Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att du nämner Waterfox. Eftersom Mozilla själva har inte byggt klart 64bit version. Utan Waterfox är en kopia utifrån den kod som redan finns. 32bit versionen som finns fungerar för allas behov.

Google chrome bygger på chromium och webkit har jag för mig. Sedan har google själva byggt in funktioner som gör att de kan spåra allt som användarna gör i chrome. http://www.chromium.org/

Mozilla firefox bygger på någon form av Linux. Har jag för mig.
En liten karta över Mozilla
http://www.mozilla.org/community/

Permalänk
Medlem

Om du är utvecklare kan jag berätta att det kommer nya roliga saker från Mozilla.
https://wiki.mozilla.org/DevTools/RoadmapDec2011
http://hacks.mozilla.org/2012/03/firefox-aurora-13-developer-...

Alla funktioner finns under meny - webbutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Och det är ju en jävla tur att man har 4 cpu-kärnor då webläsarna är så bra på trådning.... finns ju fortfarande inte en webläsare som kan utnyttja mer än en CPU-kärna för att rendera upp en websida eller exekvera ett script, är riktigt dåligt med tanke på att webläsare är förmodligen världens mest använda applikationstyp och flera cpu-kärnor har varit standard de senaste 6 åren och börjar även bli standard i mobiltelefoner.

Men det är väl knappast där flaskhalsen brukar sitta, utan snarare i nedladdningen?

Skrivet av qif:

Hur fan man överlåter något så privat som en webbläsare till google förstår jag mig inte på.
Nu när DLD gått igenom ser vår framtid inte särskilt ljus ut för folk som gillar sitt privatliv

Spela roll att Google läser och granskar allt man skriver när FRA, CIA, Mossad, kineserna mm gjort det sedan länge.

Permalänk
Medlem

Jag använder FF och chrome ungefär lika mycket gilla båda två
Kan ha bägge uppe samtidigt och köra olika sidor på dom och växla lite.

Permalänk

Stackars Opera - bara några ynka procent

Ska nog övergå från Chrome till att primärt använda Opera o hjälpa deras stats.
Opera har alltid bjudit på god säkerhet, hastighet och special funktioner för att ex enkelt kunna ladda ner youtube klipp utan "tveksamma" addons.
Men av nån anledning har den kommit i skymundan efter firefox släpptes - o ännu värre efter chrome.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av |:)-|-<:

Men det är väl knappast där flaskhalsen brukar sitta, utan snarare i nedladdningen?

Spela roll att Google läser och granskar allt man skriver när FRA, CIA, Mossad, kineserna mm gjort det sedan länge.

Fast Mossad, CIA och gänget kollar ju bara googles servrar, enklast så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Stackars Opera - bara några ynka procent

Ska nog övergå från Chrome till att primärt använda Opera o hjälpa deras stats.
Opera har alltid bjudit på god säkerhet, hastighet och special funktioner för att ex enkelt kunna ladda ner youtube klipp utan "tveksamma" addons.
Men av nån anledning har den kommit i skymundan efter firefox släpptes - o ännu värre efter chrome.

Med tanke på att de i väldigt många år ville ha betalt för deras webbläsare så har de aldrig lyckats vinna några marknadsandelar. Läsaren är bra, helt klart, men betalbiten är troligen anledningen till att de aldrig blev någon större aktör och förmodligen aldrig kommer gå över någon enstaka procent i användning.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Med tanke på att de i väldigt många år ville ha betalt för deras webbläsare så har de aldrig lyckats vinna några marknadsandelar. Läsaren är bra, helt klart, men betalbiten är troligen anledningen till att de aldrig blev någon större aktör och förmodligen aldrig kommer gå över någon enstaka procent i användning.

Har totalmissat att dom ville ha betalt, eller var det vid millenieskiftet förresten? Har alltid kört gratis Opera.
Gillar för övrigt oxå deras "turbo" funktion som snabbar upp inladdning av sidor o sparar bandbredd. Speciellt användbart nu när ja använder mobilt bredband med datatak på 5GB.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Har totalmissat att dom ville ha betalt, eller var det vid millenieskiftet förresten? Har alltid kört gratis Opera.
Gillar för övrigt oxå deras "turbo" funktion som snabbar upp inladdning av sidor o sparar bandbredd. Speciellt användbart nu när ja använder mobilt bredband med datatak på 5GB.

Liten miss av mig såg jag nu, fram till 2000 kostade läsaren. En reklamvariant som var gratis introducerades som kompliment till betalvarianten. 2005 blev läsaren gratis.

Jag anser det inte vara fel att vilja ha betalt för sin produkt men när konkurrenternas var gratis (förutom möjligen Microsoft's Internet Explorer som faktiskt kostar i och med Windows-licensen) så har ju alternativen (främst Firefox men på senare tid även Chrome) plockat användare. Riktigt synd, fin webbläsare som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är rätt kul att du nämner Waterfox.

Jo, jag använde Waterfox lite, nu finns ju Flash för x64 så det är inte otänkbart att gå över. Waterfox är väl inte bättre än vanliga firefox, men det är en viss prestandavinst, mot en viss ökning i minnesåtgång som jag förstår det. Nu använder jag vanliga firefox, men det är inget fel med Waterfox bortsett från att man får uppdatera manuellt och inte kan använda bankdosor till det pga 32 bits drivrutiner.

Jag gillar Chrome och Chromium, jag var rädd att chromium dock var ostabila builds. Mitt lubuntu hängde sig ibland när jag använde det t ex.
Jag har väl inget emot om Chrome samlar statistik och så, bara dom inte sparar något jag skriver, några lösenord jag använder etc. Dock om dom använder Chrome för att precis som sin sökmotor kolla vad jag gör och koppla det till min online profil så kommer jag nog bojkotta Chrome. Sökbubblor är inte rätt imho.

Förövrigt, Mozilla Firefox är väl avknoppat från Netscape? Var det inte Netscape som gjorde Navigators källkod öppen om jag inte är helt bakom flötet nu. Jag såg nån film om det och GNU bl a. Den hette 'Revolution OS' tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

En sak till, Chromes inbyggda rättstavning suger rejält. Sitter med Chrome för stunden och håller på att störa ihjäl mig.

Permalänk

Ang. XP: Det är extremt driftsäkert för att vara en Microsoft-produkt, framförallt Pro-utgåvorna.

Kör Firefox Aurora när det ska gå så snabbt som möjligt och se bra ut
Dock kör jag oftast Firefox 4.0.1 med en massa fina tillägg
(Intressant faktum: Båda startar lika snabbt, på sekunden och är fullt användbara direkt om man inte återställer 10 flikar eller fler vid uppstart)
(Restore Session är normalt sett inställt att användas så fort det finns minst 1 flik att återställa för att få så snabbt surfande som möjligt)

Firefox finns även i min mobil.

- Kort sagt: Firefox all the way for me.

Har förvisso Opera som backup och ska testa Comodo Dragon
Kanske värt å nämna att man kör XP64 på AMD FX4170 & 12GB Ram

Citat:

Firefox tillägg:
Aurora: Black Theme

4.0.1:
+50 Personas
AutoThemeSwap
Fasterfox
Foxy Proxy
Stratiform
FoxTab
PrintEdit
Firebug
gui:config
FireFTP
DownThemAll!
BitComet
RightToClick