Permalänk
Avstängd

Lappa direct contact kylare?

Jag har beställt Hyper 212 plus som har heat pipsen direkt mot processorn

Hur stor risk är det att jag går igenom heat pipsen om jag använder 1200 sandpapper för att lappa den? Jag vill ju inte förstöra den på juldagen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Men man lappar väl för att få fram kopparen ?
Då behöver du ju inte lappa eftersom heatpipsen och processorn har kontakt ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Men man lappar väl för att få fram kopparen ?
Då behöver du ju inte lappa eftersom heatpipsen och processorn har kontakt ?

Nja inte för att få fram kopparn utan för att få bättre kontakt om CPUn eller Kylaren är Konvex eller konkav...

Om du kör med 1200papper så borde det inte vara någon större risk, bara att ta lite sen kolla med ett typ rakblad om den är helt plan, kolla gärna det innan, kan ju vara så att det är CPUn som behöver lappas...

MVH

Permalänk

What inluzion said.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

ska inte lapp CPUn för jag vill ha garanti kvar så bara kylar lappning för mej
Ska kolla med rakblad ifall den är konkav eller konvex

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
ska inte lapp CPUn för jag vill ha garanti kvar så bara kylar lappning för mej
Ska kolla med rakblad ifall den är konkav eller konvex

Japp är den plan så ger det ju lixom ingen nytta att lappa den..

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har lappat min ocz vendetta 2, gick bra det! men var försiktig så du inte slipar för mycket så du har hål på någon heatpipe.

Min vendetta var lite konkav i heatpipes riktningen!

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
ska inte lapp CPUn för jag vill ha garanti kvar så bara kylar lappning för mej
Ska kolla med rakblad ifall den är konkav eller konvex

Att bara lappa kylaren, men inte heatspreadern på processorn är bara ett halvdant jobb som inte ger ett bättre resultat än att köra olappat.

Skall man "lappa", bör det göras på både processorns heatspreader och kylaren för att få ett resultat som ger verkan.

Undantaget är om heatspreadern redan är så pass plan att lappning inte behövs.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Att bara lappa kylaren, men inte heatspreadern på processorn är bara ett halvdant jobb som inte ger ett bättre resultat än att köra olappat.

Skall man "lappa", bör det göras på både processorns heatspreader och kylaren för att få ett resultat som ger verkan.

Undantaget är om heatspreadern redan är så pass plan att lappning inte behövs.

+1

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Kylaren är ju konvex för att heatspreadern är konkav (eller tvärt om... minns ej). Flänstillverkarna gör ju den inte konvex för att det är kul :). Så lappar du bara den ena kanske det inte ens hjälper.

Heatpipsen är ju inte sådär jättetjocka undertill, då dom redan ser ut att vara avfasade en bit. Men 0.5mm borde nog gå.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Nån som har ett bra svar på vart kylpastan ska på på en sån här kylare??
För det gamla "riskornet" lär ju bara ge pasta mellan en heatpipe och heatsinken, minsta motståndets lag gör ju att all annan pasta fyller bara "hålrummet" till nästa heatpipe???
Lutar åt att man måste sprida pasta på hela heatsinken eller på var och en av heatpipesen????
Kanske trådskaparn vågar säga hur han gjort?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Nån som har ett bra svar på vart kylpastan ska på på en sån här kylare??
För det gamla "riskornet" lär ju bara ge pasta mellan en heatpipe och heatsinken, minsta motståndets lag gör ju att all annan pasta fyller bara "hålrummet" till nästa heatpipe???
Lutar åt att man måste sprida pasta på hela heatsinken eller på var och en av heatpipesen????
Kanske trådskaparn vågar säga hur han gjort?

Har själv en sån kylare, körde bara på ett riskorn och tryckte dit den. Har inte kollat hur det sett ut ännu, men har kört den iallafall 3 månader med idle(enligt BIOS) på ~35C, load vet jag inte riktigt eftersom alla Windows-program visar fel. Skulle gissa på ~50C.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Alltså jag körde först med en plupp sen med att smeta över hela och sen med små pluppar vid varje heat pipe men märkte ingen stor skillnad så jag sket i det och lade en liten fin plupp i mitten som vanligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

TOJA>>> Ok, jag ska inte klocka så om din överklockade ligger så lågt kommer jag vara mer än nöjd!

ESSE>>> jag kommer nog prova små klickar som jag stryker ut på varje pipe, fast extremtunt, ungefär som riskornet ser ut när du lyfter på kylaren igen vid byte!!

//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag la ett väldigt långt och mycket smalt "riskorn" på varje heatpipe. Känns helt fel med endast ett vanligt riskorn på cpun. Finns ju ingen chans att det sprids ut på de andra heatpipes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Ursäkta trådkapet, men har en likadan och liknande problematik, jag har inte vågat montera min ännu pga det i mitt tycke enorma glappet mellan heatpipsen och aluplattan, skulle velat ha en tjock kopparplatta under aluplattan så man får bort springorna, men är osäker om kylpasta räcker och tror inte det går att löda fyllda heatpipes. Tror inte man bränner processorn för visso, men ser verkligen inte bra ut med nära mm djupa diken tycker jag. Funderade annars över följande, tänkte skära till en bit kopparplåt, bryna den ordentligt mot en glasplatta med sandpapper på bägge sidor och helt enkelt applicera kylpasta på bägge sidor, nackdelen är väl att bryggan med kylpasta mellan heatpipsen och kopparplattan bör issolera något så att effekten minskar litet. Hade jag sett plattan på denna kylare innan hade jag inte köpt den... Hatar även bakplattan på denna kylare, hade hellre sett att den var kompatibel med Gigabytes originalplatta så man slapp den fula skiten som följer med, vilket den inte är, utan man måste lossa hela fästet.

Synpunkter?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ursäkta trådkapet, men har en likadan och liknande problematik, jag har inte vågat montera min ännu pga det i mitt tycke enorma glappet mellan heatpipsen och aluplattan, skulle velat ha en tjock kopparplatta under aluplattan så man får bort springorna, men är osäker om kylpasta räcker och tror inte det går att löda fyllda heatpipes. Tror inte man bränner processorn för visso, men ser verkligen inte bra ut med nära mm djupa diken tycker jag. Funderade annars över följande, tänkte skära till en bit kopparplåt, bryna den ordentligt mot en glasplatta med sandpapper på bägge sidor och helt enkelt applicera kylpasta på bägge sidor, nackdelen är väl att bryggan med kylpasta mellan heatpipsen och kopparplattan bör issolera något så att effekten minskar litet. Hade jag sett plattan på denna kylare innan hade jag inte köpt den... Hatar även bakplattan på denna kylare, hade hellre sett att den var kompatibel med Gigabytes originalplatta så man slapp den fula skiten som följer med, vilket den inte är, utan man måste lossa hela fästet.

Synpunkter?

Glöm det.... Det blir inte bra. Dessutom är det meningen att aluplattan inte ska ha kontakt med cpun.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Allright, om jag förstått det hela rätt nu så skall det fungera som så att heatpipen suger upp värme genom kylpastamediet på sidorna och i mitten i sig själv fungerar som platta? (följaktligen är alubiten endast att hålla ihop dessa). Då bör väl således även plattan behålla den form den har.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en sån här kylare, med nästan 1mm djupa "springor" mellan varje heatpipe så hade jag också försökt att lösa "problemet". Min första tanke är att lägga lödtenn mellan springorna och sen "lappa" kylaren tills dess att hela undersidan är jämn.

Ett sånt här enkelt ingrepp borde man kunna göra med hjälp utav en spisplatta och lite lödtenn, men själv hade jag nog använt en liten gasbrännare - lättare att värma upp små områden med rätt så snabbt. Fördelen med lödtenn över alla andra förslag i tråden är att värmeledningsförmågan för "traditionellt" blyfritt lödtenn är många gånger högre än tex. kylpasta, oavsett vilken kylpasta.

Tänk bara på att inte varma upp heatpipesen för mycket, då kan dem sluta att fungera.

Permalänk
Avstängd

Problematik:
1. Det går inte att löda på aluminium vad jag vet.
2. Som nämnts, fyllda hetapipes går möjligen att löda, men det kan vara farligt att värma dem okontrollerat. Edit: Varför vissa typer slutar fungera kan troligen bero på att kapilärdelen på vissa enklare heatpipes varkar vara av organiskt material

Därav tanken med kopparbiten som dock inte verkar vara någon vidare ide.

Förstår mig inte på detta arrangemang alls hur det är tänkt.

_

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Problematik:
1. Det går inte att löda på aluminium vad jag vet.
2. Som nämnts, fyllda hetapipes går möjligen att löda, men det kan vara farligt att värma dem okontrollerat. Edit: Varför vissa typer slutar fungera kan troligen bero på att kapilärdelen på vissa enklare heatpipes varkar vara av organiskt material

Därav tanken med kopparbiten som dock inte verkar vara någon vidare ide.

Förstår mig inte på detta arrangemang alls hur det är tänkt.

_

Det går absolut att löda aluminium, är bara lite annorlunda mot att löda koppar. Det man får tänka på är att först och främst bör man ha lod anpassat för aluminium, finns att köpa på Clas Ohlson har jag för mig, sen bör alla ytor vara slipade och 100% rena - om ytan är eloxerad så ska du slipa bort detta också.

Bör dock poängtera att jag själv aldrig har testat att löda med alu-lod, men vad jag har hört från andra så bör det fungera fint - kan dock ha fel.

Permalänk

Jag har monterat idag, tog väl 5 timmar iom att jag rensade upp bland kablar och drog dem bakom istället!

Till kylaren: fi faen vikket resultat!!!!!!!!!! Jag la en tunn tråd på varje heatpipe precis som oxå "Screamin Deamon" gjort tydligen, rörde den ordentligt fram och tebax......skruva fast! Och vips försvann 13 grader i Idle (snitt)! (första starten i windows och sen letade jag upp "core-temp" som låg i .rar och körde .exe-filen....)
Från 38-42c till nu 24(!!!!) till 30 på de fyra kärnorna! Nu när jag sitter här har jag 23, 26, 29, 30 på kärnorna!!!!
Jag som ville ha en billig men bättre kylare är hur nöjd som helst, och ni som är mer "hardcore" är säkert bättre än mig på att få ett jämnare resultat mellan kärnorna!!! För ett jämnare resultat mellan kärnorna så bör man nog vara mer noggrann i sin granskning av ytorna!
Loadtemp får jag återkomma med, min load blir först och främst enkla fps-spel, för det är ju det som ÄR MIN load...
Om ett par dar ska jag dock prova Intel Burn Test som bröt 90-graders strecket för mig med originalkylaren under en runda med standardinställningar!

Säkert nån som undrar: Core i5-750 standard är vad jag har!!

//Nöjd som tusan så här långt...245:- på plats (enköping "as alina systems")

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har monterat idag, tog väl 5 timmar iom att jag rensade upp bland kablar och drog dem bakom istället!

Till kylaren: fi faen vikket resultat!!!!!!!!!! Jag la en tunn tråd på varje heatpipe precis som oxå "Screamin Deamon" gjort tydligen, rörde den ordentligt fram och tebax......skruva fast! Och vips försvann 13 grader i Idle (snitt)! (första starten i windows och sen letade jag upp "core-temp" som låg i .rar och körde .exe-filen....)
Från 38-42c till nu 24(!!!!) till 30 på de fyra kärnorna! Nu när jag sitter här har jag 23, 26, 29, 30 på kärnorna!!!!
Jag som ville ha en billig men bättre kylare är hur nöjd som helst, och ni som är mer "hardcore" är säkert bättre än mig på att få ett jämnare resultat mellan kärnorna!!! För ett jämnare resultat mellan kärnorna så bör man nog vara mer noggrann i sin granskning av ytorna!
Loadtemp får jag återkomma med, min load blir först och främst enkla fps-spel, för det är ju det som ÄR MIN load...
Om ett par dar ska jag dock prova Intel Burn Test som bröt 90-graders strecket för mig med originalkylaren under en runda med standardinställningar!

Säkert nån som undrar: Core i5-750 standard är vad jag har!!

//Nöjd som tusan så här långt...245:- på plats (enköping "as alina systems")

Kan ju redan nu säga att dina temperaturer inte är korrekta. 23-24c idle? Glöm det om du inte har datorn utomhus... Låt oss räkna lågt och säga att din rumstemp ligger på 20c, då ska alltså din CPU endast vara 3-4c varmare än lufttemperaturen i ditt rum? Kan sätta pengar på att lufttemperaturen i din låda troligtvis överskrider 23c, vilket gör det omöjligt för CPUn att hålla 23c...

Troligtvis rör det sig om en dålig termistor, eller så överdriver du.

Permalänk
Medlem

inte helt omöjligt att han har under 20C på sitt rum med tanke på att det är vinter, samt askallt

Permalänk
Medlem

han kollar ju i Coretemp. coretemp visar helt galet på Ph II ..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Tog en screen på "Core Temp"......vet inte vilken kategori jag får ladda upp den på.....återkommer....jag skiter egentligen om den verkligen är 22-23 grader på en kärna......det jag är glad över är att SAMMA PROGRAM...på SAMMA DATOR.....tidigare visade 38-42 efter startup!!!!!
Och det är 20,1 i rummet just nu

Edit: här la jag bilden http://www.tidigare-var-här-en-länk-som-inte-är-aktuell-längr... Edit på edit>>> fick bannor av bagarn för att ladda upp en temporär bild....så jag lärde mig hur man gör på "imageshack"!!::
http://img242.imageshack.us/img242/3056/nyatemps.jpg

edit2: klaga inte på om bilden hamna på fel kategori.......det är en komponent jag bytt.....det räcker.....jag tar bort bilden om en dag eller så!!!

Edit extra: jag var kanske bara lat som la bilden på SweC.....jag visste om imageshack och liknande sidor....men aldrig provat....så jag gjorde det inte för att clogga upp SweC:s servrar o.s.v.
Nu blir det vanliga bildsidor efter detta....Officiell ursäkt till Anders och de andra på SweC
Puss och Kram

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

Monterade upp möget igår, skall också testa den snart, får se om kommer till samma slutsats...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Har kört Intel Burn Test nu i standard 5 rundor: 50-53grader och jämnt mellan kärnorna!
Denna kylare var värd pengarna, tummar upp!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dylanator:

Har kört Intel Burn Test nu i standard 5 rundor: 50-53grader och jämnt mellan kärnorna!
Denna kylare var värd pengarna, tummar upp!

Du bör testa med 4 threads och maximum. Mäta gärna med hwmonitor och realtemp. På så vis kan andra som köper likadan kylare ha nåt och jämföra med.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

hwmonitor och realtemp? jag kollade på "majorgeeks.com".....det finns 30 andra program som kollar tempsensorerna???
eller menar du hwmonitor ELLER realtemp? För hwmonitor ger väl temps??

Edit: Ok sagt och gjort....tog en halvtimme: http://img202.imageshack.us/img202/1807/maxtempshwmonitor.jpg

Hwmonitor har jag haft nån gång tidigare åsså vred jag upp burntest på max.....vart ingen skillnad i temp....52-53 grader som max och jämnt mellan kärnorna!
STABILT som dr. KosovoAlban skulle sagt..

Och tempskillnaden mellan coretemp och hwmonitor var ju enorm....nått mer program jag ska prova åt er?
Ska vi slå fast vid att mina sensorer i alla fall visar fel, fast samma fel i olika program? Och således precis som jag sa långt tidigare så är skillnaden mellan felen det som är intressant!!!!
Jag har gått från över 90 grader i intel burn test till strax över 50 med en investering på 245 spänn, jag kanske skulle nått 45 grader med en Noctuakylare och AS5, men jag har 500 kronor kvar att spendera!!
//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.