Google: "Multiplayer blir bättre med Stadia än på spelkonsol"

Google: "Multiplayer blir bättre med Stadia än på spelkonsol"

Latenstider är ett vanligt orosmoln när strömmande speltjänster kommer på tal. Enligt Google gör den serverbaserade strukturen tjänsten bättre lämpad för multiplayer-spelande.

Strömmande speltjänster är en ständigt växande trend. Serverbaserade tjänster som strömmar spel till mottagande klienter har varit tillgängliga för PC-plattformen sedan flera år tillbaka och under det senaste året har även konsoltillverkarna antingen lanserat eller är på väg att lansera strömmande speltjänster som komplement till hårdvaran.

Ett av företagen som står näst i tur att introducera en strömmande speltjänst är Google, som sjösätter tjänsten Stadia i november. Med Stadia renderar och beräknas spelkod i Googles serverparker och de renderade bilderna skickas sedan till användarens mottagande klient. Informationen från användarens kontrollmetod skickas till servrarna, som renderar bilder baserat på vad användaren gör i spelet.

DoomEternal1.jpg

Multiplayer-spelande i exempelvis Doom Eternal ska ska fungera bättre med Stadia än på spelkonsol, enligt Googles Jack Buser.

Detta upplägg presenteras typiskt med fördelar som bekvämlighet, där användaren inte behöver köpa dyr hårdvara och får tillgång till sitt spelbibliotek på alla enheter som kan ta emot en videoström från Stadia-tjänsten. Bland nackdelarna anges de latenstider som uppstår i kommunikationen mellan användaren och tjänstens servrar, vilket utökas av latenstider i inblandade enheter som nätverksutrustning och bildskärmar.

De högre latenstiderna gäller dock inte i alla situationer, detta enligt Jack Buser som är chef inom spelfrågor för Google Stadia. I en intervju med Youtube-kanalen Kinda Funny lyfter han fram att den serverbaserade strukturen i Google Stadia faktiskt kommer ge bättre prestanda för multiplayer-spel. Detta bygger på att instanserna som spelare befinner sig i kan kommunicera direkt med varandra.

Is multiplayer going to be good on Stadia? Oh yeah, way better than what you could get out of a console. Because all of these cloud instances are all talking to each other with these very, very robust, high bandwidth pipes. You can imagine multiplayer worlds with like, forget hundreds, thousands of people all running around a playfield together all at the same time, all being rendered up on the screen.

Detta jämförs med spelkonsoler där en spelare som deltar i en multiplayer-session är begränsad av att spelet behöver kommunicera med spelets servrar, vilket alla användare i varje given spelsession också måste göra. Med Stadia kommunicerar alla sessioner direkt över tjänstens robusta och snabba nätverkskopplingar, vilket enligt Jack Buser ger avsevärt högre bandbredd och lägre latens.

Google Stadia lanseras i 14 länder inklusive Sverige i november.

Bekräftade spel för Google Stadia (extern länk)

Läs mer om Google Stadia:

Skicka en rättelse
14

Legendariska 3dfx Voodoo kan bli Lego-kit

En entusiast har föreslagit att det legendariska Voodoo-grafikkortet ska bli byggsats, något nära 1 500 personer backar. Läs mer

I samarbete med Gigabyte Aorus
23

Vi bygger lyxig speldator till FZ med Gigabyte Aorus

Calle från FZ kammar hem en hög komponenter för sisådär 35 000 kronor. Genast skriker han om hjälp med att bygga ihop allting. Läs mer

20

Test: Corsair K95 Platinum XT – halvnytt med få nyheter

Corsair K95 uppdateras med Double-shot-tangenter och får stöd för Elgato Stream Deck. Häng med till testlabbet för en genomgång. Läs mer

I samarbete med NZXT
48

Testpilot: NZXT H1 – kompakt chassi med inbyggd vattenkylning och nätaggregat

Trenden med riktigt små chassin omfamnas av NZXT, som med förmonterad kylare och nätaggregat vill konvertera ofrälsta entusiaster. Läs mer

14

Micron hoppar på HBM2-tåget

Under året ska minnesmakaren Micron göra entré med eget HBM2-minne – år efter rivalerna Samsung och SK Hynix. Läs mer

19

Zombieskjutaren World War Z gratis

Epic Games Store bjuder på fjolårets moderna tappning av tidlösa Left 4 Dead – gratis fram till den 2 april 2020. Läs mer

31

Intel Core i9-10980HK får åtta kärnor och turbofrekvens på 5,3 GHz

Med mobila Comet Lake-H-processorer ska Intel passera 5,0 GHz med marginal, om temperatur och strömbudget tillåter. Läs mer

64

Från butik till ytterdörren – vi granskar hemleveranser och villkor

Hemleveranser från butik till din dörr är här för att stanna, men hur ligger svenska hårdvarubutiker till egentligen? Läs mer

52

Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Både Sony och Microsoft har lyft på skynket för tekniska detaljer om Xbox Series X och Playstation 5. Vad kan du om de båda? Läs mer

48

SweClockers för datorer får bredare design

Som ett första steg i en mer genomgripande omdaning breddas artikelvyn. Detta följs snart av samma designförändring på fler håll. Läs mer

30

Swish kommer till Huawei App Gallery

En viktig pusselbit faller på plats när Huaweis egna applikationsbutik App Gallery får betaltjänsten Swish. Läs mer

25

Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

I Flight Simulator 2020 får flygfantaster flera möjligheter att dela luftrummet med andra spelare i multiplayer-lägen. Läs mer