Ögonspårning i spel ska kunna ge både extra kontroll och möjlighet till efterhandsanalys av statistik. Pionjärer är svenska Tobii, vilka håller tummarna för att tekniken ska ta fart. När SweClockers provkörde externa enheten Steelseries Sentry tidigare under året antydde företaget om vidare expansion, och inför Computex 2015 avslöjades en del av framtidsplanerna.

MSI-GT72-Tobii-EyeX-1.jpg
MSI-GT72-Tobii-EyeX-6.jpg

Tillsammans med MSI har Tobii utvecklat en specialversion av bärbara speldatorn GT72. Under skalet ruvar en Intel Broadwell-processor, ett mobilt Geforce GTX 980M och lagringsenheter i RAID 0, men mest intressant är Tobii Eyex-enheten monterad precis under skärmen.

Precis som externa Steelseries Sentry kan enheten spåra ögonen med hjälp av ljus i NIR-spektrumet. Signalerna tolkas och översätts i mjukvaran för att kontrollera både spel och program. Som demonstration används Assassin's Creed Rogue, där tekniken används för att styra huvudkaraktären.

MSI-GT72-Tobii-EyeX-4.jpg

Förhoppningen från Tobii är att integrerad Eyex i bärbara datorer ska bredda användarbasen, och därmed locka ytterligare spelutvecklare till att implementera tekniken. Än så länge finns ögonspårning endast i ett fåtal titlar med Assassin's Creed Rogue som det största affischnamnet.

När MSI GT72 med integrerad Tobii Eyex når marknaden och vad prislappen landar på är än så länge okänt – maskinen på mässgolvet är endast en prototyp. Ett visst prispåslag mot standardmodellen är dock att vänta.

Läs mer om Tobii Eyex och tekniken bakom företagets ögonspårning i SweClockers reportage.

► Läs alla artiklar från #computex-2015