Permalänk
Medlem

Core speed för låg.

Hej!

Jag har precis inskaffat mig en ny dator och cpu:n verkar inte funka som den ska. Jag har en "Intel core 2 duo E8500 3,16Ghz" och när jag kollade i CPU-Z så såg jag att core speeden är alldeles för låg?

Har länkat detta så ni kan ta en titt

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-cpu-z.png

Permalänk
Medlem

Sök på speedstep

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Sök på speedstep

sen stänger du av de i bios.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

okej speedstep blire alltså. Men lade märke till att core speeden hoppar från 3165 till 2000 varannan sekund? Ser att det även blir så när jag kollar i core temp

Permalänk
Medlem

Så jag ska bara tanka hem speedstep o sen inte göra något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av looolly
okej speedstep blire alltså. Men lade märke till att core speeden hoppar från 3165 till 2000 varannan sekund? Ser att det även blir så när jag kollar i core temp

Speedstep klockar ner processorn när den inte används, den klockar upp sig till sin riktiga fart när det behövs

Permalänk
Medlem

Har du verkligen sökt på speedstep nu?

Det är inget program. Din dator klockar ner sig när den inte behöver full kräm för att spara ström. Detta är inget fel, det är en bra grej som du gör bäst i att ha kvar. Dvs, du ska inte göra nånting! Det ska vara så.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du verkligen sökt på speedstep nu?

Det är inget program. Din dator klockar ner sig när den inte behöver full kräm för att spara ström. Detta är inget fel, det är en bra grej som du gör bäst i att ha kvar. Dvs, du ska inte göra nånting! Det ska vara så.

Mm sökt på google, verkar som man ska sätta på den från BIOS, problemet är att jag har inte en endaste aning vart man ska gå i bios, står inget om w7 64bit, suger verkligen på detta..

Permalänk
Medlem

Återigen. Du behöver inte göra nånting, allt är i sin ordning. Du behöver inte ändra nånting nånstans!

Visa signatur

Permalänk

Du ska inte sätta på den, utan stänga av den om du inte vill att frekvenserna ska hoppa.

Sen har W7 64-bit inget med BIOS att göra heller för den delen..

Du e lite Noob på det här va? )

Häng här på Swec så lär du dig massor....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Återigen. Du behöver inte göra nånting, allt är i sin ordning. Du behöver inte ändra nånting nånstans!

Oj hahaa så dum man kan vara ;/ aja, så det är speedstep som är på .. Tack för svaren alla )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Du ska inte sätta på den, utan stänga av den om du inte vill att frekvenserna ska hoppa.

Sen har W7 64-bit inget med BIOS att göra heller för den delen..

Du e lite Noob på det här va? )

Häng här på Swec så lär du dig massor....

"Du e lite noob på det här va? )" Skulle inte utrycka mig lite utan jäkligt mycket hehe

Permalänk

Akta dubbel post

Du tänker väl inte stänga av speedstep? Lät nästan så

För säkerhets skull, som sagt, du behöver inte göra någonting.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

Du måste även stänga av C1E eller vad det nu heter. Annars funkar det inte . Jag testade stänga av bara Speedstep och då hoppade min clocks upp och ner, men sen när jag stängde av C1E så sluta den hoppa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikwowgeeken
Du måste även stänga av C1E eller vad det nu heter. Annars funkar det inte . Jag testade stänga av bara Speedstep och då hoppade min clocks upp och ner, men sen när jag stängde av C1E så sluta den hoppa.

Men herregud, man ska inte stänga av detta. Det ger inget mer än en högre elräkning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om speedstep är på så borde väl core speeden ligga på 2000 hela tiden när jag inte spelar något? Nu hoppar ju den från 3162 till 2000 varannan sekund fast jag inte har något program/spel framme mer än CPU-Z och Core temp?

Permalänk
Medlem

Om man nu har en bil som kan göra 170 knyck, så behöver man inte köra i 170 hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

jojo, men tycker de e konstigt att multipliern sänks till x 6.0 när den går ner till 2000 ghz och sen så går multipliern upp till 9.5 när speeden är på 3162..

Permalänk
Medlem

jojo, men tycker de e konstigt att multipliern sänks till x 6.0 när den går ner till 2000 ghz och sen så går multipliern upp till 9.5 när speeden är på 3162..

Permalänk
Medlem

Det är multipern samt FSB(front side buss) som bestämmer hur snabb core speed en CPU har. Ta FSB sen multiplicera med talet som står på multipern får du CPU core speed. Och det är den som sänks för att sänka hasigheten när datorn är i viloläge. Det är inget fel med din dator alls. Finns alltid backgrunds program som körs och när det behövs ökas frekvensen på CPU, därför hoppar den mellan 2GHz och 3,1GHz.

Tänkte bara nämna att om du nyligen köpt datorn i ny skikt var det nog inte det bästa köpet. Själv sitter man på en Dual Core på dryga 3,6GHz och det hänger inte med nåt alls längre.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Det är multipern samt FSB(front side buss) som bestämmer hur snabb core speed en CPU har. Ta FSB sen multiplicera med talet som står på multipern får du CPU core speed. Och det är den som sänks för att sänka hasigheten när datorn är i viloläge. Det är inget fel med din dator alls. Finns alltid backgrunds program som körs och när det behövs ökas frekvensen på CPU, därför hoppar den mellan 2GHz och 3,1GHz.

Tänkte bara nämna att om du nyligen köpt datorn i ny skikt var det nog inte det bästa köpet. Själv sitter man på en Dual Core på dryga 3,6GHz och det hänger inte med nåt alls längre.

ah okej,bra sagt och jag har precis inte "köpt den ny" utan köpte den av en polare för 2000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

ah okej,bra sagt och jag har precis inte "köpt den ny" utan köpte den av en polare för 2000 kr

du vet att E8500 kostar ca 1700kr ny va?
enligt prisjakt allafall...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det var en dyr polare. Runt ett lakan hade varit ett hyffsat pris.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inte för prollen utan hela datorn gav jag 2000 för

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte för prollen utan hela datorn gav jag 2000 för

jaha xD okej då, va lite bättre

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5