Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 5

Dagsfärska Far Cry 5 äntrar testlabbet för ett snabbtest med fokus på grafikprestanda, där SweClockers vinterdatorer ihop med 17 olika grafikkort finns med bland resultaten.

Ubisofts spelserie Far Cry började sitt liv under regi av tyska Crytek 2004, och var först med att använda det sistnämnda företagets numera berömda spelmotor Cryengine. Därefter övergav Crytek skeppet för att satsa på sin egna titel Crysis, vilket innebar att utvecklingen lämnades över till Ubisofts interna studior för de många uppföljare som skulle komma att släppas de följande åren.

Far Cry 52018-3-26-21-22-49.jpg

Idag släpps den femte huvudsakliga delen av Far Cry, vilken till skillnad från avstickaren Far Cry Primal återvänder till nutiden. Far Cry 5 utspelar sig i delstaten Montana i norra USA, där fiktiva Hope County blir arena för ett öppet actionäventyr bland religiösa fanatiker i den sektliknande församlingen Eden's Gate, med domedagsprästen Joseph Seed i spetsen.

Spelet är utvecklat av bland annat Ubisoft Montreal och Ubisoft Toronto, där grafikmotorn utgörs av den senaste versionen av företagets egna grafikmotor Dunia. I vanlig ordning erbjuder PC-versionen gott om inställningsmöjligheter, både när det kommer till detaljnivå, upplösningar och upplåst bildfrekvens, vilket bör ge denna en viss fördel över sina konsolmotsvarigheter.

Frågan är dock hur hur den senaste upplagan av Far Cry presterar ihop med dagens grafikhårdvara? Häng med på ett snabbtest av titeln i testlabbet!

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

  • Intel Core i5-8600K

  • AMD Ryzen 5 1600X

Moderkort

  • Asus Prime Z370-A

  • Asus ROG Strix B350-F

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 570 (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 Ti (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM650x 650 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 FCU Professional 64-bit

För detta snabbtest av Far Cry 5 använder vi oss av SweClockers vinterdatorer 2017. Båda systemen baseras kring Asus grafikkort Geforce GTX 1070 Strix och den primära skillnaden har med processorvalet att göra, där den ena är utrustad med Intels Core i5-8600K medan den andra kommer med AMD:s Ryzen 5 1600X.

Far Cry 52018-3-26-21-34-36.jpg

Systemen körs med minnesprofilerna XMP respektive D.O.C.P. aktiverade, vilket innebär att den Intel-baserade datorn även kör samtliga kärnor i högsta möjliga turboläge. På drivrutinsfronten används senaste version från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce Drivers 391.35 för Nvidia samt Radeon Software Adrenalin Edition 18.3.4 för AMD – båda med uttalade prestandaoptimeringar för titeln.

Vi använder oss av en testslinga på 55 sekunder ur spelets inbyggda prestandatest. Bildfrekvensen fångas upp med hjälp av testmjukvaran OCAT och efterbehandlas senare i Microsoft Excel.

Testerna inleds med att köra respektive Vinterdator i samtliga förinställda detaljlägen vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar.

Testresultat, Intel Core i5-8600K och Asus Geforce GTX 1070 Strix

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Low

129/91

89/72

45/34

Normal

114/82

79/63

39/33

High

106/90

72/63

37/30

Ultra

99/87

68/60

35/31

Far Cry 5 rullar fint ihop med den Intel-baserade vinterdatorn, där Geforce GTX 1070 utan problem ger grafikprestanda nog att skruva detaljreglaget i taket vid 1080p. Även vid 1440p är det fullt möjligt att köra på förinställda "Ultra" med ett snitt över 60 bilder per sekund, även om det kanske är värt för bildfrekvensjägare att vrida ned reglaget ett par snäpp för ytterligare flyt.

I vanlig ordning är upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar svårdriven i moderna speltitlar, och så även Far Cry 5. Vid de högre detaljnivåerna ligger bildfrekvenssnittet strax ovanför 30 FPS, vilket möjligtvis fungerar för de icke kräsna, men de flesta kommer troligtvis vilja vrida ned reglaget till botten alternativt gå ner ett steg på upplösningen.

Testresultat, AMD Ryzen 5 1600X och Asus Geforce GTX 1070 Strix

AMD

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Low

109/81

86/69

44/34

Normal

98/78

76/60

39/33

High

93/74

71/57

37/31

Ultra

88/71

67/55

35/30

Spelet skalar inte briljant över många tillgängliga trådar utan drar snarare nytta av höga klockfrekvenser – något som får den AMD-baserade vinterdatorn att halka efter något i processorbundna scenarion. Detta märks främst i 1 920 × 1 080 pixlar, där det skiljer cirka tio bilder per sekund mellan systemen med detaljreglaget i topp.

När vi tar steget upp till 2 560 × 1 440 pixlar flyttas flaskhalsen över till grafikkortet, vilket jämnar ut resultaten mellan datorerna, och återigen är det fullt hållbart att köra förinställda "Ultra" med god bildfrekvens. Vid 4K UHD är resultatet i princip identiskt oavsett om det sitter en Intel- eller AMD-processor i burken.

Härnäst är det dags att kika närmare på hur olika grafikkort presterar i Far Cry 5. Vi använder oss här av den Intel-baserade Vinterdatorn och roterar mellan 17 olika grafikkort från både AMD och Nvidia. Förinställda "Ultra" används för följande tester samt upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar.

Vid upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar står det snabbt klart att vi slår i en processorflaskhals ihop med respektive lags flaggskepp, vilket gör det omöjligt att mäta skillnader mellan dessa. Längre ner ser vi dock hur Radeon RX Vega 56 presterar ett likvärdigt snitt med Geforce GTX 1070 Ti, dock med nämnvärt högre lägstanivå.

I mellanklassen ser vi hur Radeon RX 580 placerar sig i mitten av tabellen, där prestandan ligger ungefär 6 procent bättre till än närmaste konkurrenten Geforce GTX 1060.

När vi tar steget till upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar kan grafikkorten sträcka ordentligt på benen, och inte helt oväntat är det Nvidias Geforce GTX 1080 Ti som toppar tabellen med ett respektabelt snitt strax ovanför 100 FPS. Inte långt därefter hittar vi AMD:s Radeon RX Vega 64, som här presterar ungefär 6 procent bättre än Geforce GTX 1080.

AMD:s mellanklassare Radeon RX 580 kan här ta ut ytterligare något större prestandaförsprång över Geforce GTX 1060, där det förstnämnda kortet presenterar en drygt 10 procent högre bildfrekvens.

Vid sista anhalten 4K UHD är det Geforce GTX 1080 Ti som håller fortet i toppen, där det faktiskt kan producera någorlunda godkända resultat sett till upplösningen och detaljnivån. Därefter ser vi AMD:s Radeon RX Vega 64 som presterar cirka 10 procent bättre än Geforce GTX 1080 medan Radeon RX Vega 56 presterar likvärdigt med Geforce GTX 1070 Ti.

Längre ner i mellanklassen står det klart att 3 840 × 2 160 pixlar är för tungdrivet, där exempelvis Radeon RX 580 presenterar ett snitt på 27 FPS. Nämnvärt är dock att kortet ligger cirka 13 procent ovanför konkurrenten Nvidias Geforce GTX 1060.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet nedan körs med ett Geforce GTX 1080 samt ett Radeon RX Vega 64 vid upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar och förinställda detaljnivån "Ultra". Graferna för renderingstiderna är uppmätta vid upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar vid samma detaljnivå.

Farcry_CPU.png

Processormässigt har spelmotorn Dunia svårt att utnyttja fler än fyra kärnor effektivt, vilket innebär att vissa trådar går på halvfart i testslingan. Ihop med både Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080 finns det fall då Core i5-8600K i 4,3 GHz över samtliga kärnor kan bli lite av en flaskhals i låga upplösningar.

När det kommer till renderingstider presenteras en jämn graf för båda korten, med undantag för ett antal distinkta spikar som är närvarande för både AMD och Nvidia. Efter att ha granskat slingan ett antal gånger kan vi dock rent subjektivt inte märka av dessa.

Sammanfattande tankar

Ubisoft har haft ett antal år på sig att polera och förbättra sin grafikmotor Dunia, och detta märks i högsta grad på Far Cry 5. Spelet känns väldigt optimerat rent prestandamässigt redan vid lansering, där många av dagens moderna grafikkort kan driva runt titeln med fullt godkänd bildfrekvens även i höga detaljinställningar.

Far Cry 52018-3-26-21-50-13.jpg

Rent visuellt påminner inte helt oväntat Far Cry 5 till en viss del om sina föregångare, men utvecklarna ska ändå ha en eloge för hur mycket de lyckas klämma ut ur motorn, där allt ifrån texturer till ljussättning bidrar till en ögongodisfylld upplevelse. Vissa skavanker återstår dock, däribland objekt som synbart "poppar" in ganska sent i högre detaljläge när spelaren närmar sig dessa.

När de båda grafikkretsmakarna granskas syns en övervikt prestandamässigt till AMD:s fördel, där det röda lagets toppkort Radeon RX Vega 64 erbjuder en generellt högre bildfrekvens än konkurrerande Geforce GTX 1080. Likaså gäller mellanklassen, där Radeon RX 580 kan ta en liten men märkbar vinst över Nvidias Geforce GTX 1060.

Far Cry 52018-3-26-21-45-58.jpg

Nämnvärt är att AMD har gått in med sponsring i Far Cry 5, vilket syns rätt tydligt när titeln trycker upp världens största Radeon-logga i ansiktet på en vid uppstart. Det ska dock inte rör sig om några tillverkarspecifika finesser som har implementerats i titeln utan snarare handla om ett avtal kring varumärkesexponering och bundlingar med hårdvara.

Uppdatering 2018-03-27 18:35: I ett mail till redaktionen meddelar AMD att de arbetat med Ubisoft inför lanseringen med att implementera bland annat den Vega-specifika finessen Rapid Packed Math i Far Cry 5, vilket utnyttja kretsen bättre för allmänna beräkningar och fysik i titeln. Därtill används Shader Intrinsics för att bättre nyttja hårdvaran i RX-seriens AMD-baserade kort.

Sammanfattningsvis är PC-upplagan av Far Cry 5 en välfungerande version av spelet, som rullar fint vid höga detaljinställningar oavsett om det står AMD eller Nvidia på grafikkortet. Rent spelmässigt känns upplägget igen från tidigare titlar i serien, och gillar man detta lär även nykomlingen bjuda på många timmars nöje.

Läs recensionen av Far Cry 5 på FZ.se

7

Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Nyheterna kring butiker för speldistribution haglar tätt, och Discord meddelar nu att bolagets butik under 2019 utökas med ett nytt publiceringssystem samt en lägre avgift för utgivare. Läs mer

Spelskärm från MSI med 144 Hz samt välvd VA-panel bakom dagens lucka

Julen smyger sig allt närmare och stämningen går snart att ta på. MSI laddar upp med en schysst spelskärm till nedsatt pris, vilken bjuder på såväl välvd VA-panel som 144 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

34

SweClockers Juldator 2018 – tillbaka till temat prisvärdhet

Innan tomten klämmer sig ned i skorstenen är det dags att avrunda 2018 med flaggan i topp. Här är SweClockers Juldator – en lagom maskin för dig som ska bygga ditt första system. Läs mer

93

Forumet: Sätt ihop en värstingdator från millennieskiftet

Nostalgin flödar i forumet när det diskuteras komponenter som var relevanta för 20 år sedan. Hur skulle din drömdator från slutet av år 1999 se ut? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

32

Logitechs mjukvara gör att datorer kan styras med kommandon från webben

Googles Project Zero varnar för ett säkerhetshål i Logitechs mjukvara, vilket gör det möjligt för angripare att skicka tangentbordskommandon till användares datorer över webben. Läs mer

32

Quiz: SweClockers quiz från Dreamhack Winter 2018

Under Dreamhack Winter 2018 bjöd SweClockers på en quiz för alla som besökte montern under mässan. Nu får även de som inte var på plats möjlighet att göra den. Läs mer

51

Mysteriet på Greveholm-spelet från 1997 kan släppas i nyutgåva

Originalskaparna av Mysteriet på Greveholm-spelet påbörjar nu en kampanj på Kickstarter, där de vill samla in pengar för att släppa en nyutgåva av speltiteln. Läs mer

26

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest. Läs mer

36

Day Z lanseras skarpt efter fem år i Early Access

Efter en lång tid i Early Access lanseras nu den tidigare Arma 2-modden Day Z i en första skarp fristående version. Spelet blir även gratis att pröva på fram till den 17 december. Läs mer

16

GOG drar igång årets vinterrea med rabatter och återkommande gratisspel

CD Projekt Reds egen speldistributionstjänst GOG utmärker sig genom att alla spel i butiken kommer utan kopieringsskydd. Nu går dessa att få till nedsatta priser, och en del ges bort gratis. Läs mer

6

SJ inaktiverar 1,3 miljoner lösenord efter bedrägeri

Tågjätten SJ har inaktiverat samtliga kunders lösenord efter ett upptäckt bedrägeri. Exakt vad som hänt är ännu inte känt och motstridiga uppgifter florerar på webben. Läs mer

20

Galleriet: Call of Duty-inspirerade Blackout

Proffsmoddaren "timpelay" visar sin senaste kreation Blackout, som inspireras av Call of Duty: Black Ops 4 och var även en av finalisterna i årets Casemod-tävling på Dreamhack. Läs mer