Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror.

Idag skedde det som många ägare av Nvidias färska Geforce RTX 2000-serie har väntat på – ett spel har äntligen släppts med stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing i realtid (RTX ON!). Inte helt oväntat blev det DICE färska Battlefield-titel som genom en nysläppt patch fick stöd för DirectX Raytracing, där det specifikt handlar om att reflektioner renderas av tekniken.

dxr_menu.jpg

Redaktionen har under eftermiddagen suttit och testat ray tracing i spelet, och planerar släppa en mer omfattande artikel mot slutet på veckan. Fram tills dess vill vi dock dela med oss av några tidiga prestandaresultat. Det handlar om siffror från ett Geforce RTX 2080 Ti, samt våra första intryck av de grafiska förbättringarna som medförs av ray tracing.

Mätningarna ovan kommer från en flerspelarmatch med 64 spelare på Conquest-kartan Arras, och som synes åker bildfrekvensen på ett rejält prestandastraff när ray tracing aktiveras. Vid standardläget "Ultra" handlar det i princip om en halvering av antalet bildrutor per sekund, vilket bitvis knuffar ner det annars högpresterande Geforce RTX 2080 Ti-kortet under 60 FPS-strecket.

Lyckligtvis har DICE implementerat flera kvalitetsnivåer av ray tracing för reflektioner, vilket går att justera i spelets meny. Vid upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar med detaljnivån "Ultra" rekommenderar Nvidia att man ställer in ray tracing-nivån på "Medium" för att hålla sig konsekvent ovanför 60 bilder per sekund.

Detta stämmer även bra med våra mätningar, där just "Medium"-inställningen håller kortet ovanför 60 FPS-strecket och innebär ett snitt vid 90 bilder per sekund. För att öka bildfrekvensen ytterligare finns även "Low"-läget, vilket ökar bufferten något för lägstavärdena ner mot guldstandarden 60 bilder per sekund.

raster.jpg

Rasterrendering (DXR Av)

rtx_low.jpg

Ray tracing (DXR Low)

raytracing_ultra.jpg

Ray tracing (DXR Ultra)

Rent grafiskt ser reflektioner i exempelvis vattenpölar och bilar märkbart bättre ut med ray tracing ställt mot sedvanlig rasterisering. I just flerspelarläget i Battlefield V är det dock svårt att lägga märke till detta adderade ögongodis, då man snabbt rör sig från område till område och mest försöker koncentrera sig på att hitta en motspelare att skjuta snarare än att begrunda elden som reflekteras i fönstret.

För enkelspelarläget känns poängen med ray tracing klart mer meningsfull, då det oftare finns lugna stunder att studera miljöerna och insupa atmosfären. Den som spelar ensam och inte tävlar mot massa andra är därtill oftast mindre känslig mot lägre bildfrekvenser, vilket ytterligare bygger ett fall för att prestandapåverkande finesser som ray tracing kanske passar bättre utanför multiplayersfären.

Vi kommer att fortsätta att undersöka ray tracing i Battlefield V och addera fler kort ur RTX-serien till prestandamätningarna. Det är helt klart en intressant renderingsteknik som kan få exempelvis reflektioner att se riktigt realistiska ut – dock med den väldigt stora brasklappen att man måste vara beredd på att tumma rejält på prestandan, vilket långt ifrån alla är helt sålda på.

Mer läsning om Battlefield V

Har du testat ray tracing i Battlefield V? Dela med dig av dina tankar i diskussionstråden!

Kommentarer till artikeln

239 debattinlägg

Skicka en rättelse
27

Teknikstund: PPI och dot pitch – strukturerna som avgör hur skärmen upplevs

Är en 27-tums 1 920 × 1 080-skärm alldeles för pixlig att använda? Svaret är kanske. Teoretiska mått som PPI och dot pitch fungerar som ett finger i vinden men inte mer. Läs mer

7

Testpilot: Chieftec Scorpion II – rymligt chassi med påkostad RGB-belysning

I Chieftec Scorpion II skapar härdat glas och fyra RGB-belysta fläktar ett samspel som resulterar i ett iögonfallande chassi. Testpiloten Björn Endre kikar närmare. Läs mer

45

Forumet: Snart dags för Steams vinterrea – diskutera och tipsa i tråden

Den 20 december börjar Steams årliga vinterrea. Har du några spel du håller ögonen på eller bara något du vill tipsa om? Gå in i forumtråden och dela med dig! Läs mer

130

Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Tingsrätten går på Copyswedes linje och dömer Telia till att betala 107 miljoner kronor i privatkopieringsersättning. Det avser Iphone-enheter som sålts i Sverige mellan år 2009 och 2016. Läs mer

32

Nvidia Geforce RTX 2060 – specifikationer, rykten och bilder

Allt mer pekar mot att Nvidia inleder år 2019 med lanseringen av Geforce RTX 2060. Inför detta samlar SweClockers rykten om specifikationer för modellen. Läs mer

Intel Core i7-9700K och Z390-moderkort från Asus till grymt paketpris hos Webhallen

Bakom den artonde luckan rear Webhallen ett kraftfullt uppgraderingspaket. Paketet består av Intels åttakärniga Core i7-9700K och det påkostade moderkortet ROG Strix Z390-F Gaming från Asus. Läs mer

103

Forumet: Planerade köp till mellandagsrean

Efter Black Friday och julhandeln kommer mellandagsrean. Planerar du redan vad som ska inhandlas och har en önskelista på saker du hoppas ska prisdumpas? Diskutera! Läs mer

I samarbete med MSI
77

Guide: Överklockning av grafikkort med MSI Afterburner

Att klämma fram mer prestanda behöver inte vara svårt. Med verktyg som MSI Afterburner kan vem som helst överklocka sitt grafikkort med några enkla handgrepp. Läs mer

51

Nintendo slutar tillverka NES och SNES Classic Edition

Nintendos satsning med klassiska spelkonsoler i krympt format har nått vägs ände, då de enheter som finns ute i handeln idag blir de sista som tillverkas. Läs mer

I samarbete med Komplett
88

Passa på att rösta om Kompletts nya skrivbordsbakgrund

Efter hård gallring har Komplett utsett tre finalister som kandiderar till att bli butikens nya skrivbordsbakgrund. Nu är det upp till medlemmarna att fälla avgörandet. Läs mer

37

AMD:s chef för Radeon Technologies Group lämnar företaget

För andra gången på ett år slutar en ledare på AMD:s grafikdivision Radeon Technologies Group, då Mike Rayfield nu går. I väntan på en ersättare kliver ingenjören David Wang in tillfälligt. Läs mer

51

Nvidias Geforce RTX 2060 i antågande – får 6 GB GDDR6

Inför nästa års lanseringen av grafikarkitekturen Turing för mellanklassen skickar Nvidia ut marknadsföringsmaterial för RTX 2060 till partnertillverkare. Läs mer