Testsystem, mjukvara och metod

alder_lake-18.jpg

Komponenter

Komponent

Modell

Processor

  • AMD Ryzen 9 5950X (16C/32T, 3,4–4,9 GHz)

  • AMD Ryzen 9 5900X (12C/24T, 3,7–4,8 GHz)

  • AMD Ryzen 5 5600X (6C/12T, 3,7–4,6 GHz)

  • AMD Ryzen 9 3900XT (12C/24T, 3,8–4,6 GHz)

  • Intel Core i9-12900K (Stora: 8C/16T, 3,2–5,2 GHz, Små: 8C/8T, 2,4–3,9 GHz)

  • Intel Core i5-12600K (Stora: 6C/12T, 3,7–4,9 GHz, Små: 4C/4T, 2,8–3,6 GHz)

  • Intel Core i5-12400F (6C/12T, 2,5-4,4 GHz)

  • Intel Core i9-11900K (8C/16T, 3,5–5,3 GHz)

  • Intel Core i5-11600K (6C/12T, 3,9–4,9 GHz)

  • Intel Core i9-10900K (10C/20T, 3,7–5,3 GHz)

Moderkort

  • Asus Crosshair VIII Hero (AMD X570)

  • Asus ROG Maximus Z690 Hero (Intel Z690 med DDR5)

  • Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 (Intel Z690 med DDR4)

  • Asus Prime B660M-A D4 (Intel B660 med DDR4)

  • Asus ROG Maximus XIII Hero (Intel Z590)

Minne

  • 2× 16 GB Team Group T-Force Delta DDR5
    6 000 MHz, 40-40-40-82

  • 2× 16 GB G Skill Trident Z Royal DDR4
    3 600 MHz, 16-16-16-36

Grafikkort

Nvidia Geforce RTX 3090 FE

Grafikdrivrutin

Geforce Drivers 496.49

Lagring

OCZ Trion 150 960 GB

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Kylare

  • Noctua NH-U12A

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 11 Professional (22000.282)

För höstens processortester har redaktionen börjat på ett rent blad och testat om samtliga modeller med en ny hårdvaruplattform samt testsvit. Detta innebär i praktiken ny mjukvara inklusive spel, färska drivrutiner och säkerhetsuppdateringar samt inte minst senaste tillgängliga versionen av Microsofts operativsystem Windows 11. Resultaten är därför inte direkt jämförbara med tidigare processortester.

Testmjukvara

Bildfrekvens för spel snappas primärt upp med mjukvaran CapframeX. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel. Siffrorna avrundas beroende på mätsäkerhet för respektive test.

davinci.png

Applikation

Användning

Cinebench

Program som simulerar modellering och rendering av 3D-objekt.

Geekbench

Syntetisk testsvit som kan användas över flera olika operativsystem och enheter.

Handbrake

Omåttligt populär gratismjukvara för att komprimera videofiler till olika format

7-Zip

7-Zip används för att komprimera filer till en mängd olika format.

Blender

3D-verktyget Blender är kostnadsfritt och används av kreatörer världen över.

DaVinci Resolve

Resolve är en populär mjukvara för färgkorrigering och videoredigering.

3DMark, Fire Strike

UL Benchmarks populära testsvit för att testa spelprestanda.

Battlefield V

I senaste upplagad av Battlefield återvänder vi till andra världskriget som målas upp vackert i grafikmotorn Frostbite.

Total War: Three Kingdoms

Nästa del i Total War-serien landar i Kina för den sedvanliga strategiska krigsföringen.

Assassin's Creed: Valhalla

Den senaste delen i Assassin's Creed-serien tar oss till Vikingatiden med en öppen spelvärld i grafikmotorn AnvilNext.

Metro Exodus

4A Games dystopiska Metro-serie kliver upp ur tunnelbanan till mer öppna vidder, där en vacker värld ritas upp med utvecklarens motor 4A Engine.

Counter Strike: Global Offensive

E-sporternas e-sport, som helst ska spelas i stretched widescreen i världens lägsta upplösning.

Metod

För testet används ett urval plattformar och processorer från Intel och AMD. Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser och strömbudget för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens fördefinierade lägen.

Nämnvärt gällandes just strömbudget för Intels Alder Lake-processorer är att standardinställningen för denna har ändrats mot tidigare generationer. Modellerna med K-suffixet har inte en tidsbegränsad högsta turbonivå gällandes effekt, utan de kan bibehålla denna under en obegränsad tid förutsatt att kylanordningen klarar av att hantera värmeutvecklingen. För Core i9-12900K är strömbudgeten satt till 240 W medan Core i5-12600K ligger på 150 W.

För speltesterna används ett Nvidia Geforce RTX 3090 Founders Edition, vilket för stunden är världens snabbaste grafikkort för spel. Upplösningarna som används är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar med höga inställningar.

Därtill används också upplösningen 1 280 × 720 pixlar med låga grafikinställningar för speltesterna. Medan få använder denna upplösning vid faktiskt spelande är det dock ett sätt att flytta lasten från grafikkortet till processorn för att testa vid vilka nivåer som den sistnämnda kan bli en flaskhals i systemet.