Xbox Series X och Geforce RTX 2080 Ti jämförs av utvecklare

Xbox Series X och Geforce RTX 2080 Ti jämförs av utvecklare

Utvecklare hos Microsoft demonstrerar hur Xbox Series X står sig mot Geforce RTX 2080 Ti med grafiktekniken Primitive Shaders.

En ny teknik inom grafikvärlden är något som kallas Primitiva Shaders, eller Mesh Shaders. Funktionen stöds i hårdvaran i både Nvidias Turing-arkitektur och AMD:s kommande RDNA 2, vilket också innebär att den tar plats i spelkonsolerna Playstation 5 och Xbox Series X.

Mesh Shaders ger utvecklare möjligheten att skapa detaljerad geometri för 3D-objekt, med betydligt lägre påverkan på prestanda ställt mot tidigare tekniker. Mer specifikt erbjuder det fler detaljer genom att dela upp geometrin i fler segment, och ge varje segment fler trianglar för ökad detaljrikedom.

Martin Fuller, en av Microsofts seniora utvecklare från företagets Advanced Technologies Group, förklarar hur Mesh Shaders ger utvecklare förbättrade möjligheter med Xbox Series X och kommande DirectX 12 Ultimate för Windows. Genomgången jämför implementation av Mesh Shaders på Xbox Series X med en PC som huserar grafikkortet Nvidia Geforce RTX 2080 Ti.

I dagsläget stöder Xbox Series X betydligt större grupper av geometriska beräkningar. Microsofts spelkonsol kan optimalt hantera grupper bestående av 256 så kallade SIMD-vågor, ställt mot 32 som är optimalt för Geforce RTX 2080 Ti. Gruppstorlek om 256 beräkningar överstiger faktiskt nuvarande DirectX-specifikationen, men enligt Martin Fuller underlättar den större gruppen delade beräkningar av hörn i trianglar (eng. vertex).

MeshShaders3.jpg
MeshShaders2.jpg
MeshShaders4.jpg

Mesh Shaders är också utformade för att kunna utnyttja generella beräkningar (GPGPU), vilket innebär att geometri kan beräknas parallellt och kräver mindre mängder hämtad data. Det blir också möjligt att utföra mer avancerade beräkningar för att bestämma vilka delar av scenen som är synliga, och då inte beräkna de som inte syns (eng. culling). Detta är en av orsakerna till den förbättrade prestanda som erbjuds med Mesh Shaders.

MeshShaders5.jpg
MeshShaders1.jpg

I en demonstration av Mesh Shaders är datorn bestyckad med Geforce RTX 2080 Ti ansluten till en skärm med upplösningen 1440p, medan Xbox Series X är ansluten till en 4K-skärm. Normal rendering med vertex shaders (VS) tar Xbox Series X cirka 55 mikrosekunder att genomföra, vilket reduceras till som lägst 29 mikrosekunder med Mesh Shaders (MS) och den mest avancerade culling-tekniken.

För PC:n tar samma scen 72 mikrosekunder att rendera vid 1440p, vilket sjunker till som minst 32 mikrosekunder med den mest avancerade formen av culling-tekniken. Med den högre upplösningen hos Xbox Series X är siffrorna onekligen imponerande, men hårdvaran har sannolikt också mer moget stöd än de tidiga drivrutinerna för Nvidias Turing-grafikkort.

Ovanstående tekniker för culling går att implementera på äldre generationers grafikteknik, men stöd i hårdvaran för Mesh Shading ger betydligt bättre kapacitet för att rendera komplexa scener i spel. Såväl Playstation 5 och Xbox Series X som kommande grafikkort från Nvidia och AMD får därmed än större förbättringar med DirectX 12 Ultimate än deras respektive specifikationer skvallrar om.

Läs mer om Mesh Shaders/primitiva shaders:

Skicka en rättelse
60

Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Asus ROG Zephyrus G14 är en kompakt bärbar speldator, som med AMD "Renoir" utlovar världsledande prestanda i sin storleksklass. Läs mer

67

AMD lanserar Ryzen 4000 "Renoir" – upp till 8 kärnor och 4,4 GHz

För första gången tar tillverkare av bärbara datorer AMD på allvar. Ryzen 4000 är här och Jacob står redo att besvara frågor! Läs mer

9

Asus avtäcker bärbar speldator med dubbla skärmar och "Comet Lake-H"

Med Zephyrus Duo 15 vänder sig Asus till spelare och kreatörer med stora plånböcker och höga krav på prestanda och skärmyta. Läs mer

20

Nvidia Geforce GTX 1650 uppdateras med GDDR6 och sänkta klockfrekvenser

Förvirringen fortsätter när Nvidia adderar ytterligare ett kort till Turing-familjen. Ny minnestyp men oförändrat namn står på menyn. Läs mer

180

Har du fått tag på Final Fantasy VII Remake?

Emotsedda Final Fantasy VII Remake hittar ut tidigt, och i den stora forumtråden pågår livliga diskussioner om jakten på tidiga exemplar. Läs mer

111

Helgsnack: Hur smart är ditt hem?

Smarta hemmet är temat för helgens snackis på SweClockers. Hur ser ditt ekosystem ut hemma eller väntar du på teknikens mognad? Läs mer

32

Fredagspanelen 191: Mycket bärbart och nytt ansikte på redaktionen

Veckans fredagspanel gästas av SweClockers nya chefredaktör, samtidigt som vi vinkar av vår kära Emil Åkered. Läs mer

64

Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Det som tidigare kallats både Iphone SE 2 och Iphone 9 blir istället kort och gott Iphone SE av 2020 års tappning. Läs mer

17

Sea of Thieves lättar ankar på Steam – får crossplay

Microsofts färgglada piratsimulator låter Steam-användare segla på de sju haven tillsammans med Windows 10 och Xbox One-spelare Läs mer

29

SK Hynix inleder DDR5-tillverkning 2020 – avslöjar hastigheter upp till 8 400 MHz

Fyrdubblad kapacitet och svindlande hastigheter står på menyn med DDR5, som under året färdigställs och går in i produktion. Läs mer

24

Urläckra Hob gratis hos Epic Games Store

Den som tycker att kombinationen The Legend of Zelda och urläcker design låter tilltalande bör omedelbart ladda ned Hob som är gratis i Epic Games Store. Läs mer

40

Samsung Galaxy S20 med Snapdragon 865 "förnedrar" Exynos-divisionen

Missnöjet inom Samsung växer när Exynos i högre utsträckning väljs bort till förmån för Qualcomms mer energieffektiva Snapdragon. Läs mer