Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

1_4k_native.jpg

Sett till teoretisk ray tracing-prestanda i syntetiska tester erbjuder Radeon RX 7600 ett lyft över föregående generations AMD-kort. I 3DMark Port Royale presterar kortet 23 procent bättre än Radeon RX 6600 XT samtidigt som det med en mindre marginal lyckas utprestera Geforce RTX 3060. Det dyrare Geforce RTX 3060 Ti håller dock markant högre prestanda med 27 procent bättre siffror.

Om eliminerar rastrering och kikar på rå ray tracing-prestanda i 3DMark Raytracing Feature Test syns en markant förbättring mot Radeon RX 6600 XT, där Radeon RX 7600 presterar hela 74 procent bättre. Geforce RTX 3060 drar dock det längre strået och tar här en marginell vinst i tabellen.

Medan den teoretiska ray tracing-prestandan har ökat är dock resultaten i de faktiska spelen betydligt skakigare. I Chernobylite halkar nykomlingen ned i botten tillsammans med Radeon RX 6600 XT men presenterar också betydligt sämre lägstavärden. Det ska nämnas att dessa lägstavärden var konsekventa genom flertalet mätningar.

I Cyberpunk 2077 presterar Radeon RX 7600 cirka 15 procent bättre än Radeon RX 6600 XT, men det är fortfarande hopplöst mycket sämre än de övriga korten i uppställningen.

Vidare mot Guardians of the Galaxy och Radeon RX 7600 placerar sig 13 procent bättre till än Radeon RX 6600 XT. Ställt mot övriga kort, och i synnerhet de från Nvidia, är prestandanivån dock inte särskilt upphetsande.

Slutligen har vi Watch Dogs: Legion där Radeon RX 7600 drar jämnt med Radeon RX 6600 XT sett till medelvärden, men lägstavärdena halkar dock efter. Det är möjligt att nyare drivrutiner kan rätta till de bildfrekvensdipparna vi ser i framtiden, men det är samtidigt svårt att sia om.