Grafikkorten i serien AMD Radeon RX 6000 har på pappret överträffat de flestas förväntningar, och bolaget är i full färd med att slå på stora PR-trumman inför lanseringen senare under november månad. Utmärkande för den första omgången RDNA 2-baserade grafikkort är bland annat en stor mängd GDDR6-minne, där samtliga tre utannonserade bestyckas med 16 GB grafikminne.

AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Kring ray tracing har däremot nästan ingenting meddelats, fram till nu när Wccftech gräver fram information som gör gällande att grafikkortsserien stödjer ray tracing genom utvecklargränssnitten (API) Microsoft DXR och Vulkan. Således kan Radeon RX 6000-konsumenter stilla sin oro, då stora titlar likt Battlefield V, Call of Duty: Modern Warfare och Dirt 5 nyttjar just Microsoft DXR, varför ray tracing kommer fungera även på AMD-kort i dessa vid lansering.

En av få ray tracing-applikationer som i nuläget inte är AMD-kompatibel är Id Techs nya spelmotor – trots nyttjandet av tekniken via Vulkan-API:et är denna för närvarande endast stödd av grafikkort från Nvidia.

AMD-Radeon-RX-6000-Series-Graphics-Cards_RDNA-2-Big-Navi-GPU-Architecture_9.png

Vad som inte belyses är prestandan i ray tracing för AMD:s nya grafikkortsserie, men preliminära läckor visar på RTX 3070-liknande prestanda hos Radeon RX 6800. Därtill sägs AMD arbeta på en konkurrent till Nvidia-funktionen DLSS, med förhoppningen om att kunna ge prestandan en extra skjuts, speciellt vid ray tracing. Exakt när dessa funktioner implementeras tillkännages innan seriens lansering, menar AMD:s Frank Azor.

AMD Radeon RX 6800 samt 6800 XT säljstartas den 18 november, med förväntade prislappar om cirka 6 400 respektive 7 200 kronor.

Är ray tracing en parameter du väger in när du överväger inköp av nytt grafikkort? Diskutera i forumet!