Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

På Aftonbladet slår dom på stora trumman längst upp inför hotet av en köttskatt.

Vi vegetarianer drabbas inte som tur är

On topic: Det är kallt i Kiruna och någon måste ju pröjsa för uppvärmningen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Att SVT över huvud taget har rätt att göra något sådant här har alltid gjort mig förbannad. Kan man inte få välja bort smörjan? Nej, som vanligt tvingas man ta del av, eller i alla fall betala för, skräpet de sänder. Bu för ''statlig'' media!

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shadowjolt:

Men jag tror inte att du uppfattade vad jag menade. Det är väl inte rätt att folk ska behöva betala tv avgift bara för att de har en dator och tillgång till internet?
Det enda rätta jag kan tänka på är att SVT kräver någon sorts inloggning på deras hemsida och att man måste betala tv avgiften för att kunna logga in och kolla på vad det nu än är de sänder.

De som bestämmer vem som ska betala vad är riksdagen, inte svt, är du missnöjd med lagstiftningen så välj då andra politiker som har åsikter som du sympatiserar med, folk är väldigt snabba att klaga på de som är satta att verkställa politiska beslut, men tyvärr inte lika kritiska till politikerna i sig, klaga inte på utförarna, det är inte de som hittat på lagarna eller andra riksdags och regeringsbeslut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen avregleringen har licensavgiften varit onödig. Enda anledning till att inte lägga avgiften på skatten är att jobben i Kiruna försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har du en tv men inte möjlighet att ta emot svt's sändningar så måste du betala så jag gissar på att det kommer räcka med en dator....oavsett om det är cray titan eller en amiga

Förmodligen är den fysiska maskinen oviktig. Det är din internetanslutning som ger tillgång till materialet, inte maskinen. Så lagen ignorerar nog vilken typ av fysisk apparat du använder eller om du rent av inte har nån alls.

Här öppnas möjlighet för dem att samköra register. ALLA bostadsadresser med någon typ av internetabonnemang måste även återfinnas i TV-licensregistret, annars är man olaglig...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Inget annat än galenskap. Jag är arg över TV-avgiften, och ännu argare över det här.

Vi betalar redan en hög skatt på det mesta, att betala ytterligare för värdelös statlig TV/Radio är bisarrt.
Sen att SVT har en politiskt engagerad agenda bakom allt spelar också en viss roll i mitt beslut att bojkotta dem...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ms22cn:

År 2010 uppgick kostnaden för SVT till totalt 4,1665 miljarder kr eller 4 166 500 000 kr. Blir några kronor. Vem granskar uppdrag granskning???

Kalla fakta på 4an skulle kunna vara ett exempel

Permalänk
Medlem

varför ska folk som inte kollar på SVT betala?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ultra94:

alla ska betala, så är det bara

inrätta dig i ledet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

blir altid så krångligt när man inte kan
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

"teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning"

Hur ska det tplkas juridiskt. Min internet är inte till för att ta emot tv sendningar men den kan det.

Edit:
är länken till lagen den nu gällande. lite osäker?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av valiant:

Förmodligen är den fysiska maskinen oviktig. Det är din internetanslutning som ger tillgång till materialet, inte maskinen. Så lagen ignorerar nog vilken typ av fysisk apparat du använder eller om du rent av inte har nån alls.

Här öppnas möjlighet för dem att samköra register. ALLA bostadsadresser med någon typ av internetabonnemang måste även återfinnas i TV-licensregistret, annars är man olaglig...

Får man inte betala ett internetabbonemang utan att vara uppkopplad?
Drar en parallell när jag hade kabel-tv... men inte fan betalade jag nån tv-licens xd

Permalänk
Medlem

Baka det i skatten som allt annat, men som någon nämnde innan borde det vara ett val precis som alla övriga kanaler.

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det borde bli relativt mycket lägre per person.

Idag är det ju per hushåll, så en ensamstående betalar lika mycket som en stor famillj.

Hellre på skatten än att de har avgift så här.
Tänk dig en stor familj, betalar 170kr, men det kanske inte gör så mycket för de har gott om pengar.
Panka Pelle däremot har inte råd med över 2000kr/år för något han inte använder.
Skulle det vara en viss procent istället skulle de med lägre inkomst inte behöva betala samma summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Så du vill med andra ord betala för snedvinklad nyhetsrapportering, melodifestivalen

och en censurerad version av Kalle Ankas jul?

Ja för det var ju SVT som "censurerade" Kalle Ankas jul..........

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Det här är ju ren skandal, varför i helvete ska jag betala för SVT's tjänst bara för att de envisas om att ha den öppen för allmänheten? Sen när var deras politiskt vinklade reportage å 'fångarna på slottet' en nödvändig samhällsnytta?

TV hade jag aldrig å det kunde man klara sig utan, men dator är för de flesta absolut nödvändigt för att fungera i samhället.

Jag kommer ALDRIG betala detta, de kan rent ut sagt knulla sig med deras maffiametoder.

179kr i månaden för deras utbud är dessutom hutlöst dyrt. Fingret åt SVT!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Ha ha, min granne vill kolla på SVT, bäst jag betalar så han kan se sina program... risken finns ju att jag hör något tv-ljud från hans lägenhet, och sånt får ju inte va gratis antar jag.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att man fortfarande skall behöva betala för tv-kanaler som man kanske inte ens kollar på och nu bara för att DE väljer att lägga ut sändningarna på nätet skall man betala även om man inte har en vanlig tv... Jag tycker tv-licensen bunden till att man köper tv (och snart även dator alltså) är ungefär samma sak som att om jag köper en blueray/dvd-spelare måste jag köpa askungen, braveheart och rederiet säsong 1 bara för att även om jag inte är ett skit intresserad av dem.

Väldigt föråldrat att tvinga folk till att betala för kanaler man inte valt själv. Det är mycket möjligt att jag självmant skulle betala för SVT/SR om jag tyckte det som sänds är värt det, man bara grejen att de tvingar folk till det gör att man bara får lust att skita i att betala tv-licensen helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

Svaret är för att de är politiskt oberoende och granskande. Och deras jobb påverkar därmed indirekt folks vardag oavsett om man tittar eller inte...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit

Permalänk
Medlem

DDR

Visa signatur

pls

Permalänk

"I definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur"

Permalänk

Förstår mycket väl att många blir upprörda över att man vill avgiftsbelägga alla enheter som kan ta emot SVTs utbud men man borde verkligen tänka sig för en extra gång innan man häver ur sig. Jag tittar ofta på SVT (på play förstås) då jag finner många program intressanta, inte minst vetenskapens värld. Dokumentärer över lag är SVT bra på.
Men det som är finast med denna organisation är att den är fri från politisk vinkling, alltså neutral när det gäller politik och dess inriktning. Hur många andra kanaler eller media är politiskt neutrala frågar jag mig?
Den andra fina är att utbudet inte berörs av någon form av reklam, vet inget som är mer störande än när det kommer en reklampaus eller att jag inte ens får kolla på mitt klipp utan att behöva titta eller lyssna på minst en reklamslinga och detta om och om igen så man ska bli totalt hjärntvättad (för det är väl va företagen vill).
Om nu detta kommer att ge upphov till mer klirr i kassan för SVT så kan man ju hoppas på mer och ännu bättre utbud eller en sänkt avgift.
Alternativet med skatt tycker jag inte är en bra ide alls då det lätt kan medföra politisk vinkling av materialet och det vill jag inte ha.

Tack

Visa signatur

Nej!!! Det var inte bättre förr :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Samkörning av register brukar ju vara lite känsligt och förmodligen så också nu. Däremot blir det lite knepigare att ljuga när radiotjänst ringer.

R: Hej har du en tv eller tv-mottagare?
- Nej det har jag inte
R: Det är ju väldigt ovanligt men då får jag väl tro dig, brukar du hänga på nätforum och diskutera Radiotjänsts sviniga sätt?
- Eh, det har väl hänt
R: Ja, det brukar ju vi göra när vi är lediga också. Jag antar att du har en dator, det har ju alla nuförtiden
- Jodå, det har jag men inget tv-kort bara så ni vet
R: Det spelar ingen roll, du är körd. En faktura är påväg
- Men...

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Asså..skrämmande låg nivå på allt gnäll här. Hur kan man bli så upprörd över detta?
Det blir ju ingen skillnad alls, mer än att alla sändningar streamas direkt över nätet, istället för att en del av dem dyker upp timmar efteråt.
Är väl JÄTTEBRA!
Angående betalningen så har det gällt även datorer i rätt många år redan.
Vill du inte betala så SKIT I DET! Det gör jag. Har smitit från licensen i över 20år och det funkar jättebra
Ändå gillar jag jag svt. Tycker de håller bra mycket högre kvalitet än trean, fyran, femman o alla andra skitkanaler som har samma tablå varenda dag.
Nej jag har ingen moral i kroppen, men jag trivs rätt bra med det SKÅL!

Kan inte du snälla, skriva en guide hur man gör allt då? Jag själv har också smitit en del. Det är bara att blåneka att man har dator/surfplatt/tv. Dom kan aldrig bevisa att du har något av det. Finner dom på något jäkla sätt att du har en internet-leverantör så säg bara att det är till mobilen. Done.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Musikälskare

De kommer inte få ett öre från mig, har inte kollat på TV i 4+ år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Radio och TV-tjänst har nu gått för lång. Det är dags att göra något åt det!
Från och med nästa månad blir det krav på att betala radiotjänst även om du bara har en dator.
Kollar du aldrig på SVT1, SVT2 eller på SVT Play som mig vet du hur mycket detta förargar.
"Radiotjäns" är den ända "tjänst" i Sverige man ALDRIG kan frånsäga sig utan att verken har TV-mottagare, TV och nu också dator från och med nästa månad.
Dvs. enligt Radiotjäns får du aldrig kolla på tex. Kanal 5 på din TV eller läsa på aftonbladet.se på din dator utan att vara skyldrig till att också behöva betala för Radiotjänst.
Dvs. dom kapitaliserar på din frihet till att kunna begära pengar för deras egna tjänster.
Detta är olagligt enligt Sveriges grundlagar. Men på något sett är Radiotjänst ett undatag enligt svensk lag.
Hjälp oss rätta detta. Ingen ska behöva betala för sin mediala frihet.
Dela vidare!
Samt gör en JO anmälan!
För så här ska inte demokrati fungera!:
http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Får man inte betala ett internetabbonemang utan att vara uppkopplad?
Drar en parallell när jag hade kabel-tv... men inte fan betalade jag nån tv-licens xd

Beror på lagens exakta utformning. Om du betalar för tillgången (vilket internetabonnemanget ger), men att de sedan struntar i om du väljer nyttja den eller ej.

Visa signatur

// Valiant

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Svaret är för att de är politiskt oberoende och granskande. Och deras jobb påverkar därmed indirekt folks vardag oavsett om man tittar eller inte...

Nja, den överhängande mängden av journalistkåren sympatiserar med MP och V. Tack vare detta är det mycket svårt för dem att hålla sina egna åsikter från att påverka materialet som sänds.
Svensk (statlig) media är definitivt inte opartisk.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StorSnur:

ge exempel.

Du menar exempel på ovanligt bra program?

SR:
- CD-revyn
- Klingan
- P1-morgon och Studio Ett
- Både P3- och P1-dokumentär har gjort flera exceptionellt bra program

SVT:
- Dox
- Serierna om populärmusikens utveckling under 70- och 80-tal
- Utvalda naturfilmer, utan att behöva stå ut med genren bara-jakt-parning-för-hela-slanten

Underhållning SVTPlay:
SVTPlay har också valt att sända bra serier av HBO, som "The Wire", "Boardwalk Empire", "In Treatment" och andra. Danska "Borgen" är fortfarande bland de bästa som sänts i sin kategori. Utöver det tjänar det en samhällsnytta i att varna om faror i trafiken, väder osv.

...

Om vi ska tala om kostnader är det här ingenting att ens bry sig om. Såg precis att kostnaden för gatuvåld i endast Medelpad uppgår till 260 miljoner, och då är inte kriminalvårdens kostnader medräknade. Alltså betalar Medelpadingarna ca en Tv-licens för att delvis täcka kostnaden för denna typen av våld. Jag hade helst sluppit att betala för detta, för jag har varken misshandlat någon eller ens gjort någon skadegörelse i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Har du något exempel på detta. Jag kan väl granska saker och ting själv, vare sig det är politik eller vad det månde vara. SVT är förlegat, alla små nischade program finns på nätet, och för det mesta gratis, jag kollar där först, inte på SVT.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i