Rykte: Diablo IV är under utveckling – blir mer likt Diablo II

Rykte: Diablo IV är under utveckling – blir mer likt Diablo II

Enligt anonyma källor hos Blizzard är Diablo IV under utveckling, och spelet går ifrån den tecknade stilen från Diablo III till fördel för den mörkare stilen från seriens andra del.

Årets Blizzcon-mässa blev inte den framgång Blizzard hade hoppats på. Utvecklaren har för vana att varje år visa nya speltitlar samt nytt innehåll till redan existerande, såsom Overwatch och Hearthstone. Det var redan innan mässan känt att de skulle visa ett nytt Diablo, men istället för den uppföljare i form av Diablo IV många hoppats på blev det istället mobilspelet Diablo Immortal.

I en artikel hos Kotaku berättar flera nuvarande och tidigare Blizzard-anställda om arbetet med Diablo-varumärket och bekräftar att Diablo IV är under utveckling. Spelet har varit under utveckling sedan 2016 och går internt under kodnamnet Fenris och utvecklas av samma team som arbetade med Diablo III.

There’s a lot of people who felt like Diablo III got away from what made Diablo Diablo in terms of art style and spell effects. They want to make this gross, make it dark, [get rid of] anything that was considered cartoony in Diablo III. Make what people were afraid of in Diablo II, but modern.

En Blizzard-anställd berättar att mottot för utvecklingen är att "omfamna mörkret". Tanken är att Diablo IV ska vara mer likt Diablo II och gå ifrån den mer tecknade stilen från Diablo III. Personen berättar att de vill ta det som folk blev rädda för i seriens andra del, men göra det i en modern tappning.

En annan del grundsten i utvecklingen är att göra Diablo mer socialt, och ta inspiration från Destiny med hubbområden där spelare kan mötas och ta sig an uppdrag tillsammans. Det nämns dock att spelet fortfarande är i tidig utveckling och detaljer som detta kan komma att ändras innan lansering.

Diablo III 2012-05-20 13-47-18-43.jpg

Källorna bekräftar även Kotakus tidigare uppgifter om att Diablo IV var tänkt att visas under Blizzcon 2018 tillsammans med ett spelbart demo, något som Blizzard själva dock förnekar. Anledningen till att avtäckandet slopades är att utvecklingsteamet några månader innan mässan fortfarande låg efter med arbetet.

När det kommer till Diablo Immortal uppges detta från början endast varit tänkt för den kinesiska marknaden, då företaget upptäckt att Diablo var väldigt populärt i landet och flera spekulerar kring att det var ett sätt att göra aktieägarna nöjda. Någonstans längs vägen ändrades dock planerna och Blizzard valde att förfina det ytterligare och lansera Diablo Immortal över hela världen.

Diskutera Diablo och andra rollspel i SweClockers forum

När Diablo IV släpps är ännu okänt, men det uppges ske som tidigast år 2020. Huruvida det är tänkt att endast släppas för PC eller om det även släpps för konsol är även det okänt.

Kommentarer till artikeln

88 debattinlägg

Skicka en rättelse
4

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
35

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

23

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

136

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

37

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

70

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer