AMD gör processor med 32 Zen-kärnor och åtta minneskanaler

AMD gör processor med 32 Zen-kärnor och åtta minneskanaler

Uppgifter om att AMD planerar processorer med riktigt många kärnor bekräftas av en ingenjör på CERN, som röjer planerna om upp till 32 Zen-kärnor och inget mindre än åtta minneskanaler.

Mot slutet av året avser AMD lansera de första processorerna med arkitekturen Zen, som ersätter Bulldozer och dess derivat. Först ut blir modeller med upp till åtta kärnor för entusiaster och under 2017 ska detta följas upp av varianter för servrar, ett område AMD hoppas bli åter relevant inom genom Zen.

AMD-Zen-32-kärno.jpg

Under en presentation av Liviu Valsan, ingenjör på CERN, framgår ett flertal nya detaljer om AMD:s serversatsning. Först och främst upprepas att processorerna kommer tillverkas på en 14-nanometersteknik och att arkitekturen väntas leverera 40 procent fler instruktioner per klockcykel (IPC).

Därtill bekräftas uppgifterna om att AMD har en 32-kärnig processor på gång och att dessa har stöd för Symmetrical Multi Threading, vilket ger inget mindre än 64 trådar. Detta kan jämföras mot Intel Broadwell-EP som får upp till 22 kärnor eller framtida Skylake-EP med 28 stycken.

Nästan mer uppseendeväckande är att processorerna får stöd för DDR4-minne i hela åtta kanaler, upp från de fyra som annars är standard för AMD:s och Intels högpresterande servermodeller. Därtill kommer det finnas stöd för ett ännu okänt antal PCI Express 3.0-kanaler.

Källa: Wccftech.

Kommentarer till artikeln

83 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer