Troligen inte helt relevant men vem vet, har liksom haft 2 liknande situationer.
Den första har med nå polling rates i operativsystem (Kan vara något helt annat, har glömt bort vad det var) att göra och kan temporärt testas med att ha t.ex. windows mediaplayer (Har för mig att chrome gör samma sak även) uppstarted i bakgrunden. Låter helt idiotiskt men det gjorde en stor skillnad för mig på en dator med vissa spel, har en tendens att förbättra hårdvaru stutters på de flesta spel även med min nuvarande dator. Programmet måste endast vara startat upp och behöver inte ha någon video/audio igång.
Det andra är problemet med min nuvarande desktop om någon har en förklarning till denna så varsågod och förklara!
Moderkortert har 2st 1 gbps ethernet portar, och när jag flyttade till en lägenhet och skaffade 100/10 fiber så hade jag stora problem med bandwithen, men endast på denna desktop. Laptopen fungerade helt fint, ingen skillnad om jag hade straight through, bridged eller i endera porten på moderkortet. Online spel hade också latency spikes som jag inte kunde förklara, bandwithen hade problem att hålla sig över 20 mbps och ifall den gick högre så var det stor sannolikhet att hela anslutningen damp ner till nästan 0 efter en stund. Provade alla världens drivrutinsfunderingar och nätverkskonfigurationer i windows men inget hjälpte.
Till sist så provade jag något "idiotiskt" jag kopplade båda ethernet ports till routern och bryggade dom i windows, voila.... plötsligt slutade alla bandwith drops, latency spikes. Fattade inte något alls, provade ta bort bryggan och så kom all skit tillbaka. Bandwithen var fortfarande inte lika bra som på laptopen men problemen var borta. Har nu köpt en annan router som jag pluggat in i ISPns router på straight through så att jag själv har möjlighet att konfigurera saker och har inte haft nå problem sedan dess. Men jag har absolut ingen förklarning till varför bridged mode fixade mina bandwith och latency problem.