Quake II RTX släpps på Steam – med stöd för ray tracing

I enlighet med Nvidias tidigare löften finns Id Softwares klassiska förstapersonsskjutare Quake II tillgänglig att ladda ner i ray tracing-bestyckat utförande på Steam.

Utvecklare hos Nvidia har sedan en tid tillbaks jobbat på en version av Quake II som får stöd för mer realistisk ljussättning i form av ray tracing. Arbetet är kulmen på flera år av experimentellt arbete med att få in ray tracing i Quake II-spelmotorn och implementerar lösningen över Vulkan-gränssnittet.

Den andra upplagan i Quake-serien utvecklades av Id Software och släpptes 1997. Spelmotorn, som fick benämningen Idtech 2, var avancerad för sin tid och låg till grund för en diger mängd speltitlar från externa utvecklare som licensierade tekniken. Efter att spelmotorn gjordes tillgänglig som öppen källkod år 2001 har den varit en populär testbädd för experimenterande i allt från grafiklösningar till VR.

QuakeII_RTX2.jpg

Intel använde bland annat Quake II för att demonstrera ljussättning med ray tracing för den sedermera nedlagda grafikkortsplattformen Larrabee. Ray tracing har länge varit för prestandatungt för att användas i spelsammanhang.

Detta ändrades dock när Nvidia gjorde tekniken till huvudfokus med grafikkorten i Geforce RTX-serien, där Turing-arkitekturen kompletteras med beräkningsenheter för ray tracing. Den RTX-version av Quake II som finns tillgänglig kan dock spelas även med äldre grafikkort från Nvidia.

Versionen som kan laddas ner från Steam innehåller tre nivåer från spelet som kan spelas gratis, men för den som redan äger Quake II kan RTX-versionen installeras ovanpå detta för att aktivera ray tracing i det kompletta spelet.

Har du hunnit testa Quake II RTX? Dela med dig av dina erfarenheter samt vilken hårdvara spelet kördes på i kommentarerna!

Läs mer om ray tracing:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!

Skicka en rättelse
30

Valve avslöjar Half-Life: Alyx

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken. Läs mer

71

Star Wars: Science Fiction eller Fantasy?

Vilken genre Star Wars ingår i är en vattendelare. Är den episka sagan Fantasy i rymdmiljö eller handlar det om Science Fiction? Läs mer

I samarbete med AOC
15

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

175

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

79

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

15

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

28

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
27

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer