Permalänk
Medlem

hur kallt kan en dator stå?

Hej, jag undrar hur låga tempraturer en dator tål?

Permalänk
Medlem

det är nog inte kylan som är problemet.. men fuktigheten och själva frosten för om det står idel och det blir lite frost sen blir varm vid andvändande så blir frosten vatten.. så.. ja

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

man brukar inte ha problemet att datorn är för kall iaf

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det som kan bli problem är välle hårddiskarna, har för mig att dom itne gillar att bli för kalla, T.ex sitter du med en oljekyld disk så blir ju oljan seg när den blir kall..

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
-230 grader funkar, under det vet jag inte

Under -273,15 grader Celsius fungerar der garanterat inte.

Om du kyler HELA datorn och ser till så att den alltid är säg -100 grader Celsius kommer du nog få problem, resistansen hos resistorer är beroende av temperature, vissa andra kompnenter ocksåå, du kommer dock nogg få problem med fukt innan det problemet uppstår.

Vill du ställa datorn på något kallt ställe så som balkongen är det enda du behöver tänka på vatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Re: hur kallt kan en dator stå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hgfbjorn
Hej, jag undrar hur låga tempraturer en dator tål?

Olika komponenter i datorn tål olika temp. Tex så brukar processorn tåla väldigt låga temperaturer(flytande kväve). Ibland kan det finnas kylbuggar, men dessa kan kringå, om man har tillverkarens hjälp med att fixa buggen. Oftast är det riktiga proffs som får tillverkarnas hjälp. Proffsen får ofta olika komponenter, för att i de flesta fall överklocka dessa. Ibland kan de tex voltmodda grafikkort, för att de ska klockas så mkt som möjligt, sen minskar de oftast motstånden på korten.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

japp okej för jag har datorer/delar till en förbanelse så det är svårt att få plats med allt. Jag har runt 15 datorer som är ihopplockade. sen har jag massa lösa delar som moderkort,processorer,ljudkort,nätagregat,grafikkort,nätverkskort,ramminnen å hårddiskar mm. Men då ska jag nog kunna få utt lite på balckongen iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Under -273,15 grader Celsius fungerar der garanterat inte.

Under -273,16 grader celsius finns inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hgfbjorn
japp okej för jag har datorer/delar till en förbanelse så det är svårt att få plats med allt. Jag har runt 15 datorer som är ihopplockade. sen har jag massa lösa delar som moderkort,processorer,ljudkort,nätagregat,grafikkort,nätverkskort,ramminnen å hårddiskar mm. Men då ska jag nog kunna få utt lite på balckongen iaf

Helst inte om det snöar. Vatten är fortfarande inte så roligt för datordelar

Permalänk

Lägg det i en stor svart soppsäck och tejpa för, så ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Lägg det i en stor svart soppsäck och tejpa för, så ska det inte vara någon fara.

HAHA aliencobra är svenska maffian

Permalänk

Ingen som tänkt på kondens, även om datorn hålls torr inne i påsen kommer kondensen som uppstår genom skillnaden varm dator-kall luft att skada komponenterna...

Permalänk

Inglasad balkong och grov luftavfuktare isf? annars kan det nog bli problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjellBrell
Ingen som tänkt på kondens, även om datorn hålls torr inne i påsen kommer kondensen som uppstår genom skillnaden varm dator-kall luft att skada komponenterna...

Kondens bildas när varm luft, som kan innehålla mer vatten än kall, kyls ner så mycket att den inte längre kan lagra allt vatten som fanns in den vid den högre temperaturen, då bildas vattendroppar i luften, aka kondens.

Kondens är alltså bara ett problem om man kyler ner varm luft som innehåller mer fukt än den kan "lagra" vid den lägre temperaturen. Det blir alltså inga kondensproblem så länge man kyler en dator utomhus med utomhusluft.

Man får däremot problem om man blandar innomhus (varm fuktig) luft med kall utomhusluft.

Så länge man håller sig över omgivningstemperatur är det lugnt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

okej jag tror det ska gå bra.

Permalänk
Medlem

Har för mig att hårddiskar inte mår så bra av temperaturer under 20°.

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zx04
Har för mig att hårddiskar inte mår så bra av temperaturer under 20°.

Tror inte det är ett problem vid kontinuerlig drift men säkerligen vid start och avstängning då temperaturen kommer att ändras och skivorna deformeras.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Tror inte det är ett problem vid kontinuerlig drift men säkerligen vid start och avstängning då temperaturen kommer att ändras och skivorna deformeras.

Google gjorde en ganska omfattande undersökning av hårddiskar för nåt år sedan där man sammanfattningsvis kom fram till att 35°-40° producerade minst krascher och 15° fördubblade ungefär risken.

Orkar inte länka, men det finns en hel del att läsa om denna undersökning på nätet....

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk

Ställ ner sakerna hur tror du elektronik i bilar etc fungerar även fast de står ute i 40minus på vinten? det är en skillnad om de är igång så brukar datorerna hålla sin arbetstemp dock är inte hårddiskar så förtjusta i temps under 10C
bara koppla ur fläktarna så kylar/värme sig datorerna sig själva.

Det som jag ser största faran i är snarare insekter och skit som söker skydd i alla små skymslen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det spelar väll ingen roll hur fuktigt det är osv så länge du inte använder prylarna.
Vi har datorer, radioapparater, oscilloskop, förstärkare mm mm, allt skit du kan tänka dig, i vårat förråd ute på gården och där är det då lika kallt och fuktigt som det är ute(regn läcker såklart INTE in).
Jag har då aldrig haft problem med att temperaturen har skadat prylarna, har tagit in datorer därifrån när det vart -20 ute, dvs datorn vart täckt i kondens när jag tog in den i huset, väntade tills allt dunstat sedan så var det bara tuta och köra.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det som jag ser största faran i är snarare insekter och skit som söker skydd i alla små skymslen

Har läst att ordet "bugg" kommer ifrån riktiga insekter som dör och förstör elektronik. Typ från 50 talet eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Har läst att ordet "bugg" kommer ifrån riktiga insekter som dör och förstör elektronik. Typ från 50 talet eller liknande.

"Ordet har delvis mytiskt ursprung, men anses i allmänhet komma från dess engelska betydelse insekt eller kryp. Enligt en myt härledde man på någon av de tidigare relästyrda datorerna (som BARK) en felaktig funktion i datorn till att en nattfjäril hittades död bland reläerna. Ordet skall emellertid ha använts redan på 1870-talet av Thomas Edison för att beskriva fel i en apparatur." //wikipedia

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Avstängd

Datorer tål inte minusgrader speciellt bra. -100 och liknande påståenden är bara skrivbordsteoretiska, ideala modeller, men visa mig en helt vanlig PC som opererar utan problem en längre tid i -100 grader!

Elektrolytkondensatorerna mår inte bra, de fryser, vilket kommer inverka menligt på kraftreguleringen. Motståndsvärden ändras, dock är det inte nödvändigtvis ett jätteproblem, temperaturkoefficienten på ytmonterade metallfilmsmotstånd är inte våldsamt stor. Däremot kommer kontraheringar i materialen påverka lödningar och små keramiska kondingar kommer inte må bra. De kan spricka och bli kortslutna. Vanliga chip är ofta ratade till -20 grader, sällan under även om -55 förekommer. Lager i fläktar och hårddiskar kommer inte må bra och RAM kan få problem. Kapplöpningsproblem i komplexa chip som CPU kan uppstå (det är inte alltid självklart att funktioner är synkront beroende utan ibland litar man faktiskt på asynkron signalpropagering).

Jag tror att en konventionell PC kommer ta skada av att blott förvaras i -100.

Det går säker att designa en specialdator för dessa temperaturer, men vanligen gör man det på det "tråkiga sättet", dvs har inbyggd uppvärmning. Så gör t.ex. rymdingenjörer om de ska sända ut sonder till rymden eller andra planeter, man värmer antingen direkt eller nyttjar spillvärme från t.ex. RTG.

Btw, absoluta nollpunkten, 0 K är −273,15 grader C, inte −273,16. Detta enligt definition. Vattens trippelpunkt är 0,01 grad (också enligt definition), alltså där vattnets tre faser kan samexistera (vid ett specifikt tryck på runt 0,6 kPa). Troligtvis har skillnaden mellan trippelpunkten och absoluta nollpunkten gett upphov till föreställningen att den senare skulle vara −273,16 grader, inte det korrekta −273,15. Men är man bara i närheten av denna temperatur kan inte elektronik fungera över huvud taget eftersom speciella fenomen som normalt inte syns makroskopiskt eller vid högre temperaturer börjar dominera och ställa till det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Datorer tål inte minusgrader speciellt bra. -100 och liknande påståenden är bara skrivbordsteoretiska, ideala modeller, men visa mig en helt vanlig PC som opererar utan problem en längre tid i -100 grader!

Elektrolytkondensatorerna mår inte bra, de fryser, vilket kommer inverka menligt på kraftreguleringen. Motståndsvärden ändras, dock är det inte nödvändigtvis ett jätteproblem, temperaturkoefficienten på ytmonterade metallfilmsmotstånd är inte våldsamt stor. Däremot kommer kontraheringar i materialen påverka lödningar och små keramiska kondingar kommer inte må bra. De kan spricka och bli kortslutna. Vanliga chip är ofta ratade till -20 grader, sällan under även om -55 förekommer. Lager i fläktar och hårddiskar kommer inte må bra och RAM kan få problem. Kapplöpningsproblem i komplexa chip som CPU kan uppstå (det är inte alltid självklart att funktioner är synkront beroende utan ibland litar man faktiskt på asynkron signalpropagering).

Jag tror att en konventionell PC kommer ta skada av att blott förvaras i -100.

Det går säker att designa en specialdator för dessa temperaturer, men vanligen gör man det på det "tråkiga sättet", dvs har inbyggd uppvärmning. Så gör t.ex. rymdingenjörer om de ska sända ut sonder till rymden eller andra planeter, man värmer antingen direkt eller nyttjar spillvärme från t.ex. RTG.

Btw, absoluta nollpunkten, 0 K är −273,15 grader C, inte −273,16. Detta enligt definition. Vattens trippelpunkt är 0,01 grad (också enligt definition), alltså där vattnets tre faser kan samexistera (vid ett specifikt tryck på runt 0,6 kPa). Troligtvis har skillnaden mellan trippelpunkten och absoluta nollpunkten gett upphov till föreställningen att den senare skulle vara −273,16 grader, inte det korrekta −273,15. Men är man bara i närheten av denna temperatur kan inte elektronik fungera över huvud taget eftersom speciella fenomen som normalt inte syns makroskopiskt eller vid högre temperaturer börjar dominera och ställa till det.

hmm jag trodde att eftersom det är vakuum i rymden så kan det egentligen inte ha någon temperatur eftersom en sak inte har några molekyler/atomer att bli uppvärmda/nedkylda av! Så enligt min teori så kan det vara så att om man har en dator i rymden så kommer den att få värme problem eftersom ingen luft kan kyla den!

Kommihåg att det bara är min teori Så ni får rätta mig om jag har fel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
hmm jag trodde att eftersom det är vakuum i rymden så kan det egentligen inte ha någon temperatur eftersom en sak inte har några molekyler/atomer att bli uppvärmda/nedkylda av! Så enligt min teori så kan det vara så att om man har en dator i rymden så kommer den att få värme problem eftersom ingen luft kan kyla den!

Kommihåg att det bara är min teori Så ni får rätta mig om jag har fel

Ja, det är fel eftersom du glömmer alla de sätt som värme kan transporteras på. Främst då strålning.

För det första så är ju ett föremål som befinner sig i rymden just ett föremål och inte vakuum. Därför har detta en temperatur även i den vanliga bemärkelsen.

Mycket riktigt har kanske inte tomma rymden någon "temperatur" som vi ser det, men den är full av värmestrålning. Strålning kan ses som temperatur (det är därför som vi säger saker som att "denna lampa har ett ljus på 3000 K") och överallt i rymden finns åtminstone den kosmiska bakgrundsstrålningen i mikrovågsbanden på 2,7 kelvingrader. Detta är en rest efter Big Bang. Ett ensamt föremål, långt från alla stjärnor, kan alltså som lägst få temperaturen 2,7 K eller -270,45 grader ungefär. Denna strålning kallas för CMB, cosmic microwave background.

Har du stått under solen någon gång i solsken? Det har inte slagit dig att det blir rätt varmt? Hur kommer den värmen hit om vakuum inte kan transportera värme? Vakuum kan transportera värme, nämligen genom strålning. Eller rättare sagt, fotoner transporterar värme helt oavsett om det sker i vakuum, luft, vatten eller något annat. Hållit handen nära en kylfläns? Glödlampa? Spisplatta? Det du känner är värmestrålning.

Visst kan satelliter få värmeproblem i solen eller på grund av egen värmealstring, och visst kan de behöva värmetillskott i skugga. Saker fungerar lite annorlunda i rymden, men inte så fasligt annorlunda. Fläktar duger inte, men kylflänsar gör det. Du kyler alltså saker på samma sätt som på jorden, fast du hjälper inte till med fläktar. Hur varm det är "i solen" i rymden beror på hur mycket värme du absorberar (och emitterar). Hur varmt det är i skugga beror på exakt samma sak. Ett fysiskt föremål som absorberar mycket värme (t.ex. ett svart föremål) kan bli mycket hett i solen och mycket kallt i skugga. Detta gäller ju även i luft, men är mer påtagligt i vakuum. Det är därför satelliter ofta har folie på utsidan; för att reflektera så mycket sol som möjligt för att inte bli för varma i solen. Samtidigt är de isolerade för att inte förlora för mycket värme när de är i jordens skugga.

På andra planeter är det väder som bestämmer temperaturen, precis som här. Har planeten stor växthuseffekt och är närmare solen, som t.ex Venus, kan det bli hundratals grader varmt. Har planeten en lite växthuseffekt och ligger längre från solen kan det bli väldigt kallt i stället, som t.ex. Mars.

Att hindra okontrollerad uppvärmning är oftast viktigare än att bli för kall, eftersom värmen kan man själv tillföra med medhavd energi. Därför gör man satelliter i allmänhet så reflekterande som möjligt. Men, landar du på Mars vill du lapa i dig så mycket sol som möjligt och hamnar du i skugga vill du värma upp känsliga komponenter från dina batterier eller RTGer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, det är fel eftersom du glömmer alla de sätt som värme kan transporteras på. Främst då strålning.

För det första så är ju ett föremål som befinner sig i rymden just ett föremål och inte vakuum. Därför har detta en temperatur även i den vanliga bemärkelsen.

Mycket riktigt har kanske inte tomma rymden någon "temperatur" som vi ser det, men den är full av värmestrålning. Strålning kan ses som temperatur (det är därför som vi säger saker som att "denna lampa har ett ljus på 3000 K") och överallt i rymden finns åtminstone den kosmiska bakgrundsstrålningen i mikrovågsbanden på 2,7 kelvingrader. Detta är en rest efter Big Bang. Ett ensamt föremål, långt från alla stjärnor, kan alltså som lägst få temperaturen 2,7 K eller -270,45 grader ungefär. Denna strålning kallas för CMB, cosmic microwave background.

Har du stått under solen någon gång i solsken? Det har inte slagit dig att det blir rätt varmt? Hur kommer den värmen hit om vakuum inte kan transportera värme? Vakuum kan transportera värme, nämligen genom strålning. Eller rättare sagt, fotoner transporterar värme helt oavsett om det sker i vakuum, luft, vatten eller något annat. Hållit handen nära en kylfläns? Glödlampa? Spisplatta? Det du känner är värmestrålning.

Visst kan satelliter få värmeproblem i solen eller på grund av egen värmealstring, och visst kan de behöva värmetillskott i skugga. Saker fungerar lite annorlunda i rymden, men inte så fasligt annorlunda. Fläktar duger inte, men kylflänsar gör det. Du kyler alltså saker på samma sätt som på jorden, fast du hjälper inte till med fläktar. Hur varm det är "i solen" i rymden beror på hur mycket värme du absorberar (och emitterar). Hur varmt det är i skugga beror på exakt samma sak. Ett fysiskt föremål som absorberar mycket värme (t.ex. ett svart föremål) kan bli mycket hett i solen och mycket kallt i skugga. Detta gäller ju även i luft, men är mer påtagligt i vakuum. Det är därför satelliter ofta har folie på utsidan; för att reflektera så mycket sol som möjligt för att inte bli för varma i solen. Samtidigt är de isolerade för att inte förlora för mycket värme när de är i jordens skugga.

På andra planeter är det väder som bestämmer temperaturen, precis som här. Har planeten stor växthuseffekt och är närmare solen, som t.ex Venus, kan det bli hundratals grader varmt. Har planeten en lite växthuseffekt och ligger längre från solen kan det bli väldigt kallt i stället, som t.ex. Mars.

Att hindra okontrollerad uppvärmning är oftast viktigare än att bli för kall, eftersom värmen kan man själv tillföra med medhavd energi. Därför gör man satelliter i allmänhet så reflekterande som möjligt. Men, landar du på Mars vill du lapa i dig så mycket sol som möjligt och hamnar du i skugga vill du värma upp känsliga komponenter från dina batterier eller RTGer.

Men om datorn är i rymden så vart tar värmen som datorn genererar vägen när det inte finns luft att transportera bort den med??

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Nu har jag visserligen bara skummat igenom tråden, men varför är det ingen som nämnt hårddisken?

Hårddisken ska ligga mellan +5 till +55 grader celsius enligt de flesta tillverkarna

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Men om datorn är i rymden så vart tar värmen som datorn genererar vägen när det inte finns luft att transportera bort den med??

Fläkten kan du nog glömma den blir överflödig. Det blir nog den kalla omgivningen som kyler flänsen i sig självt eller hur man ska uttrycka sig.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.