AMD-patent avslöjar planer för ray tracing med arkitekturen Navi

AMD-patent avslöjar planer för ray tracing med arkitekturen Navi

Ett nytt patent visar att AMD:s stöd för ray tracing i Navi bygger på en hybridlösning där tekniken hanteras av arkitekturens texturprocessor och inte dedikerade RT-kärnor.

När Sony presenterade de första officiella detaljerna runt nästa spelkonsol meddelades det att den Navi-baserade grafikkretsen från AMD skulle få stöd för ray tracing. Några månader senare presenterade även Microsoft att den kommande konsolen Xbox Scarlett, som också bygger på Navi-baserad grafikdel, får stöd för tekniken.

AMDraytracing.jpg

Stöd för ray tracing är dock inte en del av den första generationens Navi-baserade grafikkort, eller Radeon DNA (RDNA) som arkitekturen numera heter. Sonys och Microsofts uttalanden kan dock förklaras av ett nytt patent där en hybridlösning från AMD beskrivs. Patentet har namnet "Texture Processor Based Ray Tracing Acceleration Method and System" och beskriver en kombination av hårdvara och mjukvara för att ge stöd för ray tracing.

Till skillnad från Nvidias Turing-arkitektur, som använder dedikerade komplexa RT-kärnor för beräkning av ray tracing, använder AMD en kombination av en enklare dedikerad hårdvarufunktion och befintliga konventionella texturenheter. Den dedikerade hårdvarufunktionen ansvarar endast för att beräkna hur ljus påverkar objekt i en trädbaserad struktur (Bounding Volume Hierarchy, BVH).

Denna enkla hårdvarufunktion kompletterar grafikkretsens texturfiltreringsenhet och kan använda samma cacheutrymme som texturenheterna har tillgång till. Det innebär att AMD:s lösning undviker problemet med att dedikerade ray tracing-enheter behöver utrustas med egna cacheutrymmen för BVH-beräkningar samt buffertutrymme för data om hur ljusstrålar studsar.

AMDraytracing_scheduler.jpg
AMDraytracing_hybrid.jpg

Då lösningen använder den existerande beräkningsprocessen (eng. pipeline) för grafikkommandon behöver AMD:s hybridlösning ingen dedikerad schemaläggare i hårdvaran eller mjukvaran, vilket också reducerar lösningens komplexitet. Grafikkretsens shaderprocessor kan skicka ut en texturinstruktion som innehåller data om skickade strålar, såsom strålarnas ursprung och riktning, och skicka med information om datans plats i ett BVH-träd.

Texturprocessorn kan hämta data från BVH-trädet från minnet uppdelade i block, och sedan utförs beräkningar på hur strålar och objekt korsar varandra (eng. ray-box intersection). Då grafikkretsens vanliga beräkningsprocess används uppnås hög bandbredd i dessa beräkningar, utan den ökade komplexitet som skulle krävas om detta skulle implementeras i dedikerade ray tracing-enheter.

Då både Playstation 5 och Xbox Scarlett ska släppas under slutet av 2020 verkar det alltså troligt att dessa använder en fullständig variant av RDNA-arkitekturen med denna hybridvariant av ray tracing-stöd. Första generationens RDNA-kort i Radeon RX 5700-serien är jämförelsevis en kombination av Graphics Core Next (GCN) som bestyckats med delar av den fullständiga RDNA-arkitekturen.

Läs mer om AMD och ray tracing:

Erbjudande: Kaffemugg och Hardware Dreams

Sista chansen att beställa SweClockers legendariska modermodemet-mugg! Nu tillsammans med de allra sista exemplaren av t-shirten Hardware Dreams.
Just nu: 399 kronor inklusive frakt!

Köp här!

Skicka en rättelse
17

Testpilot: BettyBoo42 testar "Volvo-chassit" Corsair Icue 220T

Med härdat glas, RGB-belysning och konkurrenskraftiga funktioner hoppas Corsair sticka ut. Testpiloten "BettyBoo42" synar chassivärldens Volvo Icue 220T. Läs mer

10

Oneplus släpper bilder på Oneplus 7T

Kort efter att Oneplus presenterat lanseringsdatumet för kommande telefonserien Oneplus 7T avtäcker företagets VD Pete Lau även de första produktbilderna. Läs mer

14

Intels arkitektur Willow Cove ökar mängden cacheminne för första gången sedan 2008

Ett år efter Sunny Cove anländer Intels nästa arkitektur Willow Cove, som för första gången sedan 2008 års Nehalem ökar mängden L3-cacheminne per kärna. Läs mer

17

Köp en World of Warcraft-server – pengarna går till välgörenhet

Spelmakaren Blizzard har rensat i teknikparken och planerar sälja av en del gammal hårdvara. På menyn finns servrar som en gång huserat World of Warcraft. Läs mer

Svara på snabb fråga – få digital kaka!

19

World of Tanks får ray tracing-stöd för alla DirectX 11-grafikkort

Utvecklaren bakom spelet World of Tanks meddelar under en tillställning att de arbetat med Intel på att lägga till stöd för ray tracing. Stödet gäller alla DirectX 11-kompatibla grafikkort. Läs mer

I samarbete med Samsung
13

Tävla om presentkort värda 18 000 kronor med Galaxy Note 10

Det är dags för en maffig tävling i flera delar tillsammans med Samsung och flaggskeppstelefonen Galaxy Note 10, där vinnarna kammar hem påkostade presentkort från Webhallen. Läs mer

6

Google Pixel 4 lanseras den 15 oktober

Avtäckandet av Pixel 4 och andra nyheter i Googles produktutbud sker den 15 oktober. Utöver den nya telefonen är även nyheter inom det smarta hemmet och speltjänsten Stadia att vänta. Läs mer

12

Wifi 6-standarden med tre gånger högre hastigheter färdigställs

Trots att produkter redan finns ute i butiker färdigställs Wifi 6 först nu och de första enheterna certifieras. Framstegen innefattar högre hastigheter och effektivitet jämfört med Wifi 5. Läs mer

38

Zen 3 blir effektivare än Ice Lake enligt AMD

Kort efter att Zen 2 släppts för konsumenter och servrar talar AMD redan om nästa steg – Zen 3. Med den arkitekturen lovar bolaget bättre energieffektivitet än Intels 10-nanometersprodukter. Läs mer

41

Unix fyller 50 år – systemet som startade allt

Under en tid när operativsystemsplattformarna Linux och Windows firar årsdagar passar SweClockers på att fira att operativsystemens anfader Unix fyller 50 år i år. Läs mer

47

Test: Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ och RX 5700 XT Pulse

Sapphire tar plats i testlabbet med en duo grafikkort baserade på Radeon RX 5700 XT. I spetsen syns den dagsfärska värstingen Nitro+, vilken erbjuder en minst sagt fläskig kyllösning. Läs mer