Permalänk
Medlem

Nätaggregat låter MYCKET!

Hej
Har ett 500w Antec Earthwatts som jag tyckte lät lite för mycket med sin adda fläkt. Har nu bytt till en noctua fläkt som har liknande hastighet men SKA låta mindre.

Grejen är att ljudnivån är nu högre än innan jag bytte fläkt =S.
Har 4 st andra fläktar i chassit som blir överröstade av den här "tysta fläkten".
Alla dom är på 1000 rpm och som ska låta "22 db" gemfört med noctuans "17db".

Så varför låter datorn mer nu än innan?

Tacksam för svar!

PS, har on/off knapp på resten av fläktarna så jag kan tydligt höra vars ljudet kommer ifrån!

OBS, kan jag köra fläkten på 5v? låter nästan inget då. (noctua 1700rpm)

Visa signatur

E8300 4,1 GHZ 24/7 - Antec Sonata III - 8800GT 700 / 1750 / 920 - 4GB Corsair PC6400

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig byta ut fläkten i ett nätaggregat. Skulle man få för sig att byta fläkt och enbart köra den i 5V så vette gudarna hur nätaggregatet kan må ifall den får för lite kylning.

Har själv ett Antec Eartwatts liggandes hemma, tycker att ADDA-fläkten i den är tyst.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta av Noctuas fläktar är väl chassiefläktar avsedda för fri montering utan en massa komponenter precis framför? De mycket speciella fläktbladen passar troligen inte alls för en sådan montering. Minns jag rätt presterar den fläkten relativt dålig jämfört med mer "vanliga" konstruktioner när det blir motstånd i luftflödet. Det var väl bl a därför de tog fram CPU-fläkten som ser mer normal ut (och som sitter i min C12).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag stoppade i ett Earthwatts 500 efter att mitt Smartpower 450 gav upp. Mitt Earthwatts är i princip knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Hade du missljud eller tyckte du det lät mkt i allmänhet bara? Mindre smart å dra dit en annan fläkt å förstöra garantin.

Permalänk
Medlem

Det går teoretiskt att byta fläkt med bra resultat men inte i ditt fall då du har överklockat mycket samt kör strömslukande grafikkort, de datorer som körs konstant med en tyst 5V nätaggfläkt har alltid mycket låg strömförbrukning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite. Jag har ett Antec Earthwatts 500w som jag tycker susar på förfullt! Har bytt alla resterande fläktar i datorn och nu är det endast nätagget som hörs! Förstår inte riktigt hur ni kan kalla det knäpptyst!

Har 2 nexus, vf700-cu på gfx och freezer 7 pro för cpun(allt på ~7V). Man hör stor skillnad om jag stannar fläkten i nätagget, låter tok för mycket.

Kanske fel på mitt nätagg?

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)

Permalänk
Hedersmedlem

80mm fläkt låter i princip alltid mer än 120mm som Corsair använder istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mitt Eathwatts är tyst iaf, är det inte det å man inte har någon superdator så är det troligtvis fläktkontrollern i agget som är kajko eller liknande, har man garanti så lämnar man tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Mitt Eathwatts är tyst iaf, är det inte det å man inte har någon superdator så är det troligtvis fläktkontrollern i agget som är kajko eller liknande, har man garanti så lämnar man tillbaka.

Jepp, eller ett måndagsexemplar av fläkten, eller dålig ventilation kring insuget i nätagget...

Earthwatts är inte knäpptysta, men inte dåliga såvitt jag läst i tester. (har bara slölyssnat lite på ett 500W agg i en sonata 3 själv, och det verkade OK)

Xibbu, hur mycket behöver du dra upp din vf700 för att den skall överrösta nätagget? Min vf900 jag körde med tidigare var inte sådär jättetyst, och skulle vara förvånad om en vf700 på typ nio volt eller mer är tystare än en Earthwatts.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Men jag har earthwatts som följer med sonata3, samma antar jag.
Den låter ju mindra än vf900 på 7v.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd

Men hans låter? det hjälper ju inte honom när ni säger MEN MITT EARTHWATTS E TYST..