Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Efter att ha tagit strid mot roamingavgifter tar sig Europeiska kommissionen nu an geoblockering av nättjänster, med målet att skapa en enad digital marknad inom EU.

I brist på lagliga alternativ väljer många att piratkopiera, men de senaste årens våg av strömningstjänster med stora utbud har gjort att allt fler blivit villiga att betala. Geoblockering, det vill säga att hindra geografiska områden att ta del av innehåll, gör dock utbudet med tjänster som HBO och Netflix fragmenterat mellan länder.

Europeiska kommissionen har länge motsatt sig geoblockering och lägger nu fram ett konkret förslag för att stoppa detta inom EU-regionen. I korthet innebär förslaget att samtliga nättjänster ska finnas tillgängliga i hela Europa, oavsett om dessa är officiellt tillgängliga eller rentutav lagliga i ett specifikt land.

Inte helt olikt kommissionens motstånd till roaming ska det här framförallt gynna resande EU-invånare. Exempelvis ska en svensk kunna ha tillgång till HBO i Italien, där tjänsten idag inte finns tillgänglig. Upphovsrättsinnehavare kommer, om förslaget blir verklighet, även behöva skriva om licensavtal för att göra olika typer av innehåll tillgängliga över landsgränserna i EU.

Tyska Piratpartiets ledamot i Europaparlamentet, Julia Reda, pekar dock på att förslaget endast löser en del av problemet. Som det är utformat kommer invånare i länder där exempelvis Netflix och HBO inte finns tillgängliga fortfarande inte kunna abonnera på tjänsterna laglig väg.

Förslaget behöver nu godkännas officiellt av Europaparlamentet och målet är att implementera lagen under 2017. Nästa år väntas också förslag för mer konkreta och omfattande reformer av upphovsrätten, som bland annat ska innefatta åtgärder mot piratkopiering och undantag för användning av upphovsrättsskyddat material.

Källa: Torrentfreak.

Kommentarer till artikeln

55 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer