Tidigare i mars månad introducerade Nvidia stöd för PCI Express-tekniken Resizable BAR ihop med grafikkortet Geforce RTX 3060. Resizable BAR är samma teknik som används av AMD:s Smart Access Memory, vilken ger processorn möjlighet att adressera hela grafikkortets minnesmängd per anrop istället för de 256 MB som vanligtvis exponeras med funktionen avstängd – något som potentiellt kan ge markant högre spelprestanda i utvalda titlar.

Resizable BAR med Geforce RTX 3060 för bättre spelprestanda

Under förra veckan rullade Nvidia ut stöd för tekniken ihop med den resterande Geforce RTX 3000-familjen av grafikkort, det vill säga Geforce RTX 3090, Geforce RTX 3080, Geforce RTX 3070 och Geforce RTX 3060 Ti. För att aktivera stödet krävs åtminstone drivrutinsversion 465.89 ihop med ett nytt BIOS till det aktuella grafikkortet. Nvidia har samlat information och länkar till olika partnertillverkares BIOS-uppdateringar på denna sida.

3080_bar.jpg

Ovanpå detta behövs en moderkortsplattform som har stöd för Resizable BAR. Även här har Nvidia en landningssida med information kring vilka plattformar har stöd för tekniken. Det bör dock nämnas att flera äldre plattformar än de som nämns på Nvidias sida på senare tid har fått stöd för tekniken, och det är därför bäst att kika in på moderkortstillverkarens webbplats för att se om ett nytt BIOS har släppts till just ens eget moderkort.

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

AMD Ryzen 9 5900X

Moderkort

Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Kylning

Noctua NH-U12A

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

I den här artikeln tänkte vi kika närmare på prestandavinsterna som går att utvinna ur den populära modellen Geforce RTX 3080 när Resizable BAR aktiveras. Som referens har vi med AMD:s närmaste konkurrerande kort Radeon RX 6800 XT, vilket vi testar både med och utan Smart Access Memory aktiverat. Totalt testas nio spel vid tre olika upplösningar, där samtliga av dessa finns med på Nvidias kompatibilitetslista över titlar som stöds ihop med Resizable BAR.

Speltester i 1 920 × 1 080 pixlar

RTX 3080

RTX 3080 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800 XT

RX 6800 XT (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

89/64

97/70

9%

112/80

130/89

16%

Battlefield V

228/179

251/189

10%

239/175

239/175

0%

Borderlands 3

146/125

157/129

8%

156/135

180/156

15%

Cyberpunk 2077

113/94

120/99

6%

108/85

122/97

13%

Forza Horizon 4

212/172

221/177

4%

222/193

241/193

9%

Gears 5

161/126

161/126

0%

172/129

181/136

5%

Metro Exodus

158/117

158/117

0%

141/121

141/121

0%

Red Dead Redemption 2

134/101

143/107

7%

110/89

129/100

17%

Watch Dogs Legion

113/96

117/96

4%

121/99

121/99

0%

Vi börjar med upplösningen 1080p och ser snabbt att det definitivt finns trevliga prestandavinster att hämta med hjälp av Resizable BAR. Geforce RTX 3080 vinner som mest i Battlefield V, där bildfrekvensen stiger med 10 procent. Även Assassin's Creed och Borderlands 3 kan här avnjuta ett uppsving på 9 respektive 8 procent. Det finns dock även exempel där det händer noll och ingenting, vilket i det här fallet rör sig om Gears 5 och Metro Exodus.

För Radeon RX 6800 XT syns ytterligare imponerande prestandaresultat med Smart Access Memory aktiverat. I Red Dead Redemption 2 ser vi ett uppsving med hela 17 procent medan Assassin's Creed kan avnjuta en vinst på 16 procent. Även Borderlands 3 och Cyberpunk 2077 imponerar med uppsving på 15 respektive 13 procent. Likt Nvidia-kortet finns det dock fall där SAM inte ger någon vinst alls, däribland i Battlefield V, Metro Exodus och Watch Dogs Legion.

Det genomsnittliga prestandalyftet för Geforce RTX 3080 med Resizable BAR aktiverat vid denna upplösning uppgår till 5 procent. Motsvarande siffra för Radeon RX 6800 XT med Smart Access Memory landar på 8 procent.

Speltester i 2 560 × 1 440 pixlar

RTX 3080

RTX 3080 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800 XT

RX 6800 XT (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

78/58

84/62

8%

91/65

103/75

13%

Battlefield V

179/151

190/159

6%

195/151

200/155

3%

Borderlands 3

110/96

115/99

5%

117/105

128/116

9%

Cyberpunk 2077

79/68

81/70

3%

73/62

81/68

11%

Forza Horizon 4

186/162

204/170

10%

191/170

235/194

23%

Gears 5

137/106

144/110

5%

136/106

151/117

11%

Metro Exodus

123/95

123/95

0%

111/97

111/97

0%

Red Dead Redemption 2

108/88

115/91

6%

91/76

103/83

13%

Watch Dogs Legion

89/76

97/82

9%

92/78

92/78

0%

Med steget över till upplösningen 1440p är det intressant att se hur prestandavinsterna skyfflas om markant mellan de olika speltitlarna. Geforce RTX 3080 får här störst prestandaskjuts med Resizable BAR i Forza Horizon 4 med 10 procent högre siffror. Samtidigt finns det fina vinster att hämta i både Watch Dogs Legion samt Assassin's Creed med 9 respektive 8 procents prestandalyft. Vid denna upplösning är det endast Metro Exodus som inte vinner något på att tekniken aktiveras.

För AMD:s Radeon RX 6800 XT syns ett extremt imponerande prestandalyft i Forza Horizon 4, där bildfrekvensen stiger med hela 23 procent när SAM aktiveras. Även Assassin's Creed och Red Dead Redemption 2 uppvisar fina vinster på 13 procent, tätt följda av Cyberpunk 2077 och Gears 5 på 11 procents prestandavinst. Återigen står prestandan dock stilla i Metro Exodus och Watch Dogs Legion.

Det genomsnittliga prestandalyftet för Geforce RTX 3080 med Resizable BAR aktiverat vid denna upplösning uppgår till 6 procent. Motsvarande siffra för Radeon RX 6800 XT med Smart Access Memory landar på 9 procent.

Speltester i 3 840 × 2 160 pixlar

RTX 3080

RTX 3080 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800 XT

RX 6800 XT (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

51/39

55/42

8%

57/43

62/46

9%

Battlefield V

106/91

113/98

6%

104/81

106/89

2%

Borderlands 3

66/58

67/59

2%

67/60

71/63

6%

Cyberpunk 2077

41/38

42/38

2%

38/34

39/35

3%

Forza Horizon 4

137/124

147/131

7%

136/122

161/140

18%

Gears 5

80/64

84/68

4%

81/65

84/69

4%

Metro Exodus

78/65

78/65

0%

67/60

67/60

0%

Red Dead Redemption 2

72/59

75/60

3%

61/51

64/55

5%

Watch Dogs Legion

57/50

61/51

7%

54/47

54/47

0%

Över till den sista och mest tungdrivna upplösningen, där de procentuella prestandavinsterna minskar något för Geforce RTX 3080 när Resizable BAR aktiveras. Bäst resultat syns i Assassin's Creed, vilket svingar upp med 8 procent. Därefter syns Forza Horizon 4 och Watch Dogs Legion med vinster på 7 procent. Totalt stillastående på prestandafronten syns återigen Metro Exodus.

Vinsterna minskar även för Radeon RX 6800 XT, även om det fortfarande kan mäkta med ganska imponerande siffror från Forza Horizon 4 som vinner hela 18 procent prestanda med SAM aktiverat. Utöver det är det främst Assassin's Creed som är nämnvärt med sitt trevliga prestandalyft på 9 procent. Bland de spelen som står stilla prestandamässigt syns Metro Exodus och Watch Dogs Legion.

Det genomsnittliga prestandalyftet för Geforce RTX 3080 med Resizable BAR aktiverat vid denna upplösning uppgår till 4 procent. Motsvarande siffra för Radeon RX 6800 XT med Smart Access Memory landar på 5 procent.

Sammanfattande tankar kring Resizable BAR ihop med Geforce RTX 3080

Med siffrorna framför oss kan vi konstatera att det helt klart är värt att aktivera Resizable BAR på Geforce RTX 3080. Det rör sig i praktiken om gratis prestanda som väntar på att bli utvunnen, där man i vissa titlar kan avnjuta uppsving i bildfrekvens på hela 10 procent. Snittet utslaget på fler spel ligger lägre, men dock ändå på beskedliga 5 procent om vi slår ut det över de testade upplösningarna.

I jämförelse med konkurrenten AMD:s Radeon RX 6800 XT ska det dock sägas att vinsterna inte är fullt lika imponerande från Nvidias håll. Huruvida Resizable BAR fungerar bättre på just RDNA 2 eller om AMD har någon hemlig sås i sina drivrutiner för Smart Access Memory är oklart, men tydligt är dock att företaget i vissa fall kan briljera med prestandauppsving som landar norr om 20 procents-strecket.

Har du testat Resizable BAR med Geforce RTX 3000-serien? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarstråden!