Windows 7 växer oväntat

Permalänk
Medlem

De ska mycket till för att jag installerar 11an... har det på jobbet och tycker det känns buggigt, explorer hänger sig när man drar en fil ur en zip fil, ibland kommer det dolda fönster som gör att man inte kan klicka på filer

Mappar uppdateras inte om man inte uttryckligen uppdaterar dem

Den gamla menyn ligger under en skräpmeny när man högerklickar (tack och lov gick det att fixa)

Att det skulle vara snabbare är jag rätt tveksam att man faktiskt skulle känna av, men kanske går att mäta i tester.

Nää det är varannan version som gäller, 12an blir säkert bra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Supremium funkar finfint för XP, Vista och 7, för windows 95/98/ME/2000 så finns även Chromium-TK, den senare är ful som stryk, men har nyaste Chrome engine under huven. I supremium kan du använda alla extensions från store, Chromium-TK stödjer inte grafiska extensions, men de som kör helt i bakgrunden eller som har we-config som ublock-origin funkar finfint i chromium-tk.

Båda finns på deras respektive Github sida om de inte flyttat vid det här laget pga microsoft.

Du råkar inte ha en länk? Blev intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Nää det är varannan version som gäller, 12an blir säkert bra

Min förhoppning är att 27H2 blir bra, oavsett vad Microsoft väljer att kalla det. Har svårt att tro att Microsoft gör något stort innan dess.

Gillar inte vändningen som 11:an gjorde med 24H2 och 25H2 är i stort sett samma utgåva.

Just nu kör vi Windows 11 Enterprise 23H2 på jobbet, vilken supportas i ett år till för företag. Har väldigt svårt att tro att 24H2 eller 25H2 ens finns på kartan för oss i en bransch med kritiska samhällsfunktioner och samhällsansvar.

Dock hade det suttit fint med ett Windows 2026 under nästa år, så att de kan följa samma namnstandard som macOS 26. På servermarknaden har Windows trots allt haft kvar i årtalen i namnen sedan millenieskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

https://github.com/win32ss/supermium

Annars har du min favorit här (för Windows 7):
https://www.palemoon.org

Eller Waterfox som jag kör överallt det går:
https://www.waterfox.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har bevisligen inte sett min pappa på 80+ framför Windows 11

Men visst, numera använder han 11:an utan större problem sedan 3-4 år tillbaka.

Sen är det bara att inse att vi alla är olika.

Jag har själv föräldrar i den åldern.

För ca två månader sedan upptäckte morsan att hon hade ett nytt operativsystem, eftersom hon inte hittade Wordpad! Hon har haft datorn sedan hösten 2020 och Windows 11 sedan i början av 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade haft lättare för Windows 11 om det faktiskt hade vågat gå hela vägen ut och dumpat Win32 och all legacy. Nu är det fortfarande bara Windows Vista med en massa smink!

Fast det finns tekniskt ingen ”legacy”, på det sätt som jag antar att du menar, med att Windows fortsätter stödja Win32-applikationer. För konsumenter fanns renodlat 64-bitars Windows från Vista år 2007. Det är WoW64 som sköter all exekvering av 32-bitarkod, och det har funnits sedan 2001 på Windows Server. Det verkar vara en relativt vanlig missuppfattning att Windows på något sätt skulle vara bakbundet av det undersystemet, typ att ”64-bit inte är äkta 64-bitars”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har själv föräldrar i den åldern.

För ca två månader sedan upptäckte morsan att hon hade ett nytt operativsystem, eftersom hon inte hittade Wordpad! Hon har haft datorn sedan hösten 2020 och Windows 11 sedan i början av 2022.

Jo, mina föräldrar bor båda mer eller mindre i webbläsarna och deras största problem är att de emellanåt får olika sökresultat i Google!

Gav min pappa en installationslänk till SoftMaker Office 2021 för ett halvår sedan, så nu kan han öppna Word- och Excel-filer utan problem på nya datorn.

Största utmaningen i Windows 11 var annars att hitta knappen för att starta om datorn. Den hade flyttat på sig sedan 10:an Normalt rullar deras datorer på 24/7.

Har emellanåt försökt få mina föräldrar att byta till både macOS och GNU/Linux, men Windows har rullat på fint nära nog från start. Dock var Mahjongg uppskattat i OS/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 7 är totalt skräp.

Egentligen helt absurt hur mycket bandwagoning det är när det kommer till Windows 11.
Det är långt ifrån felfritt men inte alls så horribelt dåligt som vissa, speciellt "tech-tubers" och liknande säger.

Jag gissar att Youtubers tjänar mer pengar på att vara negativa det är därför allt ska sågas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

https://github.com/win32ss/supermium/releases
För att få Chromium-TK så ser jag inte längre en download. Men jag har 130.0 för windows 95 såklart från tidigare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det finns tekniskt ingen ”legacy”, på det sätt som jag antar att du menar, med att Windows fortsätter stödja Win32-applikationer.

Kanske lite klumpigt uttryckt, men i mitt huvud innefattar Win32 mer klassiska applikationer byggda för WinForms och motsvarande.

Dvs ofta med undermåligt stöd för skalning, hög DPI, dark mode och nära nog allt annat som annars tillskrivs moderna applikationer.

Dvs egentligen inte en fråga om 32-bits eller 64-bits, utan mer kring ramverket för applikationsutvecklingen i sig.

Börjar bara tröttna lite på att det snart gått 15 år sedan Microsoft började med att försöka bygga bort den klassiska kontrollpanelen.

Jag nära nog älskar Win32 (eller min smått förvirrade bild av det), men samtidigt så känns det som att Microsoft måste våga släppa sargen.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som för närvarande har Windows 10 som jag eventuellt ska upp/ned/sid-gradera till Windows 7.

Men det är inte min enda dator. Inte heller min nyaste eller snabbaste dator.

Datorn har tidigare haft Windows 7.
Men jag försökte få ett GTX 1650 att fungera, men det verkar som GTX 1000 serien är den sista serien av Nvidia GeForce som fungerar med drivrutiner i Windows 7.
(Vill man bara använda korten som ett generellt VGA kort så går det att köra utan drivrutiner, men hur kul är det)
För närvarande sitter det ett GT 1030 i den datorn.
Men jag har även ett GTX 1060 jag skulle kunna sätta i den datorn.

Finns vissa saker som fungerar på Windows 7 med som fungerar dåligt eller inte alls på Windows 10.
Typ vissa äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns vissa saker som fungerar på Windows 7 med som fungerar dåligt eller inte alls på Windows 10.
Typ vissa äldre spel.

Har mer eller mindre fått allt från Windows 7 att även fungera i Windows 10, om än med lite extra "glitches". Tänker främst på spel som kör DirectX 9(?) eller äldre samt Adobe CS2.

För äldre spel använder jag dgVoodoo2 för att få allt att funka med DirectX 11/12.

Allt gammal är dock mindre fult i Windows 7 enligt mig, mycket tack vare att Windows 7 inte försöker skala om appar felaktigt.

Permalänk
Medlem

jag har inga problem med 11 gå till 7 haha noooo

Visa signatur

ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, ROG Hyperion GR701 BTF Edition, Gskill 94 6000mhz , asus rog crosshair x870e hero, Asus 1600w titanium psu 3, asus rtx 5090 astral liquid oc \m/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@ROGBear

Du är uppenbarligen inte okunnig, så det är synd att du lägger så mycket tid på att förvränga/trolla/medvetet misstolka vad andra skriver.

Windows 11 är inte svårare att använda eller mer ologiskt än någon annan version av Windows. Att det går att hitta en handfull ludditer på ett nördforum som är nostalgiska över den gamla estetiken ändrar inte på det.

Av alla jag hjälpt eller byggt dator åt de senaste tio åren så har jag inte stött på en (1) som velat återgå till Windows 7, efter att ha kört Windows 10 i 2-3 veckor.

Att likheterna är mycket större än skillnaderna i 8/8.1/10/11 är nog de flesta medvetna om som har några mer djupgående kunskaper om Windows. Oavsett att de ändrat modell för vad stor/liten version innebär, där det är inkrementella förändringar och förbättringar snarare än ”ett nytt OS”, så är senaste versionen av W11 ändå en egen unik version.

Jämfört med Windows XP, Vista och 7 samt KDE och TDE exempelvis är Windows 11 frustrerande. Windows 10 (LTSC) fungerar utmärkt men kräver även det en del handpåläggning innan det når upp till den standard som finns i t.ex KDE och Windows 7.

De invändningar jag har mot 11an och som gör att jag inte använder den eller ens planerar att använda den (nästa dator kommer köra Linux) är:

1. Startmenyn är långt mer ineffektiv än motsvarigheten i KDE, TDE samt W95-XP. I t.ex KDE och TDE ligger programmen snyggt sorterade i kategorier som standard och det man installerar glider elegant in i rätt kategori (jo, man kan ändra om man vill).

Så här vinner definitivt både KDE och TDE (i Windows får man sortera manuellt även med Classic/OpenShell).

2. Taskbaren är inte lika mångsidig som den klassiska varianten eftersom MS bytte ut den mot en ny version som inte fått alla funktioner även om det blivit bättre.

3. Inställningar är förbättrade på en tablet/2-in-1 men saknar elegansen och effektiviteten som KDEs motsvarighet har (KDE har visat hur man kan ha en "modern" lösning som fungerar bra) medan Kontrollpanelen trots dess W2k-lika utseende är överskådlig och effektiv på en stor skärm. Turerna mellan Inställningar och Kontrollpanelen är irriterande och är det även i 10an. Att sitta och klicka i tabletgränsnittet på en stor skärm är dock höjden av ironi.

4. File Explorer är långsammare än den klassiska versionen och har sämre läsbarhet/kontrast jämfört med alternativen. Att den fått tabbar är bra, dock föredrar jag QtTabBar ändå. Dolphin i KDE är dock en klart trevligare upplevelse, den motsvarar mer "DOpus Lite" om det fanns. Långsamheten är ett stort irritationsmoment.

5. Bristen på teman, alltså att man är påtvingad Mica Design är ett stort irritationsmoment när KDE har inbyggd temamotor, samma med TDE (KDE 3.5-forken). Att kunna välja ett annat utseende (ja, både Mica Design men även W8.x samt 10 är fula, ogillar denna postmoderna Bauhaus-estetik) är nödvändigt. KDE Plasma 6.x ser dock faktiskt bra ut även utan teman även om det också har den här minimalismen.

6. Instabila uppdateringar som introducerar nya buggar såvida man inte kör LTSC.

7. CoPilot, Recall, AI-bloat och AI Credits, sponsrade appar (bloatware), omfattande reklam för MS tjänster är också stora irritationsmoment.

8. Propagandan. "Windows 10 är gammalt!", "Windows 10 är farligt!", "Man kan inte använda W10 efter oktober 2025 för då får man ebola, marburg och hanta!", "Eftersom W10 sprider ebola efter oktober 2025 skall man använda W11 även om man ogillar det!", "jag har aldrig haft problem med W11!", "W11 är den bästa versionen av Windows för den är nyast och alla ändringar är bra, det handlar om att lära om!", "bara man lär sig W11 inser man hur bra det är!" ad nauseam.

Ett operativsystem som propageras i enlighet med punkten 8 och lider av föregående sju problempunkter kommer inte i närheten av min primära dator.

Detta är mina huvudinvändningar mot Windows 11.

Windows 10 blev inte OK förrän LTSC 2019 kom ut, installerade den på en gammal Lenovo Yoga med i7-6th gen som behövde livstidsförlängning (fungerande maskin, MS spammade dess ägare med "Windows 10 upphör snaaart!!!".

Den senaste versionen av KDE, alltså Plasma 6.4.x/6.5.x lider inte av de uppradade nackdelarna som 11an har. Tydligen finns det en desktopmiljö i 2025 års tappning, fullt uppdaterad som bara fungerar utan behov av dekonstruktion.

Jag har också direkta erfarenheter av W11, både Pro (snark) där jag haft det höga nöjet att bygga images för ett stort antal maskiner (upplevelsen av att debloata W11 Pro är speciell minst sagt) förutom att jag labbat med det av och till virtuellt. Jag har det också installerat på en enhet och även där kan man väl säga att det påminner mig om icke-LTSC W10 där det också hände saker med uppdateringarna.

Så ja, mitt ratande av Windows 11 är baserat på användning av det.

Jag har helt enkelt inte lyckats komma på en enda sak 11an har som jag också vill ha i mitt system. Däremot har Linux med KDE och TDE visat sig vara vägen framåt genom att det innehåller sådant man kan förvänta sig, inte minst en skrivbordsmiljö som är körklar rakt ur lådan.

Förutom Linux/KDE/TDE föredrar jag även Mac OS 8/9, Mac OS X och AmigaOS respektive miljöer (Finder/Workbench) över W11, samma gäller Haiku OS.

Windows 11 är ett enda stort WTF! och sedan är man igång med att dekonstruera det.

När man sedan upplever KDE och TDE blir det närmast som rena semesterhemmet: Den körklara miljön som inte behöver dekonstrueras. Den är verkligen körklar rakt ur lådan. KDE har t.o.m widgets som standard, bra sådana. Inget behov av 8gadgetpack som annars är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske lite klumpigt uttryckt, men i mitt huvud innefattar Win32 mer klassiska applikationer byggda för WinForms och motsvarande.

Dvs ofta med undermåligt stöd för skalning, hög DPI, dark mode och nära nog allt annat som annars tillskrivs moderna applikationer.

Dvs egentligen inte en fråga om 32-bits eller 64-bits, utan mer kring ramverket för applikationsutvecklingen i sig.

Börjar bara tröttna lite på att det snart gått 15 år sedan Microsoft började med att försöka bygga bort den klassiska kontrollpanelen.

Jag nära nog älskar Win32 (eller min smått förvirrade bild av det), men samtidigt så känns det som att Microsoft måste våga släppa sargen.

Vad jag vet har det inte funnits ett 64-bitars Windows som förlitar sig på Win32-applikationer i någon form för att driva systemet, utan samtliga 64-bitsversioner från XP/Vista 64-bit kör BARA 64-bitsapplikationer native. Någon prestandakostnad är ju associerad med att inte köra native, som de flesta antagligen vill undvika. WoW64 kan man nog se som något som fyller samma funktion som Apple Rosetta, d.v.s. att det ska gå att köra kod för en gammal arkitektur på ny hårdvara. Sen är Rosetta tekniskt något helt annat, det bryr vi oss inte om här.

Ett stort skäl att det levt kvar är att många nyttoprogram tog åratal på sig att lämna 32-bitarsvärlden, typ Firefox 64-bit som inte kom förrän 2015. Steam meddelade nyligen att de lägger ner sin 32-bitarsversion av Steam-klienten, vilket känns ungefär som en nyhet som kommit bort och sen levererats tio år för sent.

Idag är det väl ett mycket mindre problem att mjukvaror hänger kvar på 32-bitarskod än för tio år sedan, samt att de flesta användare är villiga att byta bort legacy-mjukvaror mot nyare/uppdaterade alternativ. Det är inte Microsoft som behöver släppa sargen utan alla andra eftersläntrare.

Tyvärr finns det ju en enorm mängd spel från typ 1995-2015 som plötsligt skulle kräva en emulator för att gå att spela om 32-bitarsstödet slopades, och den enkla lösningen är ju att bara behålla "Win32-emulatorn" WoW64. 💁‍♂️

Permalänk
Medlem

Tja, 7:an är ju lätt bästa Windows någonsin, så inte underligt ur den synvinkeln.

Men nog luktar det mätmetodikproblem alltid.

Visa signatur

9950X3D | 5080