Spel och utvecklardator upp till ~27 000 kr

Permalänk

Spel och utvecklardator upp till ~27 000 kr

Hej!
Det är första gången jag skriver något här. Ber om ursäkt ifall jag gör något fel!

Sammanfattning:
Har redan SSD, 4K-skärm, HTC Vive och Windows. Kommer använda datorn till programmering och spel. Behöver ha en CPU med många kärnor/trådar och grymt grafikkort. Vill köra spel i 4K@60Hz. Kommer köpa GTX 1080 Ti när partnertillverkarna kommer ut med sina kort. Är extremt osäker på AMD-moderkort, montering (AM3 vs AM4), vilken minneshastighet är bäst och lite nojig över att välja fel. Använder gärna Webhallen ifall det inte skiljer mycket i pris.

https://www.webhallen.com/varukorgen/185729/

Långrandig:
Jag tänker snart köpa en ny dator som jag kommer att använda för att programmera ( C# och i Unity / HTC Vive). Så det är både program använder många trådar (upp till 150, varav kanske 10-20 väldigt aktiva) och spel. Jag har aldrig skapat spel förr, men ska bli kul att göra det för HTC Vive.

Därför vill jag ha kort kompileringstid och många kärnor. Jag har just nu ett GTX 1080 grafikkort, så den behåller jag tills nästa månad då jag kan skaffa GTX 1080 Ti. Det blir kanske upp till 9 000 kr för grafikkortet? Då är det upp till 18 000 kr att använda om det skulle behövas. Det finns redan en SSD disk så det behöver inte inkluderas.

Jag vill också kunna spela i 4K@60Hz. Just nu gäller det Overwatch som i sig kanske inte kräver mycket, men i framtiden kan det kanske bli Start Citizen eller dyl.
Jag brukar köpa det mesta från Webhallen, så om priset inte skiljer avsevärt så tar jag gärna och köper allt därifrån.

Jag har redan fått hjälp av en väldigt duktig Sweclockare:

https://www.webhallen.com/varukorgen/185729/

Jag kommer inte ägna mycket kraft åt överklocking och därför valde jag 1800X. Då vet man att den klarar hög hastighet iaf.
En stor osäkerhet är däremot moderkortet. Vilka är bra? Vilka har buggar? Den ser ut att inte kräva extra monteringskit för AM4. Är det rätt minne?

Vad tycker ni? Är det något jag har missat eller bör göra om?

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med om AMD system om du vill spela 4k@60hz. Vill du ha många kärnor har intel bättre varianter som dessutom är bra i spel, dock dyrare. Annars är cpuer som 7700k kompetenta i annat än spel också, dock bara 8 trådar, men räcker till det mesta.
AMDs är inte mycket att ha i spel men är bra på annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Kan inte hålla med om AMD system om du vill spela 4k@60hz. Vill du ha många kärnor har intel bättre varianter som dessutom är bra i spel, dock dyrare. Annars är cpuer som 7700k kompetenta i annat än spel också, dock bara 8 trådar, men räcker till det mesta.

Det är ju inte enbart spel. Det är viktigt att kompileringen och programmen jag kör blir så bra som möjligt.

Det som förvånar mig i ditt inlägg är att du verkar peka på att CPUn är flaskhalsen i 4K@60. Finns det något jag kan läsa mer om som skulle peka på det?
Jag är inte duktig på det, vill bara läsa på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Så det du säger är att Ryzen inte kan spelas med på 4K60hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är väl i bl.a. 4K som Ryzen faktiskt ÄR bra?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Ryzen funkar fint i 4k60hz, enda "problemet" är i 1080p där intel sky/kabylake är 10% eller så bättre än ryzen. Men för ditt ändamål tycker jag ryzen passar fin fint

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska du ha en Ryzen då 7700 har fullt upp med att enbart driva spelet, men beroende på vad du gör så skulle jag även rekommendera en Samsung 960 EVO m.2 ssd. Visst det blir 2500kr mer, men herrej-vlar vad snabbt vissa kompileringar kan gå på denna. Du ska dock självklart inte använda en sådan fin hårddisk till spel.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Självklart ska du ha en Ryzen då 7700 har fullt upp med att enbart driva spelet, men beroende på vad du gör så skulle jag även rekommendera en Samsung 960 EVO m.2 ssd. Visst det blir 2500kr mer, men herrej-vlar vad snabbt vissa kompileringar kan gå på denna. Du ska dock självklart inte använda en sådan fin hårddisk till spel.

Hmm. Kanske jag kan få med en sådan. Tack för tipset.

Hur är det med moderkortet, minne och så? Någon som vet vilka minneshastigheter som är bäst? Vilket moderkort som funkar bäst/minst buggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparbanken:

Hmm. Kanske jag kan få med en sådan. Tack för tipset.

Hur är det med moderkortet, minne och så? Någon som vet vilka minneshastigheter som är bäst? Vilket moderkort som funkar bäst/minst buggar?

Eftersom det är en såpass ny platform så är det nog väldigt svårt att säga vilket som är bäst. Är det något som strular så blir det med störst sannolikhet fixat i en uppdatering.
Har inte själv kollat så noga på vilket som är "bäst" just nu, så det låter jag någon annan svara på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

ASUS PRIME X370-PRO kikar jag på just nu, verkar som att många har det och det verkar fungera bra, lutar åt att jag slår till på det men inte 100 än. så det är något att hålla ett getöga på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Sparbanken:

Jag tänker snart köpa en ny dator som jag kommer att använda för att programmera ( C# och i Unity / HTC Vive). Så det är både program använder många trådar (upp till 150, varav kanske 10-20 väldigt aktiva) och spel. Jag har aldrig skapat spel förr, men ska bli kul att göra det för HTC Vive.

Därför vill jag ha kort kompileringstid och många kärnor. Jag har just nu ett GTX 1080 grafikkort, så den behåller jag tills nästa månad då jag kan skaffa GTX 1080 Ti. Det blir kanske upp till 9 000 kr för grafikkortet? Då är det upp till 18 000 kr att använda om det skulle behövas. Det finns redan en SSD disk så det behöver inte inkluderas.

Jag kommer inte ägna mycket kraft åt överklocking och därför valde jag 1800X. Då vet man att den klarar hög hastighet iaf.
En stor osäkerhet är däremot moderkortet. Vilka är bra? Vilka har buggar? Den ser ut att inte kräva extra monteringskit för AM4. Är det rätt minne?

Jag skrev en snarlik tråd igår: Ryzen-bygge 25k

Skrivet av Aka_The_Barf:

ASUS PRIME X370-PRO kikar jag på just nu, verkar som att många har det och det verkar fungera bra, lutar åt att jag slår till på det men inte 100 än. så det är något att hålla ett getöga på.

Jag gick på PRIME X370-PRO, anser inte att någon av extrafunktionerna i CROSSHAIR VI HERO är värda pengarna och båda kör samma krets. Med det sagt kanske CROSSHAIR är värt pengarna om man behöver riktigt bra ljud eller kör vattenkylning.

Jag kommer köra på det här bygget:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10260860/