Hur mycket spenderar ni på appar till mobilen?

Permalänk
Medlem

Hur mycket spenderar ni på appar till mobilen?

Med tanke på den senaste tidens diskussioner om vad som är rimlig nivå på apple och googles förtjänst på försäljning i dels appstore/google play samt in-app så tycker jag det vore intressant att veta viilka summor folk lägger på appar.

Jag köpte min första iphone 2009 (iPhone 3GS) och har sedan dess haft 5-6 olika iphones. I tillägg någon android. Totalt har jag under dessa åren kanske lagt 1000 kr totalt på appar.

Vilka summor lägger ni varje år på appar och in-app köp?

Edit: med in-app så avser jag virtuella jordgubbar i spel, låsa upp extra funktionalitet i appar men inte tjänster såsom mat, parkering mm.

Permalänk
Medlem

På senare år så har jag inte köpt något alls, förutom pengarna man får av googles enkäter, vilket inte är mycket alls.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Men..... Är det en bugg i röstningsfunktionen? Klickade i alternativet "100-500". Men rösten registrerades som "<100". Är det samma rösträkning som i Belarus?

Edit: Aldrig betalat för spel. Men betalar gärna för bra och fungerande nytto-appar.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Avstängd

Saknar alternativet NOLL OCH INTET då jag aldrig skulle köpa saker i spel eller liknande för att få en app eller för att få mer liv eller en ny färg på bössan.
Är snål helt enkelt.

Spelade Clash of Clans för länge sen och hade folk i guilden som lagt över 30 000kr på spelet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ingenting, skulle aldrig betala för en mobilapp.

Permalänk
Medlem

Snittar nog 10:- om året. Har kanske lagt ut 100:- totalt. 0:- på appar till telefon, men har köpt någon app till min Shield TV och surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Saknar alternativet NOLL OCH INTET då jag aldrig skulle köpa saker i spel eller liknande för att få en app eller för att få mer liv eller en ny färg på bössan.
Är snål helt enkelt.

Spelade Clash of Clans för länge sen och hade folk i guilden som lagt över 30 000kr på spelet.

Finns dock mer än spel i mobilen

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig betalat för en app.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Slår man ut det över de senaste 5 åren blir det nog 500-1000 men framåt tror jag det blir mer än 1000, har ju saker som Office 365 och Infuse (videospelare) som löper och bara det landar ju kring 800 kr/år totalt. Nu kommer det in golfappar som verkar bli några hundra om året och sen tillkommer nog 500 kr för köp av andra appar.

Så framöver gissar jag kring 1500 kr/år som kommer gå till appar på mobil/platta.

EDIT: Om vi dessutom skall räkna in sådant jag betalar för med Apples betallösning i apparna så skall det in några tusenlappar per månad här. Det är mat från Wolt, elscootrar, Uber osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas tjänster in här? In app purchase så som bussbiljetter, elscooterhyra, Spotify och liknande?
om in app purchases räknas så är min månadskostnad nog ganska hög. Hyrde bil via app i helgen för 1300 spänn - exempelvis.

Räknas inte in app purchases så är det inte många tior per å.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Noll Kronor....

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Räknas tjänster in här? In app purchase så som bussbiljetter, elscooterhyra, Spotify och liknande?
om in app purchases räknas så är min månadskostnad nog ganska hög. Hyrde bil via app i helgen för 1300 spänn - exempelvis.

Räknas inte in app purchases så är det inte många tior per å.

Får Apple/Google betalt när man använder en app för att betala sin parkering?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan komma ihåg två appar som jag har köpt totalt under min livstid, totalt 40 eller 50 kronor. Tror inte jag någonsin har gjort några in app-köp.

Permalänk
Avstängd

Valde 100-500 men det varierar. Betalar sällan för saker som inte är spel då det mesta sånt är "gratis", däremot är det värt några tior för att slippa reklamavbrott i de få spel jag pelar på telefonen. De bättre barnspelen är rätt dyra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Får Apple/Google betalt när man använder en app för att betala sin parkering?

Frågan är nog huruvida de tar betalt för att man deras betallösning i appen, kollade upp och Apple tar iaf inte betalt för det om det är fysiska produkter och tjänster man köper. De som tillhandahåller tjänsterna får ju dock betalt via Apple.

Permalänk
Medlem

Hur är det med tjänster? Kör t.ex. HBO och Apple Music genom telefonen och lägger vi in iCloud på det så passerar jag utan problem 1000kr/år.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Beror på hur man definerar det. Jag har ju Spotify t ex. Men om vi räknar enbart Google Play så är det kanske runt 10kr om året på något tema eller dylikt.

Sen säljs ju min data till högstbjudande också men vad den är värd vet jag inte.

Permalänk
Medlem

200kr sedan första köpet 2012 får väl anses vara rimligt. Större delen är för saker som tasker och notify&fitness för att få TOTP:s direkt på klockan istället för att gräva upp telefonen eller sätta väckarklocka automatiskt utifrån kalenderhändelser. Resten är "premium"-funktioner för diverse appar som används ofta såsom nova launcher och solid explorer.

Använde definitionen "alla köp på eller genom google play".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Snittar 0kr per år. Finns inget som är värt att lägga pengar på. Nu håller jag ingen större koll på men tycker mest det verkar vara shovelware och allmänt skräp och kloner, iallafall på Android. iOS tar jag inte i med tång.

Mina mest använda appar är Firefox, BankID, Pocket Casts, tre bank-appar och Feedly. Alla är gratis, en del har betalvarianter men inget jag känner mig manad att betala för. Skulle möjligen vara Pocket Casts för att kunna spela upp i Firefox då.

Edit: Aldrig gjort något in-app köp heller vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Tror jag har köpt två stycken appar totalt genom åren, för kanske 100 kr sammanlagt. Har inte köpt några spel eller gjort köp i spel, spelar inte på mobilen.

I appar har jag bara köpt buss-/båt-/flygbiljetter och betalat för parkering och liknande.

Permalänk
Medlem

Köpte massa Ios-spel på den tiden de kostade 7 kr styck och alla spel inte var "gratis" RNG-spel med svindyra i-app-köp. Skulle uppskatta att jag la ca 500 kr på det, mycket glädje för de pengarna faktiskt. Sedan dess har det inte blivit så mycket, mest premium/pro-varianten till appar jag inte kan klara mig utan som Solid Explorer, Sync for reddit, Simple Gallery, Resilio Sync. Skaffade nyligen gold pass till Mario kart tour för 59 kr/mån men lär inte behålla det för alltid, bara kul att ha nån gång ibland.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Spenderar nog runt 500 om året på appar och app-prenumerationer om man inte räknar in saker som Apple Music, HBO etc.

Permalänk
Inaktiv

Enda appen jag köpt i hela mitt liv är SmartIPTV i övrigt skulle jag aldrig lägga en ettöring på en app.

Permalänk
Medlem

Det är bra att folk inte lägger pengar på att köpa premium för att få bort annonser. Sist jag kollade så tjänade utvecklarna mer på folk som kollar på annonser än när de köper premium. Så vida man nu inte köper premium och aldrig mer använder appen.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det landar runt en hundring om året. Genom åren har det blivit lite Toca-spel till barnen, något spel till mig själv för någon tia och ett gäng nyttoappar. Betalar med glädje för My Movies, någon kalenderapp och lite annat.

Är det en nyttoapp som finns gratis med reklam eller i betalversion utan reklam för 50-60 kr känns det givet att betala om man använder den någorlunda frekvent.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag inser nu att frågan var lite vagt definierad. Jag räknar inte in parkering, uber etc utan i detta fallet t ex virtuella jordgubbar i spel och dylikt.

När det gälller många nyttoappar så ingår det ofta en mobilversion, tänker t ex på Microsoft Office, Adobe Photoshop, Lightroom etc.

Permalänk
Medlem

Betalade faktiskt 40kr för DroidCam-appen i år.

Använder mobiltelefonen som webkamera på föreläsningarna och när man spelar med polarna.
Mycket bättre kvalité på videostreamen än de flesta dedikerade webkamerorna.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Permalänk

Google Opinion Rewards täcker mer än väl kostnaderna för alla appar jag har behövt köpa de senaste åren. Vilket i och för sig inte är så många.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna utvecklarna, även om de erbjuder appen gratis. Ni får komma ihåg att man oftast säljer sin data eller integritet i gratis-versionerna. Använder för tillfället inte Google play store.

Bitwarden 100 kr/år
Mailbox.org 120 kr/år
Mullvad VPN 25 kr/mån (delat konto)
Spotify 50 kr/mån
Simple gallery, Macrodroid, Nova launcher, MX Player och liknande ca 30 kr/st
Enstaka betalningar/donationer till popflash, grapheneOS mfl.

Det är vad jag kommer på på rak arm. Finns gratisalternativ till allt ovan. Försöker använda F-droid men utbudet är skralt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10