Xbox "Anaconda" tre gånger kraftfullare än Sony Playstation 4 Pro

Nya uppgifter om Microsofts kommande Xbox-modeller anger två modeller med stor skillnad i beräkningskapacitet.

För mindre än en vecka sedan avslöjade speljournalisten Jason Schreier att Microsoft planerar två modeller för nästa generations spelkonsoler, som från officiellt håll går under kodnamnet Xbox "Project Scarlett". Uppgifterna angav en mer kraftfull modell med kodnamnet "Anaconda" och en enklare och billigare modell kallad "Lockhart".

XboxScarlett3.jpg

Nu presenterar Windowsinsider nya uppgifter med mer konkreta exempel på hur de båda modellerna skiljer sig åt. Ett flertal källor till sajten anger en teoretisk beräkningskapacitet på 12 teraflops (TFLOPS) för Xbox Anaconda, vilket kan ställas mot 6 TFLOPS hos Microsofts nuvarande prestandakonsol Xbox One X.

Xbox Lockhart ska istället nå en mer beskedlig beräkningskapacitet på 4 TFLOPS. Sett till teoretisk beräkningskapacitet ligger Lockhart således i nivå med Sonys Playstation 4 Pro på 4,12 TFLOPS. Teoretisk beräkningskapacitet berättar dock inte hela historien, då de arkitektoniska framstegen som gjorts bör ge Lockhart ett påtagligt prestandamässigt övertag mot föregående generationens hårdvara.

Konsol

Xbox One X

Xbox "Lockhart"

Xbox "Anaconda"

Beräkningskapacitet

6 TFLOPS

4 TFLOPS

12 TFLOPS

Processorarkitektur

AMD Jaguar

AMD Zen 2

AMD Zen 2

Grafikarkitektur

AMD Sea Islands
(GCN 2.0)

AMD Navi
(Radeon DNA)

AMD Navi
(Radeon DNA)

Primärminne

12 GB GDDR5

Okänd mängd GDDR6

16 GB GDDR6

Sett till processordelen ska båda Xbox-modellerna utrustas med 8 kärnor baserade på AMD:s Zen 2-arkitektur. Processordelen i Lockhart sägs jobba i 3,5 GHz klockfrekvens medan Anaconda får en icke angiven högre frekvens. Enligt rapporten ska Anaconda genom arkitekturen Zen 2 leverera mellan fyra till fem gånger bättre än Xbox One X sett till processorprestanda.

Modellerna skiljer sig också åt gällande mängden primärminne. Anaconda ska utrustas med totalt 16 GB primärminne, där 13 GB blir tillgänglig för spel och 3 GB reserveras för operativsystemet. Jämförelsevis är Xbox One X bestyckad med 12 GB primärminne, där spel kan använda "upp till" 9 GB.

Nästa generations spelkonsoler fokuserar primärt på kortare laddningstider genom SSD-baserad lagring. Enligt Windowsinsiders uppgifter ger den NVME-anslutna SSD-lagringen laddningstider som går från minuter hos nuvarande generation till några få sekunder. Befintliga Xbox One-spel ska kunna dra nytta av de kortare laddningstiderna på Anaconda och Lockart utan att behöva uppdateras för plattformen.

Till sist nämner rapporten även att stöd för ray tracing ingår i båda modellerna, och bygger på nya utvecklargränssnitt (API) som ingår i Game Core OS. Denna samling av gränssnitt ser ut att ingå i Microsofts nya systemstruktur för Windows som går under namnet Windows Core OS.

Spelkonsolerna Xbox Project Scarlett slår följe med Sonys Playstation 5 till julhandeln år 2020.

Läs mer om Microsoft Xbox Project Scarlett:

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
9

Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Testpiloten Björn Endre testar AOC:s senaste ultrabreda skärm med VA-panel, 144 Hz uppdateringsfrekvens och ett intressant pris. Läs mer

6

SweClockers söker hungriga nyhetsskribenter!

Är du en eldsjäl med intresse för datorer och hårdvara? Vill du föra dina kunskaper vidare och vara med när saker händer? Läs mer

30

EU planerar stärkta konkurrenslagar

En kommande uppdatering av konkurrenslagar uppmanar europeiska företag att dela data för att stärka konkurrenskraften internationellt. Läs mer

19

Hjälp oss göra bättre video bakom kulisserna!

CES är över, men planerna för nästa mässa är redan igång. I forumet undrar @Kenneth om ni vill se mer bakom kulisserna-material. Läs mer

63

Motorola: "Veck och skavanker är en del av vikbara skärmar"

Inför lanseringen av vikbara telefonen Razr släpper Motorola en video som demonstrerar hur en vikbar telefon bör hanteras. Läs mer

46

Intel har medvind på 10 nanometer – nio färska produkter på noden framöver

Andelen fungerande kretsar på 10 nanometer är högre än vad Intel tidigare trott, varför övergången till tillverkningstekniken nu kan accelereras. Läs mer

40

Retrospeldator – 120 Hz med Athlon och Matrox

I senaste Gallerikampen kammade otippat en retrospeldator hem första priset. Nostalgi på insidan driver en skärm i 120 Hz – och givetvis är färgen beige! Läs mer

67

FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Free Software Foundation menar att Microsoft borde låta en öppen gemenskap vidareutveckla och förbättra systemet Microsoft överger. Läs mer

I samarbete med MSI
45

Deliver Us The Moon – ray tracing i rymden

Äventyr i rymden står på menyn när Deliver Us The Moon tar plats i testlabbet. Nytt i spelet är både ray tracing och DLSS. Läs mer

67

Veckans fråga: Hur mycket skärmtid har du?

Mobiltelefoner, TV-apparater och datorskärmar använder de allra flesta dagligen, inte sällan många timmar. Hur många timmar om dagen spenderar du framför skärmar? Läs mer

11

Avrunda veckan med Fredagspanel om Radeon RX 5600 XT och veckans pryl

Årets och decenniets första fredagspanel bjuder in till mycket snack om grafikkort och processorer med enormt antal kärnor. Läs mer

141

AMD Radeon RX 5600 XT – Jacob och Jonas sammanfattar den nya mellanklassaren

I svallvågorna från lanseringen av Radeon RX 5600 XT tar Jacob och Jonas tillfället i akt att sammanfatta det färska grafikkortet. Läs mer