Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Beställde 128gb versionen dagen efter eventet, synd bara att jag inte noterade att många svenska återförsäljare tog in den för samma pris.. Går från en quest 1 så hoppas på en ganska så ordentlig uppgradering.

Har det kommit någon mer info om användandet med glasögon? Jag lyckades hittta information om att det ska fungera men inte exakta storlekar osv som speccats för tidigare modeller.

ja du ska kunna flytta linserna ut och in för att få plats med glasögon.
Dock är ju vanliga linser eller linser i själva headsetet att rekomendera för att inte förlora Fov

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kommer själv från Oculus S som jag sålde för några månader sedan så gissar på ett lyft i kvalité på linserna och skärmen med Quest3.
Min dator kör rtx 4090 GPU, 13700K CPU och 64GB ram så spelmässigt vore inga problem om man kör från datorn.
Hoppas bara att min Router pallar att streama, den ska ha Wifi 6 annars får man väl uppgradera till något maffigare på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hade vart intressant att höra hur annat än spel upplevs, till exempel: webbläsare, filmer, worddokument. Gissar att även om linserna är bra nog så saknas både upplösning och varifocal.

Komfort är ju väldigt subjektivt, men hur lång tid tar det för dig innan tygremmen blir obekväm?

Väsentligt bättre än Q2 men jag skulle inte använda den som jobbskärm. Sanna sak med film, personligen ser jag inte varför jag skulle titta på film/tv på en sämre bild när jag har en oled-tv stående bredvid.

Jag kan ha på mig headsetet i ca 30-45 min innan jag börjar känna obehag. Med elite strap på Q2 kunde jag köra väsentligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kommer själv från Oculus S som jag sålde för några månader sedan så gissar på ett lyft i kvalité på linserna och skärmen med Quest3.
Min dator kör rtx 4090 GPU, 13700K CPU och 64GB ram så spelmässigt vore inga problem om man kör från datorn.
Hoppas bara att min Router pallar att streama, den ska ha Wifi 6 annars får man väl uppgradera till något maffigare på den biten.

Det är inte så känsligt som man kan tro, i min erfarenhet iaf.

Jag kör air link till Q2 med en jättegammal Asusrouter en våning ner.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kommer själv från Oculus S som jag sålde för några månader sedan så gissar på ett lyft i kvalité på linserna och skärmen med Quest3.
Min dator kör rtx 4090 GPU, 13700K CPU och 64GB ram så spelmässigt vore inga problem om man kör från datorn.
Hoppas bara att min Router pallar att streama, den ska ha Wifi 6 annars får man väl uppgradera till något maffigare på den biten.

Jag skaffade en air bridge och den fungerar kanon. Man kan köra virtual desktop genom den också.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/d-link-vr-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Sanna sak med film, personligen ser jag inte varför jag skulle titta på film/tv på en sämre bild när jag har en oled-tv stående bredvid.

Kan ju vara nice när man ligger i sängen och vill se kolla på något innan man somnar. Provat det?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

tidigare ägare av Htc Vive och Rift S, är nu efter några år utan VR sugen igen.
Då mitt nuvarande kontor är för litet för VR så hade jag tänkt att testa på att köra Pcvr trådlöst men är dock lite osäker om stabiliteten.

Dator jag har är en ryzen 9 7900x, 7900xtx, datorn är ansluten till routern (RT-AC68U) med kabel. Tanken är att jag kommer stå direkt under routern som är på övervåningen (trähus) och köra 5ghz.
Tror ni det kommer funka även om man kör lite Supersampling för bättre bildkvalite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

tidigare ägare av Htc Vive och Rift S, är nu efter några år utan VR sugen igen.
Då mitt nuvarande kontor är för litet för VR så hade jag tänkt att testa på att köra Pcvr trådlöst men är dock lite osäker om stabiliteten.

Dator jag har är en ryzen 9 7900x, 7900xtx, datorn är ansluten till routern (RT-AC68U) med kabel. Tanken är att jag kommer stå direkt under routern som är på övervåningen (trähus) och köra 5ghz.
Tror ni det kommer funka även om man kör lite Supersampling för bättre bildkvalite?

Det funkar men jag har märkt att hastigheten sjunker snabbt om mam rör sig bort från routern, vilket jag fått göra ibland, ca 10m med 2 väggar mella.
Min router står annars precis utanför mitt spelområde så då är det perfekt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tidig recension:

Finns även en kinesisk video som är över en timme lång, men lite svårt att hänga med. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

tidigare ägare av Htc Vive och Rift S, är nu efter några år utan VR sugen igen.
Då mitt nuvarande kontor är för litet för VR så hade jag tänkt att testa på att köra Pcvr trådlöst men är dock lite osäker om stabiliteten.

Dator jag har är en ryzen 9 7900x, 7900xtx, datorn är ansluten till routern (RT-AC68U) med kabel. Tanken är att jag kommer stå direkt under routern som är på övervåningen (trähus) och köra 5ghz.
Tror ni det kommer funka även om man kör lite Supersampling för bättre bildkvalite?

Jag körde med routern i ett annat rum, trävägg emellan och det gick bra för det mesta men då och då så blev bilden suddig. Slutade med en ny wifi punkt intill datorn. (Det gick inte att köra direkt från datorns Wifi, eller ja, det gick men det finns någon knepig hastighetsbegränsning i win10 som gjorde det meningslöst. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Jag skaffade en air bridge och den fungerar kanon. Man kan köra virtual desktop genom den också.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/d-link-vr-...

Alright. Kollade lite snabbt på youtube, men den kopplar man alltså in direkt i datorn?
Jag vill vara i ett annat rum som datorn är i. Kanske min Router klarar det. Datorn är trådad till routern.

Typ så här ser det ut och jag vill spela i det större vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Alright. Kollade lite snabbt på youtube, men den kopplar man alltså in direkt i datorn?
Jag vill vara i ett annat rum som datorn är i. Kanske min Router klarar det. Datorn är trådad till routern.

Typ så här ser det ut och jag vill spela i det större vardagsrummet. <Uppladdad bildlänk>

Det där bör inte vara några problem om routern är ok 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Har haft Quest 3 hemma sen i tisdags.
/…/
Bara fråga om ni har några funderingar utöver nedan.
/…/

Intressant beskrivning av dina upplevelser jämfört med Quest 2:an. Nu när det gått ett antal dagar så undrar hur det känns där dig att återvända till Quest 2:an? Vad märker du av mest? Skulle vara intressant att höra.

Permalänk
Medlem

Cubism i MR, bitarna kolliderar mot bordet, kastar skuggor etc.

https://twitter.com/tovanbo/status/1711001353743380598?ref_sr...

Permalänk
Medlem

Kunde inte motstå, la en beställning på 3an med 128GB lagring, aldrig haft några problem med 64GB på 2an.. ska bli kul att se alla små förbättringar och kommande tillbehör.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Intressant video med ett antal förbättringar jämfört med Quest 2 som folk kan ha missat då de inte uppmärksammats på samma sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=I0WIT1raztw&t=11s

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Nu fick jag att mitt headset är skickat, beställt direkt från Meta.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nu fick jag att mitt headset är skickat, beställt direkt från Meta.

Yes Samma, beräknat leverans Måndag nästa vecka. Blir nog aldrig att beställa från Meta igen.

Permalänk
Medlem

Embargot verkar släppt så lär börja trilla in recensioner nu:

Permalänk
Medlem

Meta Quest 3 Review: An Excellent VR Headset With Just Passable Mixed Reality

https://www.uploadvr.com/quest-3-review/

Permalänk
Medlem

… och om man bara ska kolla på en lär det vara denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Yes Samma, beräknat leverans Måndag nästa vecka. Blir nog aldrig att beställa från Meta igen.

6 november står det på UPS för mig. Kan det verkligen stämma undrar jag? Så långsamma brukar de inte va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Yes Samma, beräknat leverans Måndag nästa vecka. Blir nog aldrig att beställa från Meta igen.

Mitt estimerade datum har ändrats till den 12, har dock inte fått något datum från ups än. 128gb versionen- bokad den 29

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

… och om man bara ska kolla på en lär det vara denna:

https://youtu.be/xCzP7uKwzSM?si=LB-qX5at0RPAunqV

Stort tack för den, @Halldin
Mycket bra genomgång även om jag inte blev riktigt klok på vad han menade runt 44:00-46:00; Att det inte gick att ladda extrabatteriet i Metas Elite strap medan man använder head setet?
Nåja, jag väntar någon månad innan inköp för att se vad pionjärerna säger.
Kommer att bli en väldig stor skillnad för mig som sitter på Quest(1) 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Stort tack för den, @Halldin
Mycket bra genomgång även om jag inte blev riktigt klok på vad han menade runt 44:00-46:00; Att det inte gick att ladda extrabatteriet i Metas Elite strap medan man använder head setet?
Nåja, jag väntar någon månad innan inköp för att se vad pionjärerna säger.
Kommer att bli en väldig stor skillnad för mig som sitter på Quest(1) 😊

Som jag förstår det laddas strap och Quest numera separat, medan versionen för Quest 2 hade passthrough charging så att du stoppade in kabeln i strapen och då (vid behov) laddade Quest samtidigt. Kan dock ha missförstått något då jag aldrig har använt nån av dom produkterna.

Edit: Såg nu att han lagt ut en korrektion i YT-kommentarerna, det verkar som den fungerar som den gamla ändå.

Jag är också lite avvaktande, tror den är utmärkt som spelkonsol och för PCVR men det är inget som lockar starkt i spelväg som jag inte redan kört. Det andra skulle vara att använda som en slags portabel dator, kolla på film etc. (a’la Vision Pro) men är inte helt hundra på om den är tillräckligt långt framme där än.

Verkar i alla fall inte vara så bråttom då flera av de spel som tillkännagivits kommer i december, liksom mjukvaruuppdateringarna för bättre MR. Och vettiga tredjepartstillbehör lär dröja ett tag också.

Permalänk
Medlem

Gick att handla i butik utan förbeställning idag 🙂

Permalänk
Medlem

Ni får lägga in lite intryck, såg i alla fall en YouTuber (Paradise Decay) som var impad av att köra rippade 3D-filmer på bioduk med Skybox. Påstått väldigt bra kvalitet.

Hade vart intressant att veta hur bra emulering funkar också, Quest 2 klarade väl upp till (vissa) Gamecube-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Gick att handla i butik utan förbeställning idag 🙂

Sluta sukta! Villhöver-känslan är oroväckande stark!
Skämt åsido, kul! Och precis som Halldin skrev - posta gärna intryck.

Permalänk
Medlem

Plockade upp mitt headset från Elgiganten vid lunch idag och det verkar vara hyfsad tillgång fortfarande, fanns fortfarande 2 st på hyllan i butiken.

Har inte hunnit testa så mycket ännu, tydligen räknas inte testa mitt nya VR headset som arbetstid på mitt företag. =D
Var klantig nog att sälja av mitt Quest 2 lite väl snabbt så jag kunde inte testa sida vid sida för att verkligen uppleva skillnaden.
Vad som däremot var tydligt är att screendoor effect är borta, större FoV och bättre skärpa i allt, det behövde jag inte mitt gamla headset för att kunna avgöra. Behöver förmodligen komma ännu högre i upplösning/prestanda för att man inte ska kunna urskilja antialiasing däremot. Det bör se klart mycket bättre ut kopplat mot en bra dator.

Jag har inte jättebra belysning i kontoret där jag sitter och det märktes på passthrough kvalitén, när jag gick upp på övervåningen till ett ganska soligt och ljust rum blev det klart mindre grynigt så jag kommer förmodligen att vilja förbättra belysningen på mitt kontor.
Men en så enkel sak som att jag satt i soffan och såg resten av rummet samtidigt som jag tog upp Quest menyn och navigerade runt med enbart händerna gjorde ändå att jag flinade som en dåre förmodligen. Det gryniga tänker man inte ens på när man är fokuserad på de virtuella elementen.
Så coolt, äntligen närmar vi oss vad vi har sett på filmer! Det här är framtiden utan tvekan även om det finns lite att jobba på innan det blir perfekt men med tanke på hur mycket som har skett efter lansering av Quest 2 så tvivlar jag inte en sekund på att mycket kommer att ske även här.

En sak som jag tyckte var lite irriterande var att när jag klickade/pekade på något och samtidigt rörde på huvudet som något laddades så rörde menyn på sig i rummet. I övrigt var den väldigt väl ankrad i "verkligheten".

Har som sagt bara hunnit testa i 30 minuter men jag är fortfarande oerhört pepp, det lovar väldigt gott och jag tror verkligen att MR är här för att stanna.

Felstavningar och förtydligande
Permalänk
Medlem