Microsoft introducerar DirectX 12 Ultimate – stöds av AMD RDNA 2 och Nvidia RTX

Microsoft introducerar DirectX 12 Ultimate – stöds av AMD RDNA 2 och Nvidia RTX

Med målet att samla grafiktekniker som ray tracing i ett gränssnitt för PC och spelkonsol släpps DirectX 12 Ultimate.

Med nästa generations spelkonsoler runt hörnet vankas även stöd för färska grafiktekniker som ray tracing i realtid och variable rate shading – två tekniker som tidigare funnits på PC-sidan via tillägg till grafikgränssnittet DirectX 12. Nu meddelar Microsoft att man samlar dessa funktioner samt två ytterligare tekniker under paraplygränssnittet DirectX 12 Ultimate.

Det nya grafikgränssnittet bygger på ursprungliga DirectX 12 och lägger till stöd för totalt fyra funktioner. Först och främst rör det sig om DirectX Raytracing 1.1 (DXR), en vidareutveckling av det nuvarande gränssnittet som ska ge utvecklare större flexibilitet och fler verktyg att implementera ray tracing i spel med mindre prestandaförlust än tidigare.

Vidare blir variable rate shading en del av det nya gränssnittet, vilket ger utvecklare ett sätt att utvinna ytterligare prestanda genom att dynamiskt justera detaljrikedomen vid shader-processen i en scen med liten eller obefintlig visuell skillnad för slutanvändaren.

Relaterat är även tekniken sampler feedback, vilken vid behov kan hoppa över shader-processen när en ny bildruta ritas upp och istället återvända processen från den föregående bildrutan och på så vis utvinna mer prestanda. Slutligen har vi mesh shaders, en ny programmeringsmodell för hur geometri hanteras, vilken på sikt kan ge mer detaljerade omgivningar utan att nödvändigtvis påverka prestanda.

Förutom att samla de nya grafikteknikerna under ett namn är syftet med DirectX 12 Ultimate att ge konsumenter vägledning när de köper ny grafikhårdvara, där det är en säkerhetsstämpel att modellen ligger i paritet med funktionerna som erbjuds av Microsofts kommande spelkonsol Xbox Series X.

Nämnvärt är att DirectX 12 Ultimate ska ses mer som ett tillval snarare än ett krav för framtidens spel. Grafikhårdvara som endast har stöd för grundnivån DirectX 12 kommer fortfarande att vara kompatibla med kommande titlar, men går dock miste om implementationerna av de nya teknikerna.

I samband med avtäckandet går AMD ut med att deras kommande arkitektur RDNA2 är helt kompatibel med de nya funktionerna i gränssnittet. Detta kommer inte som någon större överraskning då det är denna arkitektur som används i Xbox Series X samtidigt som det länge talats om att nästa generations grafikkort från företaget ska få stöd för bland annat ray tracing och varible rate shading.

Samtidigt går Nvidia ut med att de redan har brett stöd för DirectX 12 Ultimate i sitt nuvarande sortiment, där samtliga grafikkort ur Geforce RTX-serien finns med på kompatibilitetslistan. Företaget blir därmed exklusiva på marknaden med stöd för det nya gränssnittet till AMD släpper sina nya grafikkort senare under året.

Microsoft DirectX 12 Ultimate lanseras i samband med nästa stora uppdatering av Windows 10, vilken väntas rullas ut senare nu i vår.

Skicka en rättelse
60

Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Asus ROG Zephyrus G14 är en kompakt bärbar speldator, som med AMD "Renoir" utlovar världsledande prestanda i sin storleksklass. Läs mer

67

AMD lanserar Ryzen 4000 "Renoir" – upp till 8 kärnor och 4,4 GHz

För första gången tar tillverkare av bärbara datorer AMD på allvar. Ryzen 4000 är här och Jacob står redo att besvara frågor! Läs mer

9

Asus avtäcker bärbar speldator med dubbla skärmar och "Comet Lake-H"

Med Zephyrus Duo 15 vänder sig Asus till spelare och kreatörer med stora plånböcker och höga krav på prestanda och skärmyta. Läs mer

20

Nvidia Geforce GTX 1650 uppdateras med GDDR6 och sänkta klockfrekvenser

Förvirringen fortsätter när Nvidia adderar ytterligare ett kort till Turing-familjen. Ny minnestyp men oförändrat namn står på menyn. Läs mer

180

Har du fått tag på Final Fantasy VII Remake?

Emotsedda Final Fantasy VII Remake hittar ut tidigt, och i den stora forumtråden pågår livliga diskussioner om jakten på tidiga exemplar. Läs mer

111

Helgsnack: Hur smart är ditt hem?

Smarta hemmet är temat för helgens snackis på SweClockers. Hur ser ditt ekosystem ut hemma eller väntar du på teknikens mognad? Läs mer

32

Fredagspanelen 191: Mycket bärbart och nytt ansikte på redaktionen

Veckans fredagspanel gästas av SweClockers nya chefredaktör, samtidigt som vi vinkar av vår kära Emil Åkered. Läs mer

64

Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Det som tidigare kallats både Iphone SE 2 och Iphone 9 blir istället kort och gott Iphone SE av 2020 års tappning. Läs mer

17

Sea of Thieves lättar ankar på Steam – får crossplay

Microsofts färgglada piratsimulator låter Steam-användare segla på de sju haven tillsammans med Windows 10 och Xbox One-spelare Läs mer

29

SK Hynix inleder DDR5-tillverkning 2020 – avslöjar hastigheter upp till 8 400 MHz

Fyrdubblad kapacitet och svindlande hastigheter står på menyn med DDR5, som under året färdigställs och går in i produktion. Läs mer

24

Urläckra Hob gratis hos Epic Games Store

Den som tycker att kombinationen The Legend of Zelda och urläcker design låter tilltalande bör omedelbart ladda ned Hob som är gratis i Epic Games Store. Läs mer

40

Samsung Galaxy S20 med Snapdragon 865 "förnedrar" Exynos-divisionen

Missnöjet inom Samsung växer när Exynos i högre utsträckning väljs bort till förmån för Qualcomms mer energieffektiva Snapdragon. Läs mer