Doom Eternal får ray tracing – uppges bli bästa implementationen hittills

Hårdvaruaccelererad ray tracing introducerades via Nvidias arkitektur Turing, och nu får kommande Doom Eternal stöd för tekniken. Enligt utvecklaren ska det vara den bästa implementationen hittills.

Id Software drog åter igång spelserien Doom med nylanseringen från 2016. Spelet mottog hyllningar från såväl spelare som kritiker, både för dess grafiska ögongodis men även den bloddrypande demonslakten. Motorn som användes var Id Tech 6, vilken kunde prestera imponerande grafik på relativt enkel hårdvara.

Inför årets uppföljare Doom Eternal skruvas både grafikmotor och våld upp flera snäpp, där Id Tech 7 numera huserar under huven. Under spelmässan E3 avslöjar Id-producenten Marty Stratton även att motorn kommer få stöd för ray tracing, och att det ser ut att bli den bästa implementationen hittills.

Doom_Eternal_1.png

Specifikt omnämns RTX, vilket är Nvidias variant av hårdvaruaccelererad ray tracing. Bolaget var först ut med stöd för tekniken genom arkitekturen Turing och Geforce RTX 2000-serien. AMD å sin sida arbetar på stöd för tekniken, men det ska inte komma förrän tidigast under 2020 då uppföljaren till Navi väntas.

Tidigare har olika implementationer av ray tracing gällt för olika spel, där vissa använder tekniken för global ljussättning medan andra använder det för att simulera realistiska skuggor eller studsande ljuskällor. Vad som gäller för kommande Doom Eternal är dock fortsatt okänt då Id Software just nu arbetar på den egna lösningen.

► Läs allt från #e3-2019

Doom Eternal släpps den 22 november till PC/Windows, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch samt Googles spelströmningstjänst Stadia.

Läs mer om ray tracing i spel

I butiken: SweClockers Logo Tee

Den legendariska SweClockers-gubben! Denna högtidsklädsel passar bäst att använda på särskilt minnesvärda dagar, såsom grafikkortslanseringar, och bör likt andra värdesaker förvaras i kassaskåp. Begränsad upplaga!

Köp här!

Skicka en rättelse
27

Snabbtest: Grafikprestanda i Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn har lanserats till PC och redaktionen står redo med testriggen för ett snabbtest med femton grafikkort. Läs mer

9

Samsung inleder expansion av världens största halvledarfabrik

Tillbyggnationen av Pyongtaek-fabriken inleds under september månad och beräknas kosta 220 miljarder kronor. Läs mer

27

Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Bolagets konsumentdivison tar till Twitter och räknar ned till den 31 augusti. Läs mer

27

Apple A14 Bionic kan prestera 40 procent bättre än A13

Den kommande Iphone 12-processorn ryktas dessutom erbjuda upp till 50 procent bättre grafikprestanda. Läs mer

66

Analytiker: "Wechat-blockad slår hårt mot Apple"

Uppåt en tredjedel färre sålda Iphones globalt spås efter Trumps förbud mot apparna Tiktok och Wechat. Läs mer

17

Amazon uppges slå upp portarna i Sverige den 30 september

Källor till 99mac menar att Amazon.se med nöd och näppe hinner lanseras under årets tredje kvartal. Läs mer

26

Microsoft bekräftar Xbox Series S genom handkontroll

En vit handkontroll dyker upp med stöd för Xbox Series X såväl som obekräftade Series S. Läs mer

14

Toshiba avyttrar sin PC-division

Den japanska mångsysslaren säljer av återstoden av sin PC-division till Sharp efter 35 år på marknaden. Läs mer

16

AMD ansöker om patent för hybridprocessor

Följer ARM och Intel på big.LITTLE-spåret med stora och små kärnor i samma produkt. Läs mer

30

Avrunda helgen med fredagspanelen!

Jonas har återvänt från semestern och tar tillsammans med Anton plats i studion för att sammanfatta hårdvarusommaren. Läs mer

44

Qualcomms Snapdragon lider av över 400 säkerhetsbrister

Över 400 sårbarheter har upptäckts i Qualcomms Snapdragon, vilka kan komma att påverka fler än 1 miljard mobiltelefoner. Läs mer

31

Intervju: Medlem planar värmespridaren på AMD Ryzen 9 3950X till perfektion

Med 300 nanometers noggrannhet har Simon Penrowe gjort värmespridaren på Ryzen 9 3950X helt plan – världens plattaste processor. Läs mer