Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah
Förstår inte varför klagar så himla mycket redan om någon månad när fermi släpps kommer alla ändå byta åsikter.

Nån borde kontakta Nvidia å ATI å be dom lansera sina produkter i fas med varann för å slippa sura miner på ett forum...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Förstår inte varför klagar så himla mycket redan om någon månad när fermi släpps kommer alla ändå byta åsikter.

Det är ju beroende på hur mycket bättre det är jämfört med ati's 5970 eller något annat från deras 5000 serie om Fermi är bättre så är det ju rätt självklart att folk kommer att rekommendera Fermi för då är den bättre än Ati's kort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan

Å sen den enorma tillgången på ATI's nya serie....

Du borde kolla upp tillgången på 295, ser likadant ut där.

Permalänk
Citat:

Om det släpps om en månad ja. Verkar ju vara så stora problem med att få fram korten att de lika gärna kan släppas i Q2. Åsikten om att ATI är mest prestanda per krona kommer garanterat stå kvar, men det är ganska troligt att nvidia kommer släppa monsterkort som presterar bättre än allt annat (som dock ingen kommer ha råd med)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Om det släpps om en månad ja. Verkar ju vara så stora problem med att få fram korten att de lika gärna kan släppas i Q2. Åsikten om att ATI är mest prestanda per krona kommer garanterat stå kvar, men det är ganska troligt att nvidia kommer släppa monsterkort som presterar bättre än allt annat (som dock ingen kommer ha råd med)

+1

Permalänk
Medlem

En annan grej lite OT ja tänkt på nu efter ATI's nya serie släppts. Största argumentet verkar va "den är strömsnål". Okej fair enough MEN de rimmar jäkligt illa med att alla verkar köpa större å större nätagg. Så om ja använder gammal teknik (55nm) behöver ja ett lite mindre strömkrävande nätagg, om ja sen samtidigt använder energilampor i hela lägenheten.. då har ja sparat lika mycket om än inte mer. Alltid gillat argumentet "ta inte den, de är gammal teknik. Den nya är mer strömsnål"... Va sprarar du 55nm vs 40nm? 30 spänn om året?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

ska vi inte ta den debatten om "volvo vs saab" oxå För en som alltid kört saab kommer alltid köra saab oavsett om volvo gör en grym bensinsnål bil.

Vill man ha ett Nvidia kort vill man ha det, tror knappast majoriteten av de som skriker "köp ati" kommer välja ett Nvidia kort när "fermi" kommer. Fast å andra sidan visst är de bättre om alla köper från en leverantör, då behövs ju inga andra leverantörer, skönt de skulle va eller hur?

Å sen den enorma tillgången på ATI's nya serie....

Att någon på död och live vill ha märke "A" före märke "B" gör det inte olämpligt att påtala att märke "B" kanske är det bättre valet ut i från vissa förutsättningar.

Fakta är i detta fallet:
Tillgången på båda korten (GTX285 och HD5870) är i det närmaste obefintlig, lika vill jag kalla det.
Spel prestanda är också så gott som identisk, liten fördel GTX295.
Prisfördel till HD5870, ca. en tusing, billigast (o)tillgängliga tillverkare.
Temperatur vid "tomgång" stor fördel HD5870, obefintlig skillnad vid last, fördel HD5870.
Strömförbrukning, stor fördel HD5870, både vid last och tomgång.

Sedan är det lite annat "småtjaffs" också, som DX11 och PhysX som skiljer korten åt, inget att hänga upp sig i förän det blir sista argumentet för den ena eller andra

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Man kan inte nämna "nVidia" på swec utan att 15 st skriker ut "ati 58xx ftw" .. >.<

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan grej lite OT ja tänkt på nu efter ATI's nya serie släppts. Största argumentet verkar va "den är strömsnål". Okej fair enough MEN de rimmar jäkligt illa med att alla verkar köpa större å större nätagg. Så om ja använder gammal teknik (55nm) behöver ja ett lite mindre strömkrävande nätagg, om ja sen samtidigt använder energilampor i hela lägenheten.. då har ja sparat lika mycket om än inte mer. Alltid gillat argumentet "ta inte den, de är gammal teknik. Den nya är mer strömsnål"... Va sprarar du 55nm vs 40nm? 30 spänn om året?

Mer strömsnål = spara pengar på nätagg samt att det bildas mindre värme, dvs man kan överklocka mer och kortet låter mindre,

Permalänk
Avstängd

varför säger folk att de inte finns gtx 295 i lager, på prisjakt kan jag hitta över mer butiker än vad jag pallade räkna till(10+) där de stod att de hade 295 i lager.

Själv har jag väntat snart en månad på 5870 och börjar bli lite trött på de överväger att bara vänta tills fermi lr köpa 2 stycken 4890.

låt han köpa ett gtx 295 och skrik inte om 5870 för de finns inte i lager någonstans och det gör DEFINITIVT 295.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virrevirus
Man kan inte nämna "nVidia" på swec utan att 15 st skriker ut "ati 58xx ftw" .. >.<

Jodå, men när det enda argumentet är "jag tycker dom är BÄST" blir det lite fattigt
Det gäller förvisso båda "lägren", men om du har två högprestanda kort som faktiskt presterar likvärdigt så kan man tycka att det billigare kortet vore att föredra, nu är kanske inte en tusing hit eller dit mycket att orda om, men jag köper hellre en whisky eller två för den tusingen och sippar lite på när jag spelar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Jag handlar hellre på ICA än Coop och Coop hellre än Lidl förutom om jag ska ha gilettes rakhyvlar då måste jag gå till Coop :mad:...

Jo, men det är pga att du köper flera saker och att du bara vet att alla finns i just den affären. Hade du bara köpt en sak, alla låg lika nära dig och ena var mycket billigare, hade du förmodligen inte gått och köpt den produkten i en av de dyrare affärerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Under 8800 tiden var det tvärt om, tiderna förändras och det gör också grafikkorten.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det tycker du låter konstigt eller? Tror du att det bara gäller på swec? Det är väldigt få argument som håller för nvidia mot AMD just nu. Är man inte en fanboy som inte kan tänka sig det ena märket för det andra pga dåliga principer så är just nu 5800-serien ett mycket bra val ett bra tag framöver.

Vill man prompt ha nVidia idag skulle jag själv satsa på ett GTX275. Bryr man sig inte om pengarna är de bara köpa det bästa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur directx11 kan vara "småtjafs", om ett år när flera dx11 titlar är ute så kommer dom med ATI 5xxx korten känna att dom investerade i något som kommer att hålla, något som kommer att hålla mkt längre än ett GTX295...

Visst kommer (kommer det?) kanske dx11 spelen vara dx10 kompatibla, men om man betalar för att man vill ha bra grafik (idag och dx11 tills dx12) så är det dx11 som är det enda logiska att köpa.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

läs de roliga internmail mellan det gröna och röda laget så är det ganska klart att det är företag mot konsumenter och inte företa mot företag som kämpar för konsumenternas gunst.
om trådskaparen vill ha ett 295 i och med att det är hans favoritmärke så är det evga som gäller har jag fått för mig. mycket bra överklockningspotential.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Jag förstår inte hur directx11 kan vara "småtjafs", om ett år när flera dx11 titlar är ute så kommer dom med ATI 5xxx korten känna att dom investerade i något som kommer att hålla, något som kommer att hålla mkt längre än ett GTX295...

Jag antar att det var mitt inlägg du syftade på eftersom jag använde ordet
I dag(Nu eller vilket annat ord du föredrar för att beskriva dagens ställning), är DX 11 "småtjafs" eftersom det inte finns någon användning för det, samma med PhysX som jag också nämnde, även om det finns flera PhysX titlar än dx11 titlar ute.
Inte därmed sagt att det är ointressant, åtminstone inte DX11, det är bara oanvändbart, i dag, så det är inte ett helt klockrent köpargument, även om det är ett godtagbart argument och väger tyngre än PhysX i mina ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Jag antar att det var mitt inlägg du syftade på eftersom jag använde ordet
I dag(Nu eller vilket annat ord du föredrar för att beskriva dagens ställning), är DX 11 "småtjafs" eftersom det inte finns någon användning för det, samma med PhysX som jag också nämnde, även om det finns flera PhysX titlar än dx11 titlar ute.
Inte därmed sagt att det är ointressant, åtminstone inte DX11, det är bara oanvändbart, i dag, så det är inte ett helt klockrent köpargument, även om det är ett godtagbart argument och väger tyngre än PhysX i mina ögon.

idagsläget är dx11 ögongodis endast i heaven testet (kmr inte ihåg dess namn). Men jag ifrågasätter köparens eftertanke om denne lägger mer pengar på ett köp av en produkt som i dagsläget är modern (GTX 295) när en produkt tillverkad efter morgondagens teknik som presterar likvärdigt med GTX295 i dx10 men samtidigt har potentialen att kunna leverera i 3-vågade 5 år framåt.

Jag vet inte när dx11 blir en standard, men när den dagen kommer så är inte ens GTX295 värt många kronor.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag vet inte när dx11 blir en standard, men när den dagen kommer så är inte ens GTX295 värt många kronor.

Antikrundan kanske blir intresserade, vem vet dom kanske kommer vara värda en hel del!

Permalänk
Medlem

Om man tänker byta kort innom ett år är DX11 småsaker, på samma nivå som PhysX.
Ska man behålla kortet ett tag så är nog alla överens om att DX11 kommer slå igenom, för att M$ säger det. Och jag tror personligen att PhysX som är Nvidia bundet kommer försvinna i glömska och ersättas av något som båda stora grafikkortstillverkare har stöd för.

Ska man lägga ~5k på ett grafikkort kan jag inte annat än hålla med att man i alla fall ska överväga 5870 och inte bara köpa GTX 295 för att man är van vid Nvidia.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ska man behålla kortet ett tag så är nog alla överens om att DX11 kommer slå igenom, för att M$ säger det.

Diggar "M$", initialerna för en maffiaboss, bossen som dödar sina konkurrenter och tar deras ideer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj vad mycket nvidia suger...ati är "new tech" osv.

titta på fördelarna mellan de båda korten i fråga....(5870/gtx295)

gtx 295

billigaste enligt prisjakt 4184kr
+
går att få tag i
presterar bättre än 5870 överlag
möjligheten till physx
möjligheten till 3D skärmar (osäker på hur det går på denna frånt för ATI/amd)
relativt mogna drivrutiner (inte mycker mer boost därifrån i prestanda)

-
ca17c grader varmare i idle temperatur (ganska lika i load runt 80-90C)
drar ganska mycket mer ström både idle och load
inte eyefinity
flera GPU'r (behov av SLI stöd)
priset

5870
billigaste enligt prisjakt 3180kr
+
eyefinity (mycket intresant funktion)
går kallare i idle och några grader kallare i load
1 GPU (inget behov av CF-profiler)
drar mindre ström både idle och load

-
drivruiner/cf-profiler behöver fortfarande jobbas på för CF-skalning (vid flera kort)
svåra att få tag i i dagsläget.

så frågan är om man orkar vänta tills 5870kommer i lager.
om man är beredd på att betala 1004 kr mer för ett nvidia som presterar aningen bättre och har ett par häftiga funktioner
eller så väntar man på fermi

edit: jag har med all säkerhet glömt något så fyll gärna på.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ska man behålla kortet ett tag så är nog alla överens om att DX11 kommer slå igenom, för att M$ säger det.

Diggar "M$", initialerna för en maffiaboss, bossen som dödar sina konkurrenter och tar deras ideer.

Ja ungefär lika häftigt som att klubba babysälar

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Re: Gtx 295

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiDDi
vilket är bäst?

www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=427015 -asus

www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484219 -xfx

www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494516 -asus "top"

Det är dumt att köpa ett nVidia kort idag. Fermi dröjer dessutom ett par månader och dagens ATI kort är ett väldigt bra val. Dom kommer även stå sig bra mot Fermi pris/prestandamässigt. GT200 gpu'erna som sitter på alla GTX2xx kort har fullt optimerade drivrutiner då dom funnits ett tag nu. HD58xx korten är det bara början. Man kan förvänta sig att dom kommer gå om GTX295 i prestanda då dom ligger nära/samma idag:

http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=U...

Och prestanda i mängder, med kommande 9.12 så ser vi dubbla hastigheten över GTX285 i NFS som förövrigt är ett nVidia (TWIMTBP) spel:

http://img12.imageshack.us/img12/5311/12577103617dnc2nw5so71....

Kommer någon gång nästa månad, och det kommer att komma fler prestandaökningar.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

<onödigt inlägg> / CrAcKman

Permalänk
Medlem

Det är rätt uppenbart vilken produkt som är bäst, och rätt uppenbart vad folk väljer enligt omröstningar:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Om du nu måste nVidia är det smartaste du kan göra att vänta på Fermi, men vänta kan man göra i alla evighet då nya produkter släpps hela tiden och det är inte säkert att Fermi blir så imponerande mycket bättre än t.ex HD5870. För övrigt så kommer HD5970 krossa Fermi med stor sannolikhet, och det kortet finns nu medans Fermi är en bit bort... Sannolikt måste dom göra en dubbel-GPU modell av Fermi för att kunna utmana prestandamässigt, och då kommer det kosta bra mycket mer samt dröja desto längre. Just nu är tillverkningen utav Fermi katastrofal och dom har precis lyckats få enskilda fungerande exemplar. Går allt helt utan problem kommer du få se Fermi först någon gång efter början på årsskiftet.

< editerat och klipt bort citat kommentar... se inlägg ovan > / CrAcKman

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

< onödigt inlägg här med. (börjar attackera varandra)> / CrAcKman

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

< se inlägg högre upp... > / CrAcKman

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kunde man innan Radeon 5000 serien kom. Då var ett GTX 275 och GTX 260 ett riktigt prisvärda och välpresterande kort.
Nu är 5850 bästa singel GPU-kortet i mellan segmentet och 5870 i högsegmentet.

Samtidigt som vi skriver här utvecklas många spel till DX11 där ett 5870 kommer vara bättre än ett GTX 295. Så ska man köpa idag, finns det egentligen inte mycket till val om man vill ha bäst prestanda för pengarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har lust att be alla här inne att ta en öl o kyla ner er lite men tyvärr lär snittåldern ligga en bra bit under 20.

Jag kan förstå de som fortfarande vill köpa nvidia framför ati även om de i nuläget är sämre. Om man personligen mår bättre av att ha ett kort från nvidia i burken så varför inte?

Ni kallar varandra fanboys fram och tillbaka.

< börjar med irrelevanta utsvävningar som senare attackeras > / CrAcKman

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd