Temperatur, ljudnivå och effektmätning

Förutom ren prestanda är även andra aspekter intressanta när ett grafikkort ska väljas ut. Bland dessa finns exempelvis temperaturer, ljudnivå och strömförbrukning, tre tätt sammanbundna parametrar som kan fälla avgörandet vid köptillfället.

Temperatur och ljudnivå

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som sällan speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i chassit Fractal Design Arc, vilket öppnar upp för mer realistiska mätningar.

Ljudnivåerna mäts på cirka 15 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan överdriven isolering eller avancerad testutrustning.

Ljudrig-1.jpg

Chassit är bestyckat med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant alternativt toppen, och är helt förslutet med båda sidopanelerna monterade. Nätdelen är tysta Be Quiet Dark Power Pro 10 850 W, lagring en ensam SSD-enhet och processorn är passivt kyld med Zalman FX100 Cube.

För att belasta systemet används stresstestet från Unigine Superposition, vilken får rulla oavbrutet under cirka 60 minuter. Bakgrundsbruset i rummet ligger på 35 dBA och temperaturen på 22 °C.

Grafikkretsen TU116 är generellt energisnål, och i utförandet som återfinns i Geforce GTX 1650 Super är det inte mycket värme som kylanordningen behöver ta hand om. Detta reflekteras även i våra temperaturmätningar, där Gigabytes Windforce OC landar på fånigt svala 61 °C under långtida belastning.

Något Gigabyte inte har lyckats fullt ut med är kyllösningens fläktkurva. Trots en väldigt strömsnål grafikkrets med goda marginaler gällandes temperaturer låter företaget fläktarna spinna upp till nästan 2 000 RPM under belastning. Detta ger kortet en ljudnivå på 43 dBA när det belastas, vilket känns onödigt högt för en modell i den här klassen med en i övrigt kompetent kylanordning.

Vid vila stängs kortets fläktar av helt hållet tack vare den semi-passiva driften, vilket innebär ett helt tyst grafikkort.

Klockfrekvens under belastning

Klockfrekvensen hos moderna grafikkort i Geforce- och Radeon-familjerna styrs av en rad olika parametrar, bland annat effektåtgång, belastning och temperatur. Omgivande miljö, till exempel ventilation i datorlådan, kan därför påverka prestandan.

SweClockers loggar grafikkortens klockfrekvenser under en halvtimmes session i Unigine Superposition med uppskruvade inställningar och systemet monterat i en datorlåda – exakt samma scenario som för ljud- och temperaturtesterna. Grafen representerar de sista 60 sekunderna.

Som synes svänger klockfrekvenserna en del under belastning, där nivåerna pendlar upp och ner vid 1 875 MHz-strecket. Anledningen till detta är att kortet slår i sin strömbudget vid 100 W ganska hårt. Denna strömbudget går heller inte att höja, då den maximala nivån för kortet är specificerad till just 100 W.

Effektmätning

Strömförbrukning vid spelande är bra att känna till av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

SweClockers plockar toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Förutom det presenteras även högsta noterade värdet under hela speltestsviten. Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilket bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

Effektmässigt ligger som väntat Gigabyte Geforce GTX 1650 Super Windforce OC bra till eftersom det har en ganska snäv strömbudget att förhålla sig till. Modellen drar i snitt något mindre än ett Geforce GTX 1060 under belastning.