Spel och utvecklardator upp till ~27 000 kr
Hej!
Det är första gången jag skriver något här. Ber om ursäkt ifall jag gör något fel!
Sammanfattning:
Har redan SSD, 4K-skärm, HTC Vive och Windows. Kommer använda datorn till programmering och spel. Behöver ha en CPU med många kärnor/trådar och grymt grafikkort. Vill köra spel i 4K@60Hz. Kommer köpa GTX 1080 Ti när partnertillverkarna kommer ut med sina kort. Är extremt osäker på AMD-moderkort, montering (AM3 vs AM4), vilken minneshastighet är bäst och lite nojig över att välja fel. Använder gärna Webhallen ifall det inte skiljer mycket i pris.
https://www.webhallen.com/varukorgen/185729/
Långrandig:
Jag tänker snart köpa en ny dator som jag kommer att använda för att programmera ( C# och i Unity / HTC Vive). Så det är både program använder många trådar (upp till 150, varav kanske 10-20 väldigt aktiva) och spel. Jag har aldrig skapat spel förr, men ska bli kul att göra det för HTC Vive.
Därför vill jag ha kort kompileringstid och många kärnor. Jag har just nu ett GTX 1080 grafikkort, så den behåller jag tills nästa månad då jag kan skaffa GTX 1080 Ti. Det blir kanske upp till 9 000 kr för grafikkortet? Då är det upp till 18 000 kr att använda om det skulle behövas. Det finns redan en SSD disk så det behöver inte inkluderas.
Jag vill också kunna spela i 4K@60Hz. Just nu gäller det Overwatch som i sig kanske inte kräver mycket, men i framtiden kan det kanske bli Start Citizen eller dyl.
Jag brukar köpa det mesta från Webhallen, så om priset inte skiljer avsevärt så tar jag gärna och köper allt därifrån.
Jag har redan fått hjälp av en väldigt duktig Sweclockare:
https://www.webhallen.com/varukorgen/185729/
Jag kommer inte ägna mycket kraft åt överklocking och därför valde jag 1800X. Då vet man att den klarar hög hastighet iaf.
En stor osäkerhet är däremot moderkortet. Vilka är bra? Vilka har buggar? Den ser ut att inte kräva extra monteringskit för AM4. Är det rätt minne?
Vad tycker ni? Är det något jag har missat eller bör göra om?