Toshiba först med QLC NAND med fyra bitar data per minnescell

Toshiba först med QLC NAND med fyra bitar data per minnescell

Trots fortsatt skepsis kring för TLC går Toshiba ut med att de är på gång med QLC-flashminne, där fyra bitar data per minnescell borgar för höga kapaciteter i såväl SSD-enheter som telefoner.

I SSD-enheternas begynnelse var minneskretsarna som användes av typen Single-Level Cell (SLC), där varje minnescell rymmer en bit data. Det här utökades senare till Multi-Level Cell (MLC) som istället rymmer två bitar data per cell, på bekostnad av både prestanda och hållbarhet.

Nästa steg blev Triple-Level Cell (TLC), där tre bitar data per cell – tre gånger mer än SLC – ryms. Även denna gång kom det på bekostnad av prestanda och hållbarhet, där antalet skrivningar på de första kretsarna specificerades till ett fåtal tusen. Trots att tekniken idag är beprövad råder fortsatt skepsis runt TLC-minne, som används i större delen SSD-enheter och bärbara produkter.

Nu tillkännager Toshiba att de som först i världen arbetar på NAND Flash som använder sig av en QLC-struktur, Quadruple-Level Cell. Som namnet avslöjar ska fyra bitar data per minnescell kunna lagras, fyra gånger fler än SLC men endast 33 procent över TLC.

Varje ökning av bitar-per-cell innebär ytterligare utmaningar, då varje steg kräver en dubblering i precision för antalet elektroner som ska in i varje cell. Det här leder till att prestandan vid främst skrivningar försämras, men ger även lägre hållbarhet då rätt precision blir svårare att uppnå i takt med att cellerna används och åldras.

From SLC to MLC and MLC to TLC, large technology shifts are often met by industry resistance and the introduction of QLC is no exception. There will always be demand for compelling storage solutions that bring higher densities and produce a favorable cost/performance equation – our QLC technology falls squarely into that sweet spot.

Toshiba menar dock att de lyckats ta fram en tillräckligt pålitlig produkt, med hjälp av deras tillverkningsteknik där 64 lager minnesceller staplas ovanpå varandra. Detta i kombination med QLC-strukturen gör att den minneskrets bolaget arbetar på har den rekordhöga kapaciteten 768 Gb (96 GB).

Elektronikjätten har börjat skicka ut de första kretsarna till kunder för validering och utveckling av produkter. Tekniken är tänkt att användas för alltifrån datacenter, till konsumentinriktade SSD-enheter, smarta telefoner, surfplattor och minneskort.

Kommentarer till artikeln

18 debattinlägg

Skicka en rättelse
350

Omröstning: Vilken skärmupplösning spelar du med?

Flera tusen medlemmar har redan röstat i Emils tråd om skärmupplösningar. Ta en paus från påskmaten och dela med dig av ditt egna pixelantal vid spelande! Läs mer

16

AMD Ryzen 3 3200G med integrerad grafik dyker upp på webben

Den årsgamla "Raven Ridge"-familjen bjuder på Vega-grafik och fyra Zen-kärnor för stationära datorer. Nu skymtas uppföljaren, som baseras på den förfinade arkitekturen Zen+. Läs mer

39

Diskutera japanska rollspel i JRPG-tråden

Älskar du japanska rollspel och saknar likasinnade att diskutera om allt från stora svärd och turbaserade strider till manaflaskor? Kasta dig då in i den stora JRPG-tråden! Läs mer

14

Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Knappt hinner skruvmejslarna landa på hyllan innan testpiloten Deriveh ger sig på nästa chassi på listan, Antecs P101 Silent, och som namnet avslöjar är det en modell i tystnadens tecken. Läs mer

38

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

27

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

9

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

34

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

36

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

30

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

25

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

15

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer