EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Det är upprörda känslor bland hårdvarufrälsta och i skottgluggen står Electronic Arts. Boven i dramat är ett uppdaterat DRM-system för några av företagets speltitlar.

Att begränsa mjukvara via olika typer av Digital Rights Management (DRM) är knappast något nytt, speciellt inte bland speltitlar. Diverse olika lösningar används frekvent, och konceptet har blivit allt mer accepterat i takt med att tjänster som Steam ökat i popularitet.

dragon_age_inquisition_4.jpg

Ibland tar utvecklarna dock till nya metoder, vilket inte alltid går hem ute i stugorna. SweClockers uppmärksammade redan i höstas att EA-titeln Dragon Age: Inquisition begåvats med ett mer restriktivt DRM än äldre titlar, något som även gällde betaversionen av Battlefield: Hardline. Gemensam nämnare är bland annat plattformen Origin, vilken sköter både rättigheter och installation.

I korthet tillåter det uppdaterade systemet fem aktiva hårdvarukonfigurationer, var och en låst under ett dygn. Som extra konfiguration räknas inte bara nytt moderkort eller annan processor, utan även ett förhållandevis enkelt byte av grafikkort. Det är en tydlig skillnad mot till exempel Battlefield 4, där GPU kan växlas fritt i samma system.

När maxgränsen uppnås går spelet helt enkelt inte att starta länge, utan användaren måste vänta tills den äldsta konfigurationen passerat tidsgränsen 24 timmar. Det samma gäller om internetuppkoppling saknas – titeln går inte igång utan att kunna skaka hand med EA:s servrar.

hardline.PNG

Nu tar kritken mot systemet ny fart. Flera webbplatser med Guru3D i spetsen rapporterar att samma beteende finns kvar hos den slutgiltiga versionen av Battlefield: Hardline, något som väcker ont blod hos hårdvaruentusiaster. Resultatet är även där att fem konfigurationer kan användas inom 24 timmar, efter det låser sig spelet tills den äldsta aktiveringen passerat tidsgränsen.

EA Origins uppdaterade DRM-system påverkar knappast vanliga användare, det är helt enkelt inte speciellt vanligt att bygga om datorn mer än fem gånger per dygn. För hårdvarutestare som SweClockers är det dock annorlunda – uppåt tio olika grafikkort per dag är inte ovanligt när testlabbet jobbar för fullt. Många entusiaster ser även mer restriktiva DRM som en ren principfråga, vilket ytterligare hettar upp debatten.

Huruvida Electronic Arts tar åt sig av kritiken är oklart. SweClockers har vid flera tillfällen försökt få hjälp med ytterligare aktiveringar, dock än så länge utan framgång.

Kommentarer till artikeln

139 debattinlägg

Skicka en rättelse
20

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

74

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

63

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

20

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

90

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

23

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

83

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
29

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer