bättre resultat med ATI-kortet också, men det är sannolikt relativt få 8800 GTS-kort som inte kan överklockas över 605 MHz på grafikprocessorn.