Acer Nitro V 16 är en dator som jag i min testpilot fann hade bra prestanda, trots ett något lägre klockat GeForce RTX 4060 Laptop. Datorns skärm har en upplösning på 1 920 x 1 200, vilket ger en god matchning för hårdvaran.
NVIDIA erbjuder dock även andra sätt att förbättra prestandan i både spel och nyttoprogram. I denna uppföljningsartikel har jag fokuserat på att undersöka vad olika nivåer av DLSS kan erbjuda, särskilt i kombination med strålspårning.
NVIDIA DLSS
DLSS eller Deep Learning Super Sampling är en teknik som förbättrar både prestanda och, i senare versioner, även bildkvalitet. Tekniken låter bilder renderas i lägre upplösning för att sedan använda AI för att skala upp dem till nästan samma kvalitet som en högupplöst bild, ibland till och med bättre.
DLSS har utvecklats sedan lanseringen i februari 2019. Den senaste versionen, DLSS 3.5, fokuserar på att förbättra bildkvaliteten vid användning av strålspårning. SweClockers har tidigare skrivit en artikel om DLSS 3.5 för den som vill fördjupa sig.
DLSS 2 Super Resolution: Använder AI för att skala upp bilden från lägre till högre upplösning, med målet att förbättra både prestanda och bildkvalitet.
DLSS 3 Frame Generation: Skapar bilder med AI för att öka prestandan och minska flaskhalsar från processorn.
DLSS 3.5 Ray Reconstruction: Förbättrar bildkvaliteten vid användning av strålspårning genom att minska brus och artefakter.
Super Resolution och Ray Reconstruction fungerar med alla RTX-grafikkort, medan Frame Generation kräver ett grafikkort i 40-serien. DLSS 2.1 introducerade även stöd för dynamisk upplösning.
Fasta kvalitetsinställningar
Det enklaste sättet att använda DLSS är att välja en förinställd kvalitetsnivå.
Vertikal målupplösning (100 %) | 1 080 pixlar | 1 440 pixlar | 2 160 pixlar | 4 320 pixlar |
---|---|---|---|---|
Quality (67 %) | 720 | 960 | 1 440 | 2 880 |
Balanced (58 %) | 626 | 835 | 1 253 | 2 506 |
Performance (50 %) | 540 | 720 | 1 080 | 2 160 |
Ultra Performance (33 %) | 360 | 480 | 720 | 1 440 |
Tabellen ovan visar vilken upplösning grafikkortet använder när det renderar med olika kvalitetsinställningar. Enligt NVIDIA i denna artikel ändras endast den interna upplösningen.
Ray-tracing
Ray-tracing, eller strålspårning, har länge setts som en helig graal inom datorgrafik. Tekniken simulerar ljusets beteende för att skapa realistiska bilder, vilket är eftertraktat i spel. Ray-tracing kräver mycket datorkraft, men moderna grafikkort har hårdvarustöd som förbättrar prestandan. Trots detta påverkar ray-tracing bildfrekvensen negativt, vilket kräver kompromisser.
För att hantera bristen på data, som skapar brus i bilden, används en denoiser. I DLSS 3.5 tar Ray Reconstruction över delar av detta arbete för att skapa en renare slutbild.
Tensor-kärnor
Att AI är populärt har nog ingen missat. GeForce RTX 4060 Laptop har 80 Tensor-kärnor som bland annat används för maskininlärning. Dessa kärnor används till exempel för DLSS och för att accelerera text-till-bild-processer via Stable Diffusion 1.5.
Prestanda
Efter att ha skrivit tre artiklar om RTX har jag märkt att en av de viktigaste funktionerna för att förbättra prestandan är DLSS 3 Frame Generation. Som exempel kan jag nämna Cyberpunk 2077, där jag ökade snittet i bilder per sekund från 104 till 149 (DLSS Performance).
Som jag nämnde i testpiloten för Acer Nitro V 16 har Acer satt ihop ett bra hårdvarupaket. GeForce RTX 4060 Laptop i denna dator har lägre klockfrekvens och max TGP jämfört med den i Lenovo Legion Slim 5 (2 090 MHz/85 watt mot 2 340 MHz/140 watt). Detta vägs dock upp av den lägre upplösningen på 1 920 x 1 200, vilket ger grafikkortet mer utrymme att arbeta effektivt.
Prestanda utanför spel
Innan jag testar spel vill jag se vad GeForce RTX 4060 Laptop kan prestera i andra typer av program, som Blender, och i applikationer som använder Tensor-kärnorna för att accelerera AI.
Alla tester utfördes med datorn inställd på turbo-läget.
Blender benchmark V4
Monster | Junk shop | Classroom | |
---|---|---|---|
Acer Nitro V 16 Ryzen 5 | 74,12 | 50,3 | 38,7 |
Lenovo Legion Slim 5 Ryzen 7 | 102,4 | 72,5 | 52,8 |
Acer Nitro V 16 RTX 4060 Laptop | 1 624 | 910 | 907 |
Lenovo Legion Slim 5 RTX 4060 Laptop | 1 587 | 907 | 885 |
Jag är förvånad över att Acer Nitro V 16 presterar bättre än Lenovo Legion Slim 5. Båda datorerna har högsta möjliga prestandaprofil, så jag är osäker på vad som påverkar Lenovo-datorn negativt.
Procyon AI-testprogram
AI är mycket aktuellt just nu, så jag testade några AI-applikationer.
Poäng | Sekunder/bild | |
---|---|---|
Acer Nitro V 16 | 1 219 | 5,1 |
Lenovo Legion Slim 5 | 1 295 | 4,83 |
Jag körde ett test för att generera AI-bilder via Stable Diffusion 1.5. Resultaten var som förväntat; Lenovo-datorns snabbare GeForce RTX 4060 renderade bilder något snabbare. Båda datorerna behövde ungefär 5 sekunder per bild.
Poäng | Sekunder/bild | |
---|---|---|
Acer Nitro V 16 | 14 395 | 2,2 |
Lenovo Legion Slim 5 | 5 766 | 5,4 |
Med Stable Diffusion 1.5 (INT8) inträffade något oväntat – Acer Nitro V 16 renderade bilder dubbelt så snabbt. Varför detta sker vet jag inte. Jag testade Acer-datorn flera gånger för att bekräfta resultaten, men tyvärr har jag inte kvar Lenovo-datorn för att jämföra.
Procyon Video
RTX-kort kan även accelerera videoredigering, vilket vi testade med ett program som använder Adobe Premiere Pro.
Totalt | Export H.264 1 080 | Export H.265 4K | |
---|---|---|---|
GPU-accelererat | 28 601 | 41,8 s | 88,2 s |
Ej GPU-accelererat | 6 536 | 423 s | 3 209,7 s |
Det är inte oväntat att GeForce RTX 4060 Laptop ger bra acceleration i program som Adobe Premiere Pro.
Prestanda i spel
Den lägre upplösningen på Acer Nitro V 16 balanserar upp den lägre TGP och boost-frekvensen och gör det möjligt att aktivera strålspårning utan att bildfrekvensen blir för låg.
Jag testade spel med olika DLSS-inställningar och prestandaprofiler (Balanserad, Prestanda, Turbo).
Cyberpunk 2077
Spelet kommer med ett antal förinställda profiler, både med och utan strålspårning. Om du väljer en profil utan strålspårning används AMD FSR som standard, men du kan ändra till DLSS om du vill. Väljer du istället en profil med strålspårning är DLSS förvalt.
Bland DLSS-inställningarna kan du justera dynamisk upplösning. Spelet ger dig möjlighet att både ange en önskad bildfrekvens och den lägsta och högsta upplösningen som spelet kan variera mellan. Det innebär att du till exempel kan ställa in att spelet vanligtvis ska renderas i sin naturliga upplösning, men att upplösningen kan sänkas vid behov.
När det gäller strålspårning finns fullt stöd för DLSS Ray Reconstruction via DLSS 3.5. Spelet stöder även så kallad path tracing, vilket innebär att allt ljus i spelet använder ray tracing.
Performance | Balanced | Quality | DLAA | No DLSS | |
---|---|---|---|---|---|
Balanserad | 149 | 137 | 126 | 95 | 100 |
Prestanda | 152 | 141 | 130 | 98 | 103 |
Turbo | 162 | 150 | 139 | 106 | 112 |
Ingen strålspårning, kvalitetsinställning "High", Frame Generation påslagen.
Performance | Balanced | Quality | DLAA | No DLSS | |
---|---|---|---|---|---|
Balanserad | 104 | 91 | 79 | 46 | 55 |
Prestanda | 107 | 94 | 81 | 47 | 56 |
Turbo | 115 | 101 | 87 | 51 | 61 |
Strålspårning påslagen, kvalitetsinställning "RT Medium", Frame Generation påslagen.
Black Myth: Wukong
Spelet har stöd för DLSS och strålspårning. Istället för att välja en DLSS-nivå ställer du in en procentuell Super Resolution, men spelet visar även vad det motsvarar för DLSS-nivå. När det gäller strålspårning finns tre nivåer: låg, medel och väldigt hög. Jag är dock osäker på vad som hände med "hög".
Performance | Balanced | Quality | DLAA | |
---|---|---|---|---|
Balanserad | 106 | 98 | 90 | 70 |
Prestanda | 108 | 100 | 92 | 72 |
Turbo | 116 | 107 | 99 | 78 |
Ingen strålspårning, kvalitetsinställning "High", Frame Generation påslagen.
Performance | Balanced | Quality | |
---|---|---|---|
Balanserad | 77 | 67 | 57 |
Prestanda | 79 | 68 | 59 |
Turbo | 85 | 74 | 63 |
Strålspårning satt till "Very High", kvalitetsinställning "High", Frame Generation påslagen.
Microsoft Flight Simulator 2024
Det nyaste spelet i artikeln, Microsoft Flight Simulator 2024, har stöd för DLSS men så vitt jag kan se inte för strålspårning. Du kan ställa in olika nivåer av DLSS och även slå på Frame Generation.
Jag valde att flyga en Cessna från Bromma, via en sväng ovanför Stockholm, och sedan vidare mot Tele 2 Arena/Globen.
Performance | Balanced | Quality | |
---|---|---|---|
Medel | 70 | 64 | 60 |
99% | 50 | 48 | 44 |
Kvalitetsinställning "Performance", Frame Generation påslagen.
Call of Duty Black Ops 6
Precis innan jag skulle slutföra och lämna in artikeln noterade jag att det nya Call of Duty 6 också har en inbyggd testslinga – en "simulerad" flerspelarmatch. Självklart var jag tvungen att testa lite snabbt.
Spelet stödjer flera uppskalningsmetoder, inklusive DLSS, DLAA och något som kallas NVIDIA Image Scaling, vilket fungerar på alla grafikkort. Det stödjer också Frame Generation, men så vitt jag kan se inte strålspårning.
Performance | Balanced | Quality | DLAA | Native | |
---|---|---|---|---|---|
Medel | 167 | 153 | 140 | 109 | 113 |
99% | 70 | 65 | 60 | 48 | 51 |
95% | 80 | 75 | 68 | 55 | 59 |
Kvalitetsinställning "Balanced", Frame Generation påslagen, DLSS aktiverat.
Performance | Balanced | Quality | DLAA | Native | |
---|---|---|---|---|---|
Medel | 136 | 124 | 114 | 84 | 87 |
99% | 57 | 52 | 49 | 35 | 36 |
95% | 67 | 62 | 58 | 42 | 47 |
Ultra, Frame Generation påslagen, DLSS aktiverat.
Sammanfattning prestanda i spel
Resultatet är tydligt. Vid denna upplösning finns det tillräckligt med kapacitet för grafikkortet att driva många spel med hög kvalitetsinställning, hög DLSS-kvalitet och strålspårning aktiverad.
Det enda spelet där jag behövde justera inställningarna var det nyligen släppta Microsoft Flight Simulator 2024. Jag är osäker på om det krävs en uppdatering för ytterligare optimering, men även om det inte når samma nivå som de andra spelen kändes det ändå responsivt och såg snyggt ut.
Sammanfattning
Jag har spelat i många år och upplevt flera tekniker som introducerats för att förbättra bildkvalitet, öka prestandan eller både och. NVIDIA DLSS är en teknik som jag har märkt blivit bättre med varje generation, och för mig är det skönt att slippa välja mellan prestanda och bildkvalitet.
Det finns olika anledningar att använda DLSS. Med ett kraftfullt grafikkort och en bra skärm kan det kännas som att DLSS är onödigt, men tekniken gör det möjligt att spela i 4K med bra prestanda och hög bildkvalitet.
För datorer med mindre kraftfulla grafikkort, som GeForce RTX 4060 Laptop i Acer Nitro V 16, gör tekniken det möjligt att höja kvalitetsinställningarna ytterligare och i vissa fall aktivera viss strålspårning.