SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Soitora:

Hänglåset skulle kunna ändra ikon också till ett "upplåst" hänglås istället för att ändra färg.

Hade både makeat mer sense och varit betydligt mindre störande!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alling:

Hade både makeat mer sense och varit betydligt mindre störande!

Det var en stor diskussion om det både i forumet och internt hos oss och det jag tog hem från den diskussionen var att det fanns noll konsensus kring vad "låst" betyder. Det var verkligen 50/50.

Men jag håller med om att det inte blev optimalt med orange färg så nära andra statusindikatorer heller.

Vi är själva inte förtjusta i att det ens är ett val, men vi har å andra sidan sett önskemål om att införa ett tredje val (alltid synlig). Vi får se lite hur det blir i slutändan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UndaC:

Det var en stor diskussion om det både i forumet och internt hos oss och det jag tog hem från den diskussionen var att det fanns noll konsensus kring vad "låst" betyder. Det var verkligen 50/50.

Håller med om det! Om det är till någon hjälp heter CSS-värdena som bekant static ("normal" positionering; hamnar utanför viewporten när man scrollar ner) respektive fixed (sitter fast i viewportens överkant).

Citat:

Men jag håller med om att det inte blev optimalt med orange färg så nära andra statusindikatorer heller.

Vi är själva inte förtjusta i att det ens är ett val, men vi har å andra sidan sett önskemål om att införa ett tredje val (alltid synlig). Vi får se lite hur det blir i slutändan.

Ja, jag har sett det. Jag är personligen generellt skeptisk till massa animeringar, JavaScript-tricks och andra shenanigans, och tycker att många sajter hade kunnat vara enklare till sin design och tekniska konstruktion, så för mig är statisk positionering det självklara valet. (Kan tillägga att jag tycker SweClockers sticker ut på ett positivt sätt när det gäller just enkelhet. Snälla, gå aldrig SPA!)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Ännu bättre vore om man hade inställningar för hur brett fönstret ska vara, ex 100% 75% 50%, kanske även inställning för positionering.

Förövrigt tycker jag att designen är väldigt dålig.
Det är alldeles för mycket padding mellan element, helst skulle jag se att det inte var någon padding alls, för att padding är ett mycket dåligt substitut till att ha borders. Rundade hörn på nästan allt vilket inte ser bra ut, men man har av okänd anledning inte rundade hörn överallt, vilket ger ett oenhetligt intryck. Naturligtvis vore det bästa om rundade hörn försvann eller om radien minskade kraftigt.
Men det allra största felet är sticky reklam, det är helt oacceptabelt och får en att börja snegla emot ublock knappen.

Navigationsmenyn är rätt bra, ovant men det går att vänja sig vid.
Däremot borde man ta bort hänglåsknappen och stoppa in den i någon inställningsmeny och ha defaultläget som låst.

ja det vore ännu bättre med fler breddval.

jag testade att ta bort paddingen mellan inläggen men det vart inte helt 100.

Menyn funkar ibland och är ibland ett totalt misslyckande. På W10/surface pro så får du olika beteenden om du klickar med mus eller finger vilket är totalt oacceptabelt. Lösningen just nu är att fimpa javascript totalt på siten.

Vet inte om @alling kan få till ett script som återställer tidigare funktionalitet eller i varje fall kan avlänka sweclockers script från menyn

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade både makeat mer sense och varit betydligt mindre störande!

Jepp och hade varit busenkelt att göra med fontawesome och ren css

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mats42:

Vet inte om @alling kan få till ett script som återställer tidigare funktionalitet eller i varje fall kan avlänka sweclockers script från menyn

Jag är öppen för alla förslag (förslagsvis i BSC-tråden), och utgår från att det kommer finnas features relaterade till den nya designen som är relevanta att implementera i BSC. Det lär dock dröja ett tag, då jag gärna vill prioritera att patcha existerande features som gått sönder samt undvika att lägga till features som omedelbart blir obsoleta (då mycket ändras i sajten för tillfället).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det var en stor diskussion om det både i forumet och internt hos oss och det jag tog hem från den diskussionen var att det fanns noll konsensus kring vad "låst" betyder. Det var verkligen 50/50.

Men jag håller med om att det inte blev optimalt med orange färg så nära andra statusindikatorer heller.

Vi är själva inte förtjusta i att det ens är ett val, men vi har å andra sidan sett önskemål om att införa ett tredje val (alltid synlig). Vi får se lite hur det blir i slutändan.

Enda möjligheten ni har om ni vill välja ett enda val är att slumpa (50/50) låst eller inte ifall besökaren inte har en kaka med ett val. Först då kan man få data på vilka som aktivt väljer ena eller andra.

Men jag tror ’tyvärr?’ att det är svårt att ta bort valet nu när det finns.

Permalänk
Medlem

Ser att "Datoranpassa webbsida" fungerar perfekt nu i Chrome browser (Android) på min Samsung S10+ Blev genast mycket lättare att använda sidan på mobilen igen! Verkar dock bara fungera på vissa delar, men startsidan är perfekt tycker jag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Enda möjligheten ni har om ni vill välja ett enda val är att slumpa (50/50) låst eller inte ifall besökaren inte har en kaka med ett val. Först då kan man få data på vilka som aktivt väljer ena eller andra.

Men jag tror ’tyvärr?’ att det är svårt att ta bort valet nu när det finns.

Ja. Att vi vill något betyder ju inte heller att det kommer att bli så

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ni funderar på att göra det möjligt att köra den gamla versionen (SweC Classic?)? Känner mig sjukt mycket mer bekväm med den och är helt lost nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lanhead:

Nu har jag inte läst igenom alla 15 sidor, men nåt som står ut är att med högre upplösningar så är det väldigt mycket döyta på skärmen. Det får sidan att se lite "fattig" ut även med annonser på sidorna tycker jag att ni kan ha lite mer "elastisk" sida.

My 2 cent :)!

//Lanhead

Har bara skrivits 145 ggr i tråden eller så ;P

Skrivet av Pelegrino:

Det är inte så att ni funderar på att göra det möjligt att köra den gamla versionen (SweC Classic?)? Känner mig sjukt mycket mer bekväm med den och är helt lost nu.

Du vänjer dig

Permalänk
Medlem

Får sälla mig till den skaran som tycker att sidan känns "tom". Mycket märkligt att fixa något som inte var trasigt, men så är jag surgubbe.

Kan detta vara den första papperslanseriingen a la grafikkort, websajt-version?
*drar täcket över sig och gubbsurar*

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kul med ny design, tycker det blev skitsnyggt! Speciellt placeringen av loggan, headern samt nya menysystemet! Gillar också de rundade kanterna.

En fråga jag undrat länge, av ren nyfikenhet: Vad är det som gör att så många föredrar mörkt tema på hemsidor? Tycker själv man blir piggare och gladare av ljust tema.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ja det vore ännu bättre med fler breddval.

jag testade att ta bort paddingen mellan inläggen men det vart inte helt 100.

Menyn funkar ibland och är ibland ett totalt misslyckande. På W10/surface pro så får du olika beteenden om du klickar med mus eller finger vilket är totalt oacceptabelt. Lösningen just nu är att fimpa javascript totalt på siten.

Vet inte om @alling kan få till ett script som återställer tidigare funktionalitet eller i varje fall kan avlänka sweclockers script från menyn

Min tanke var byta ut padding till en tunn kontrasterande border istället.

Skrivet av waverider:

Kul med ny design, tycker det blev skitsnyggt! Speciellt placeringen av loggan, headern samt nya menysystemet! Gillar också de rundade kanterna.

En fråga jag undrat länge, av ren nyfikenhet: Vad är det som gör att så många föredrar mörkt tema på hemsidor? Tycker själv man blir piggare och gladare av ljust tema.

Jag antar att om man har en ljusstark skärm så blir en väldigt ljus sida ansträngande för ögonen i längden. Detta är bara en teori, för jag har en rätt ljussvag skärm så för mig spelar det ingen större roll. Fast det ska visserligen tilläggas att det kan spela roll med kontrast mellan element också. Exempelvis så är kontrasten mellan det orangea hänglåset i menyn dålig emot den vita bakgrunden, men kontrasten mellan den orangea kommentarsräknaren och den mörkgråa bakgrunden i sidomenyerna är bra.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Hur man aktivt ger huvudvärk till sina besökare.

Är tanken att allt det vita skenet runt om den lilla texten vi läser här ska vara fullt med reklam?
Firefox har alltid tagit bort sådant, jag vet inte varför jag har ett hjärta för reklam syns inte iaf.
Exempel som arstechnica.com eller fz.se har iaf vett att ha mörkare fält på sidan.

"Min" Aktivitetslogg är fortfarande trasig, när jag tänker på Min Aktivitetslogg så tänker jag på vad JAG har skrivit. Nu och sedan tidigare verkar det som att bara man besöker en sida och är inloggad faller den in i min aktivitetslogg.
Logga ut, klicka på din profil och man ser var man svarat/skrivit, det är en aktivitetslogg.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har bara skrivits 145 ggr i tråden eller så ;P

Du vänjer dig

Men då är det nåt som borde lösas eftersom det är en sak som många stör sig på 👍

// Lanhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Men då är det nåt som borde lösas eftersom det är en sak som många stör sig på 👍

// Lanhead

Och något som påpekades typ 145 gånger även för betan och därmed har man aktivt valt att gå vidare med en defekt lösning trots att det hade tagit mindre än 5 min att fixa med en enkel fix och några få tim att göra det bra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nästa "tavla" är knappraden under inläggen. På 4 knappar lyckas man få till 5 olika formspråk (desktop storlek)
- Först har vi en icon med text.
- Nästa är en icon utan text som kan bli icon med siffra eller orange med siffra (tre formspråk på en knapp)
- slutligen har vi två knappar med enbart text

En bättre variant är:
- Ta bort iconerna och använda text på alla knappar
- Ta bort den orange färgen på bra inlägg helt. Att inlägget är mycket omtyckt synns på antalet. Att använda en varselfärg här drar
bort uppmärksamheten från innehållet i inlägget

Detta ger totalt två formspråk beroende på om ett inlägg är gillat eller inte

Nästa inkonsekvens är i "Sweclockersmenyn" där alla knappar förutom användarnamnet har iconen till vänster. Buslätt att fixa och ger bättre enhetlighet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Sötast

Jag måste säga att jag är avundsjuk att sweclockers är bredare på min mobil än min dator.

Eftersom man inte vill bredda på datorskärmen kanske man skall avskala mobilen också?
Kanske en tunn strimma med forum i mitten av skärmen, ungefär lika brett som en tumnagel och sedan fin vit färg på sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag är öppen för alla förslag (förslagsvis i BSC-tråden), och utgår från att det kommer finnas features relaterade till den nya designen som är relevanta att implementera i BSC. Det lär dock dröja ett tag, då jag gärna vill prioritera att patcha existerande features som gått sönder samt undvika att lägga till features som omedelbart blir obsoleta (då mycket ändras i sajten för tillfället).

Var inte riktigt så jag menade

vad jag söker är ett script som tar bort sweclockers defekta script från menyn och i den bästa av världar även fixar tillbaka gamla menyn. Jag vill inte blanda in hela better sweclockers (även om det säkert kan bidra).

Jag har dock inte tillräckliga kunskaper för att kunna skriva ett sådant script från botten. Har jag ett exempel att titta på så kan jag nog fixa det dock

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Siten känns mycket rappare nu än tidigare!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och något som påpekades typ 145 gånger även för betan och därmed har man aktivt valt att gå vidare med en defekt lösning trots att det hade tagit mindre än 5 min att fixa med en enkel fix och några få tim att göra det bra

Ja det känns konstigt prioriterat om det fortsätter och dem inte för nåt åt det.

Men kanske utvecklare i ett nötskal? Dumt o lyssna på de som använder systemen 🤔

//Lanhead

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns sidan beta. Jag tycker även aktiviteten i forumet har blivit lägre jämfört med tidigare sidan. Det är många trådar i forumet men ingen skriver något. Tror att många kommer bara läsa nyheterna nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lanhead:

Men då är det nåt som borde lösas eftersom det är en sak som många stör sig på 👍

// Lanhead

Fast dom har ju sagt att det är samma bredd som innan så 🤷‍♂️

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon42512:

Fast dom har ju sagt att det är samma bredd som innan så 🤷‍♂️

Det har ju inget att göra med @mats42s synpunkter.

Med det sagt: Jag har förståelse för båda sidorna i den debatten. Det finns värde i fast såväl som dynamisk bredd. Har ingen stark åsikt i frågan, men vill iallafall understryka att svaret inte är så objektivt självklart som vissa inlägg i tråden låtit påskina.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man har inte förstört användaupplevelsen.

Jo, tyvärr har man det. När saker fungerade tidigare och nu inte gör det så förstör man användarupplevelse.
När man tex skapar ett orange hänglås för att visa menystatus så drar man ögonen dit istället för till inlägget vilket är en kraftig försämring. Rätt sätt hade varit ett svart låst/upplåst hänglås

Skrivet av anon42512:

Bredden är densamma som tidigare vad jag läst.

Och för att man har gjort fel tidigare så blir det inte rätt nu - i synnerhet inte när det var en mycket klar feedback från betatesterna. Det bästa är ju att göra det valbart men nu har man gjort det sämsta av två världar - offrat massor av gamla sweclockers för att göra sidan responsiv - sen hårdkodar man den ändå för alla med en högre upplösning än ca 1200px

Skrivet av anon42512:

Vad menar du ens?

Att man har ökat mängden orange pixlar på gilla knappen när man borde ha gjort den svart för att förbättra istället. Samma problem som hänglåset

Skrivet av anon42512:

Vilka trasiga menyssystem?

Det som inte funkar. Man har dragit in ett javascript helt i onödan för att hantera menyn och det buggar (ibland så illa att du blir tvungen att manuellt skriva in www.sweclockers.com/forum för att komma till forumet eller stänga av javascript. Verkar bara vara kopplat till touch

Skrivet av anon42512:

Dom får mycket feedback och har fixat mycket efter denna.

Tråkigt nog så är det väldigt mycket samma feedback som de fick på betan plus en hel del som är uppenbart om man hade funderat lite på användarupplevelsen. Dvs sådant som borde ha fixats innan man lämnade beta

Föll bort en del samt förtydligat
Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av mats42:

Och för att man har gjort fel tidigare så blir det inte rätt nu - i synnerhet inte när det var en mycket klar feedback från betatesterna. Det bästa är ju att göra det valbart men nu har man gjort det sämsta av två världar - offrat massor av gamla sweclockers för att göra sidan responsiv - sen hårdkodar man den ändå för alla med en högre upplösning än ca 1200px

Att kalla det fel tycker jag inte riktigt stämmer utan är mer personlig preferens. Om forumet skulle gå från kant till kant (ungefär) så tycker jag att det skulle vara betydligt svårare att läsa inlägg när varje rad är hur lång som helst. Har stött på några forum som har betydligt bredare format och är inte kompis med det så kan inte hålla med om att det är "fel".

Sen kan man säkert fylla ut med något annat utan att det blir för plottrigt så har du några förslag på vad, shoot!

Permalänk
Medlem

Jag har vant mig rätt bra nu efter några dagar. Det är klart att det finns förbättringspotential men helt klart godkänt iaf

Och den är riktigt snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Att kalla det fel tycker jag inte riktigt stämmer utan är mer personlig preferens. Om forumet skulle gå från kant till kant (ungefär) så tycker jag att det skulle vara betydligt svårare att läsa inlägg när varje rad är hur lång som helst. Har stött på några forum som har betydligt bredare format och är inte kompis med det så kan inte hålla med om att det är "fel".

Sen kan man säkert fylla ut med något annat utan att det blir för plottrigt så har du några förslag på vad, shoot!

Tar man bort hårdkodningen så har du ett val hur brett du vill ha det genom att reglera fönsterstorleken (dvs som med de flesta andra program). Med hårdkodningen så tar man bort det valet. Nu råkar nuvarande hårdkodning passa dig men hur hade du känt om man hade satt max bredd till 400px?

jag ser det som sagt helst att man gör det inställningsbart med minst en fast bredd och en obegränsad för oss som vill ha det bredare (sen får man då reglera det med fönstret)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja. Att vi vill något betyder ju inte heller att det kommer att bli så

En snabb fix är att byta orange mot svart för "aktivt" lås. Blir bättre för ögonen än det oranga och ger ändå en hyffsad skillnad mot den grå inaktiva.

På medium sikt ett iconbyte till en "thumb-tack" för fastnålad meny i skärmtopp.
på längre sikt så skulle jag helst flytta det hela till en inställningssida tillsammans med sidbredd och lite mer för att städa lite

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415