Test: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde och tyngsta deltestet. I upplösningen 1920 x 1080 pixlar skruvas detaljnivån upp till "Ultra" med fyra gångers kantutjämning.

Den senaste inkarnationen av den grafiktunga Stalker-serien rullar relativt bra på AMD:s nya grafikkortsserie. Radeon HD 7870 klämmer sig in mellan Geforce GTX 580 och GTX 570. Modellen uppvisar en prestandafördel på cirka 25 procent över Radeon HD 6970.

Radeon HD 7850 lägger sig mitt emellan Radeon HD 6970 och Geforce GTX 570. Nykomlingen kan här plocka ut en prestandafördel på cirka 13 procent över Geforce GTX 560 Ti.

Med upplösningen uppskruvad kan Radeon HD 7800-serien ta ett kliv upp i tabellen. Radeon HD 7870 knappar in rejält på Geforce GTX 580 och hamnar precis bakom med minsta möjliga marginal. Modellen presterar cirka 20 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 570.

Även det billigare Radeon HD 7850 visar upp vassare siffror. Nykomlingen lyckas nästan trycka sig förbi Geforce GTX 570 samtidigt som det presterar cirka 25 procent bättre än Geforce GTX 560 Ti.