Test: Anno 2070

anno2070.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Geforce GTX 660 får det märkbart jobbigt att hänga med i den tunga RTS-titlen Anno 2070. Nvidias nya mellanklassare hamnar långt bakom konkurrenten AMD:s Radeon HD 7870 och klarar precis att hålla sig flytande över det snart två år gamla Radeon HD 6970. Inte ens de fabriksöverklockade korten från Asus och KFA2 har något att säga till om här.

SLI-skalningen är duglig i Anno 2070 med en prestandavinst på strax över 80 procent när två Geforce GTX 660-kort sammankopplas.

Det ser inte särskilt mycket ljusare ut i den högre upplösningen för Geforce GTX 660. AMD:s likvärdigt prissatta Radeon HD 7870 presterar här cirka 17 procent bättre än Nvidias nykomling och återigen hjälper inte de förhöjda klockfrekvensera hos de fabriksöverklockade korten.

SLI-skalningen fortsätter att ligga runt 80 procent när två Geforce GTX 660-kort kopplas samman.