Tim Cooks uppmaning att sluta läcka läcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Undrar vad Nintendo gör eftersom de brukar hålla tätt

Små arbetsgrupper, mycket färre kontakter med leverantörer, mycket mindre marknad för tillbehör, och mycket mer öppna mot utvalda partners (spelutgivare) vilket gör att det finns mycket mindre incitament att läcka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2022 & 2023

Jag arbetade på Apple GPU avdelning i ett år och deras hemlighetsmakeri är inte bara utåt. När man började hade man inte tillgång till någonting. Alla projektnamn var också hemliga så man visste inte vad man behövde begära tillgång till. Under många avdelningsmöten så måste vissa anställda lämna rummet eftersom dom inte hade tillgång till vissa projekt.
Men det värsta var när jag la till några instruktioner till GPU och hade en emailtråd om vilka applikationer som kanske vill använda dom och om jag behövde göra några förändringar på instruktionerna. Jag fick veta senare att det hade skapats andra emailtrådar om mina instruktioner för projekt som jag inte hade tillgång till. Lite sjukt då jag bestämde vad dessa instruktioner skulle göra.

Apple vill verkligen ha en WOW upplevelse på deras årliga event och är rätt bra på detta. Dom har över 100000 anställda och många underleverantörer.

Permalänk
Medlem

Jag hör Alanis Morrissette sjunga "Well isn´t it ironic"...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Riskabelt att läcka ett helt mail i sin originalform om de bestämt sig för att skicka ut det med små förändringar till varje anställd för att hitta läckan.

Tänkte också det, troligen kommer de skicka desinformation el varainter på mejl nu för att ringa in läckan.

Permalänk
Medlem

Bästa som finns som konsument är läckor om kommande produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Riskabelt att läcka ett helt mail i sin originalform om de bestämt sig för att skicka ut det med små förändringar till varje anställd för att hitta läckan.

Känns lite jobbigt att göra det till alla 36 000+ anställda individuellt.

Permalänk
Medlem

Vissa läckor kan nog öka spänningen en del efter nån pryl, speciellt om det är positiva data som läcks.
Release event shower tittar/lyssnar jag aldrig på, bara tråkig långsam tillställning det hela...vill bara veta konkret fakta och sen tester...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Känns lite jobbigt att göra det till alla 36 000+ anställda individuellt.

Tordes gå att automatisera på något sätt, räcker ju att flytta runt lite punkter, kommatecken, ändra på någon siffra eller vad som helst för att skapa rätt mycket variationer av samma meddelande. Ett annat alternativ vore att sätta upp så att vissa nyckelord i texten kan bytas ut mot alternativ som har samma innebörd, om man markerade upp några sådana ord i en text så kan man snabbt skapa väldigt många unika meddelanden som identifierar läckan unikt vid läckage av ett originalmeddelande.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tordes gå att automatisera på något sätt, räcker ju att flytta runt lite punkter, kommatecken, ändra på någon siffra eller vad som helst för att skapa rätt mycket variationer av samma meddelande. Ett annat alternativ vore att sätta upp så att vissa nyckelord i texten kan bytas ut mot alternativ som har samma innebörd, om man markerade upp några sådana ord i en text så kan man snabbt skapa väldigt många unika meddelanden som identifierar läckan unikt vid läckage av ett originalmeddelande.

Visst skulle det gå men då får man bygga ett program som ändrar innehållet, håller reda på vem som får vilken version, skickar det till alla och helst får det att se ut som det skickats till alla på företaget. Tror en del skulle studsa om det såg ut som Tim Cook mailat dem personligen.

Det går säkert att lösa men det blir en del jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Håller med Tim, som konsument tappar man lusten att se dessa shower om man vet allt på förhand redan.

Det är väl skönt, då slipper du höra allt överkrystade äckliga säljsnack o bara höra det som faktiskt är intressant, nämligen specsen.

Permalänk
Medlem

det är en teknikpryl - som typ varenda unge har, varför försöka ha rockstjärne status kring släppet av en ny telefon? Fånigt(!) tycker jag

Kommer en ny serie med telefoner nästa år...o nästa ....o......

Förstår att man inte vill att ens IP ska läcka, men resten har jag svårt att förstå

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Känns lite jobbigt att göra det till alla 36 000+ anställda individuellt.

Det går, men jag tror inte att de anställda vidarebefordrar ett mail för att läcka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är väl skönt, då slipper du höra allt överkrystade äckliga säljsnack o bara höra det som faktiskt är intressant, nämligen specsen.

Det är enkelt, lyssna inte på eventet utan läs specs nån minut efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBlaze:

Apple vill verkligen ha en WOW upplevelse på deras årliga event och är rätt bra på detta. Dom har över 100000 anställda och många underleverantörer.

Jag har svårt att känna någon WOW-känsla för Apple. Det var nog när Ur-Macen kom som jag fick den känslan, sedan har det varit mera "intresseklubben noterar".

Men jag såg nog den första Macen i Sverige - den hade inte ens 220V (innan det blev 230V) nätagg utan var tvungen att ha en separat trafo till 115V. Sen var det något blåbär som glömde trafon och sen var den macen rökt.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Jag har svårt att känna någon WOW-känsla för Apple. Det var nog när Ur-Macen kom som jag fick den känslan, sedan har det varit mera "intresseklubben noterar".

Men jag såg nog den första Macen i Sverige - den hade inte ens 220V (innan det blev 230V) nätagg utan var tvungen att ha en separat trafo till 115V. Sen var det något blåbär som glömde trafon och sen var den macen rökt.

Och detsamma gäller andra konsument teknik företag. Förklaringen är enkel, vi teknikintresserade har bra koll på vilken teknik som finns och vad status på denna teknik är.
Om vi tar samsung Galaxy Fold. Så pratade de redan 2013 på CES om vikbara skärmar: https://www.youtube.com/watch?v=pU0hb-2Srj4
Skulle de överraska så skulle de eller någon annan skärmtillverkare inte säga något om utvecklingen och bara lansera en mobil med detta och man hade blivit paff och sagt Wow.

Nu idag sitter vi istället på produktlanseringar och beklagar oss på saker som Bluetooth 5.2 har budgetmärken idag, varför kan ni då Apple inte släppa det samma år? Detsamma med faceID bakom skärmen, det borde de kunna få till.
Andra märken är lite samma sak där med. Qualcomm visar upp deras senaste processor och är så stolta över resultatet. Och vi som åskådare tänker för hur många år sedan hade Apple en processor som bara presterade lika bra?

Så jag påstår att konsumenttillverkare idag har skitsvårt att imponera för teknikintresserade, då vi ofta känner till de kommande tekniker som deras nästa produkt kanske kommer få. Och jag själv ofta är besviken på att de inte redan lyckades få in den ny teknik som jag vet snart borde komma.

*edit*
Kamera bakom skärm och riktigt bra fotokvalite ligger många år fram i tiden. FaceId har egentligen samma dilemma, mer än att jag tror fler skulle kunna acceptera lite sämre kvalité här emot mer skärmyta. Inget företag har lyckas fått till någon sådan lösning idag, men det ryktas att Apple satsar mycket på att försöka lösa det.
I alla fall så sitter vissa som mig och hoppas de får till det och blir lite besviken om de ej lyckas, därav inte sagt att något annat företag är bättre.

Permalänk
Medlem

"Friday marks the moment when we share some of our incredible new products with the world. There’s nothing better than that."
Jag håller med, finns INGET bättre än nya apple produkter med nya laddningskontakter som fortfarande är sämre än USB-C😂🤮

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

"Friday marks the moment when we share some of our incredible new products with the world. There’s nothing better than that."
Jag håller med, finns INGET bättre än nya apple produkter med nya laddningskontakter som fortfarande är sämre än USB-C😂🤮

Du menar deras Lightning-kontakt? Ja, man kan undra varför det tar sådan tid att gå över till USB-C på alla enheter. Men är glad att det inte handlar om micro-USB i alla fall. 😀

Samtidigt har jag lite funderingar på om hållbarheten slitagemässigt är tillräckligt god för USB-C. Men kontaktdonet går säkert att designa på olika sätt så det håller bättre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Varför vill du bli lurad?

Du har givetvis rätt...pinsamt värre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läckert att det läckte om att inte läcka 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag har svårt att känna någon WOW-känsla för Apple. Det var nog när Ur-Macen kom som jag fick den känslan, sedan har det varit mera "intresseklubben noterar".

Men jag såg nog den första Macen i Sverige - den hade inte ens 220V (innan det blev 230V) nätagg utan var tvungen att ha en separat trafo till 115V. Sen var det något blåbär som glömde trafon och sen var den macen rökt.

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Tim får ringa Mario så kommer han och fixar läckan. 😂

Permalänk
Medlem

Jag gillar läckor så att man vet ifall det finns något att se fram emot

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BigO161107:

"Friday marks the moment when we share some of our incredible new products with the world. There’s nothing better than that."
Jag håller med, finns INGET bättre än nya apple produkter med nya laddningskontakter som fortfarande är sämre än USB-C😂🤮

Licens pengar på lightning, dom tjänar enorma pengar.
Det är ingen välgörenhet och ja... det är ett aktiebolag

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Håller med Tim, som konsument tappar man lusten att se dessa shower om man vet allt på förhand redan.

Man kan hoppas att de tar hinten och låter bli att slösa allas tid med en nästa år då...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

Tror nog det var en rätt specifik skara som inte var särskilt exalterade över iPhone, mig själv inräknat. Jag hade kört en Nokia 6600 ett bra tag och hade lekt en hel del med en Qtek 2020, och i samma veva som iPhone blev officiellt släppt fick jag en HTC S710. När iPhone kom var en stor del av vad som presenterades som revolutionerande features som jag redan haft på mina två senaste telefoner, och medan det var coolt med kapacitiv touch så var de UI-kompromisser som gjordes för att få det funka väl på en så liten skärm väldigt frustrerande för min del då jag var intresserad av "Pocket PC" kalibern av telefon mer.

Dröjde tills typ iPhone 4 innan jag tyckte upplevelsen var vettig och vid det laget hade jag en Nokia N900 och hade haft oändligt strul med att hjälpa de två kollegor som vägrade köra Android, maemo eller Symbian att kunna köra företagsmailen då ios bara kunde kommunicera med exchanges erövrar osäkrat.

Efter gymnasiet jobbade jag i några år med att bygga både XP Embedded och Windows CE för industrimaskiner och var på diverse utbildningar på arrow Nordic och liknande där pratglada säljare förklarade för mig att Apple's riktiga innovation var att hitta ett sätt att kunna skicka email från telefonen/ta bilder med telefonen, vilket givetvis inte var deras innovation alls.

Har dock haft både iPhones, Ipads och macbooks sedan dess och Apple gör väldigt bra produkter, men varje gång de ska in på en ny marknad är min första tanke typ "fuck vad för fruktansvärda kompromisser eller nedgraderingar kommer de hjärntvätta folk till att anse vara revolutionerande denna gången"

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag gillar läckor, skulle gärna att nån läcker hela infon om kommande Google Pixel Watch och kommande Motorola så man kan redan nu bestämma om man ska satsa i TicWatch Pro 3 eller vänta.

Väntade på Samsung Watch 4 men visade sig batteritiden är sämre än jag vill ha så nu blir det att återigen blicka framåt eller så hoppa på TicWatch tåget... börjar bli trött på att vänta.... däremot vet man inte ännu riktigt hur Wear OS 3.0 kompabilitet hur bra det blir i TicWatch osv Känns som evigt väntande på den fronten. Läckor skulle ha hjälpt mig bestämma tidigare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är ganska intressant hur man kan ta fast de som läcker, med hjälp av lite kreativitet och uppfinningsrikedom. Det tror jag inte Apple har någon brist på, så om viljan finns tror jag absolut det kan stoppa läckorna.

Microsoft hade en väldigt kreativ lösning inför lanseringen av Xbox 360. Låter Tweeten tala för sig själv. Enligt en anställd på Microsoft hjälpte detta dem att avslöja flera interna läckor. https://twitter.com/shortproof/status/1072172294330474497

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som om ni talar om olika saker. Att utveckla en mobiltelefon tar flera år, läckorna dyker ofta upp dagar eller veckor innan faktiska släppet. Det finns ju en skillnad mellan att tillfredsställa entusiasters nyfikenhet och vad som närmast kan ses som industrispionage.

Ser man i ett bredare perspektiv än bara mobiltelefoner så kommer det ut läckor flera år i förväg. Samtidigt är dessa läckor som regel ganska vaga och avvägda så att de inte ska avslöja någonting som konkurrenterna inte redan förväntas ha tagit reda på.

Exempel: Zen 4 förväntas släppas om drygt ett år, och de första läckorna kom för över ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror nog det var en rätt specifik skara som inte var särskilt exalterade över iPhone, mig själv inräknat. Jag hade kört en Nokia 6600 ett bra tag och hade lekt en hel del med en Qtek 2020, och i samma veva som iPhone blev officiellt släppt fick jag en HTC S710. När iPhone kom var en stor del av vad som presenterades som revolutionerande features som jag redan haft på mina två senaste telefoner, och medan det var coolt med kapacitiv touch så var de UI-kompromisser som gjordes för att få det funka väl på en så liten skärm väldigt frustrerande för min del då jag var intresserad av "Pocket PC" kalibern av telefon mer.

Dröjde tills typ iPhone 4 innan jag tyckte upplevelsen var vettig och vid det laget hade jag en Nokia N900 och hade haft oändligt strul med att hjälpa de två kollegor som vägrade köra Android, maemo eller Symbian att kunna köra företagsmailen då ios bara kunde kommunicera med exchanges erövrar osäkrat.

Efter gymnasiet jobbade jag i några år med att bygga både XP Embedded och Windows CE för industrimaskiner och var på diverse utbildningar på arrow Nordic och liknande där pratglada säljare förklarade för mig att Apple's riktiga innovation var att hitta ett sätt att kunna skicka email från telefonen/ta bilder med telefonen, vilket givetvis inte var deras innovation alls.

Har dock haft både iPhones, Ipads och macbooks sedan dess och Apple gör väldigt bra produkter, men varje gång de ska in på en ny marknad är min första tanke typ "fuck vad för fruktansvärda kompromisser eller nedgraderingar kommer de hjärntvätta folk till att anse vara revolutionerande denna gången"

Den kapacitiva skärmen var för mig en fröjd med tanke på vilken otrolig skillnad det var från resistiva skärmar. Framför allt var det dock öppnandet av hela app-världen som var en "wow"-känsla, då detta i sin helhet var nytt på marknaden. I mina ögon var det deras App Store tillsammans med den kapacitiva skärmen + en otroligt enkel UI som var banbrytande.

Använder dock själv inte någon Apple-produkt övh, då jag avskyr att vara inlåst i deras ekosystem och håller med dig på i princip alla punkter. Kommer aldrig ta ifrån dem hur de totalt ändrade marknaden med både iPod och iPhone hursomhaver.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |