Inledning

Det är ganska troligt att du inte vill köra 144 Hz på Asus PG27UQ utan att högsta frekvens för dig som köra SDR, alltså vanlig bild, är då 120 Hz. Vill du köra HDR-signal är den praktiska gränsen 98 Hz, för det är så långt du kommer med bandbredden hos Displayport.

asus_pg27uq_intro_kartong.jpg

Alternativet är att köra YCbCr-format på signalen, som reducerar färgupplösningen och därför går den att skicka över Displayport-kabeln. Men Asus PG27UQ blir då för mörk och får problem med att färger smetas ut. Smetandet är en del av grundproblemet med reducerade färgupplösning medan den mörka bilden är ett produktproblem. För att förklara allt detta måste vi först förklara grunderna.

Displayport räcker inte till

Bandbredden i nuvarande Displayport-standard är väldigt mycket högre än vad som används i praktiken. HBR3, High Bit Rate 3, i Displayport klarar en pixelklocka om motsvarande 1 080 MHz där de flesta skärmar har en praktisk gräns på 600 MHz.

Några få undantag är de G-Sync-skärmarna i premiumklassen som når runt 650 MHz. Detta räcker för sådant som att köra till exempel 2 560 × 1 440 pixlar i 165 Hz istället för de 144 Hz som är max med 600 MHz-gränsen.

Läs mer om bandbredd, standarder och pixelklockan i denna artikel

Asus PG27UQ är därför väldigt speciell då det är första konsumentskärmen någonsin som använder den bandbredd som faktiskt är möjlig med Displayport – nästan fyra år efter att HBR3 introducerades i Displayport 1.3-specifikationen. Nuvarande version 1.4 ökar inte den bandbredden på något sätt.

Så mycket bättre – ändå inte tillräckligt

Ironin är att Asus PG27UQ behöver mycket mer bandbredd än vad nuvarande Displayport-standard tillåter. Trots en rejäl ökning jämfört med existerande skärmars kapacitet är det i alla fall inte nog. Samma problem lär verkligen också gälla för de fåtalet andra 4K/144 Hz-skärmarna som kommer, inklusive Acers X27.

För att nå 144 Hz måste skärmen ta till en kompromiss i form av en YCbCr-signal med subsamplade färger. Färginformationen är reducerad vilket skapar problem i Windows. Men bandbredden är också för låg för att orka köra HDR i 120 Hz. Först vid 98 Hz slipper vi reducera färgupplösning vid HDR.

Frekvens

bitdjup

RGB

YCbCr

HDR

82 Hz

12-bit

RGB

4:4:4

Ja

98 Hz

10-bit

RGB

4:4:4

Ja

120 Hz

8-bit

RGB

4:4:4

Nej

120 Hz

12-bit

-

4:2:2

Ja

144 Hz

10-bit

-

4:2:2

Ja

Detta är alltså gränserna för vad som är möjligt med en pixelklocka om 1 080 MHz. 144 Hz i 4K-upplösning i med 12 bitars RGB-signal kräver uppemot 1 900 MHz-bandbredd, alltså en tredubbling av vad som fram tills alldeles nyligen var den praktiskt möjliga gränsen om cirka 600 MHz.

Delar i testet av Asus ROG Swift PG27UQ:

Detta är en av flera delar av ett långvarigt test av Asus premiumskärm ROG Swift PG27UQ, som är bland de första att kombinera egenskaperna högkvalitativ 4K UHD-panel, 144 Hz med Nvidia G-Sync och stöd för HDR.