Test: Battlefield 3

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.

  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Vi lämnar de syntetiska testerna bakom oss och rör oss raskt vidare mot de riktiga speltesterna som i känd stil inleds med den svenska slagfältspangaren Battlefield 3. Geforce GTX 780 presterar här 33 procent bättre än sin föregångare och ytterligare några procent mer än Radeon HD 7970 GHz. Intressant nog ligger flaggskeppet Geforce GTX Titan endast 9 procent bättre till än Nvidias billigare nykomling.

Med två Geforce GTX 780 sammankopplade i SLI kan vi uppmäta en prestandavinst på cirka 79 procent, vilket är i linje med Nvidias tidigare skalning i Battlefield 3.

Med upplösningen nedskruvad minskar marginalerna något och Geforce GTX 780 presterar här cirka 27 procent bättre än Geforce GTX 680 samt 41 procent bättre än Radeon HD 7970 GHz. Flaggskeppet Geforce GTX Titan ökar dock på sitt försprång något och presterar cirka 11 procent bättre än sin GK110-bestyckade lillebror.

Den lägre upplösningen påverkar dessvärre SLI-skalningen negativt och med två sammankopplade Geforce GTX 780 uppmäts en prestandafördel på endast 57 procent.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bf3.png

En närmare titt på renderingstiderna med ett enskilt kort uppvisar fina och jämna värden, inte helt olika de vi tidigare sett hos exempelvis Geforce GTX Titan och Geforce GTX 680. De få spikarna som syns i grafen är inget vi själva märker av när sekvensen granskas subjektivt.

bf3_sli.png

Med två kort sammankopplade i SLI syns något större variationer i grafen som skulle kunna tolkas som "microstuttering". En snabb titt på stapeln till vänster avslöjar dock att det handlar om extremt små spikar och subjektivt flyter sekvensen på väldigt fint utan hack.