Adaptiva synkroniseringstekniker har sedan flera år tillbaka varit standard i datorvärlden, där Nvidia blev först med proprietära G-Sync i hårdvaruutrustade bildskärmar. Relativt tätt inpå lanserade AMD motsvarigheten Freesync, som till skillnad från G-Sync inte kräver dedikerad hårdvara utan använder den befintliga standarden VESA Adaptive Sync.

Under Microsofts premiär för Inside Xbox kunde företaget ihop med AMD avslöja att exklusiviteten för datorer inte kommer vara länge till. Samtliga Xbox One-konsoler ska få fullt stöd för AMD Freesync ihop med kompatibla TV-apparater och bildskärmar över HDMI.

Tekniken implementeras i form av den uppdaterade versionen Freesync 2 för Xbox One S och Xbox One X, vilket även möjliggör stöd för High Dynamic Range (HDR). Den ursprungliga versionen av Xbox One blir dock kvar på den första implementationen, till följd av den äldre HDMI 1.4-standarden.

I övrigt ska stöd läggas till för att automatiskt slå av och på TV-apparaters spellägen, som ofta erbjuder en lägre latens/input lag. Konsolen ska kunna känna av om ett spel körs eller ej och justera läget därefter, utan något manuellt ingripande från användaren.

Stödet för AMD Freesync lanseras nästa vecka för inbjudna användare ur Microsofts Insider Program, där "Alpha"-gruppen står först på tur.